неділю, 28 листопада 2021 р.

Лексична норма. Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів

 Група АКП-16 - 29.11.21р.

Група АК-14 - 01.12.21р.

Доброго здоров’я, учні! 

Працюємо протягом 10-ти уроків над вивченням великої теми: «Лексична норма».

Традиційно повторюємо визначення:

Лексичні норми — це норми слововживання, прийняті в сучасній українській літературній мові. Вони регулюють вибір слова відповідно до змісту і мети висловлення.

Тема цього уроку: Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів.

Завдання нашого уроку:

·        повторити визначення «лексичні норми», «фразеологізм»;

·     поглибити знання про можливі порушення лексичних норм, використання фразеологізмів; навчити знаходити їх у реченні; формувати навички редагування тексту;

·   формувати вміння правильно будувати речення в усному і писемному мовленні;

·        користуватися довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння синтаксичної норми; 

Міжпредметні зв’язки: Українська література, мистецтво, фольклор.

Запишіть виділені визначення у зошити, або роздрукуйте матеріали уроку:

Отже, розпочинаємо:

Завдання №1: Прочитайте словосполучення, поясніть їх. Скажіть, чим відрізняються словосполучення 1-го і 2-го стовпчика:

Білий папір                                         Біла ворона

Надути щоки                                      надути губи

Товкти просо в ступі                         товкти воду в ступі

Водити за руку                                   водити за носа

І день і вечір                                       ні риба ні м’ясо

Зробіть висновок та запишіть у зошити.

Завдання №2: опрацюйте матеріал (прочитайте, роздрукуйте та вклейте у зошит, або коротко перепишіть у зошит):

Прочитайте текст:

Фразеологія – це розділ мовознавства, що вивчає усталені мовні звороти, тобто фразеологізми.

Фразеологізми – це стійкі сполучення слів, значення яких можна пояснити одним або декількома словами. Оскільки фразеологізми – це нероздільні одиниці, то у реченні вони виступають одним членом речення.

     Походження фразеологізмів:

-         З народних джерел ( з голови до п’ят, дати гарбуза);

-         Вислови античного походження (сізіфова праця, троянський кінь);

-         Біблійні вислови (Соломонова мудрість, манна небесна);

-         Прислів’я та приказки ( ліс рубають – тріски летять);

-         Крилаті вирази (реве та стогне Дніпр широкий);

-         Переносне вживання професійних виразів (на два фронти, підписати вирок).   

Виконайте на вибір (завдання 3-7) одне усне та одне письмове завдання.

Завдання №3: випишіть із фразеологічного словника (скористайтеся електронним) 3 фразеологізми та складіть з ними речення.

Завдання №4: Прочитайте вірш Г.Бойка. Поясніть значення виділених висловів. Скажіть, чому не розумів внук діда. Випишіть фразеологізми.

ВЕРЕМІЙ

Це дідусь хороший мій,

Звуть його так - Веремій.

Так він дивно розмовляє,

Що попробуй – зрозумій!

В цирку був я з дідусем –

Ми там бачили усе:

I жонглера, і ведмедя

На швидкім велосипеді…

Я крутивсь, дідусь спитав:

- Ти прийшов ловити гав?
Аж піднявся я із лави:

Та які ж у цирку гави?

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Грались ми з Рябком кудлатим –

Посварилися із братом.

Брат мовчав і я мовчав,

А дідусь обох повчав:

- Так до бійки недалеко!
Що це ви розбили глека?..
Братик, плачучи, сказав:

- Глека я не розбивав!..
Ну й дідусь мій Веремій!
Що він каже, зрозумій.
Ми були біля криниці,

3 неї я хотів напиться.

Нахиляюсь, гнуся, гнусь –

До води ж не дотягнусь...

А дідусь мій: - Що? Попив?

Шилом патоки вхопив?

Знов мені не зрозуміло:

Тут - ні патоки, ні шила!

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? 3розумій.

Завдання №5: Пригадайте, що таке синоніми? Антоніми?

Згрупуйте фразеологізми в синонімічні ряди:

   Правити теревені, кури не клюють, і за холодну воду не братися, ні пари з вуст, точити баляси, лежні справляти, прикусити язика, видимо-невидимо.

Ззгрупувати фразеологізми в антонімічні пари.

    Рукою подати, хоч око виколи, як кіт з собакою, семимильні кроки, черепаша хода, душа в душу, за тридевять земель, ні світ ні зоря.

Завдання №6 (творче – за бажанням!): напишіть вірш чи есе про свого дідуся, використовуючи фразеологізми.

Дякую за увагу! Успіхів!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар