Доброго здоров’я, учні!
Сьогодні урок позакласного читання.
Тема цього уроку:
Улас Самчук. Роман «Марія»
Епіграф: Я не тому письменник українського народу, що вмію писати.
Я тому письменник, що відчуваю обов’язок перед народом. Бог вложив у мої руки
перо. Хай буде дозволено мені використати його Для доброго, для потрібного.
Улас Самчук
Завдання нашого заняття:
· ознайомитися із фактами життєвої та творчої біографії
письменника;
· пригадати приклади творів подібної тематики;
· ознайомитися з текстом твору «Марія»
· аналізувати цей твір
Міжпредметні
зв’язки: історія України.
Перегляньте коротке відео (30 секунд!):
Пригадайте, що ви знаєте про голодомор 1932-33 рр. на
Україні.
Тема голодомору є актуальною і болючою й досі, адже 2008
рік оголошено роком голодомору.
Чимало письменників звертались до теми голодомору, адже
пережите народом відгукувалося в їхніх душах гірким болем.
Тему голодомору порушували: Юрій Клен( поема «Прокляті
роки», «Україна», «Попіл імперії»), Євген Гуцало («Голодомор»), Микола Руденко
(«Хрест»).
Але всі ці твори були написані значно пізніше роману
Уласа Самчука «Марія», який він створив у 1932-1933рр.
„Марія” – перший в
українській літературі художній твір про насильницьку колективізацію, про нещадне
винищення справжніх трудівників землі, страшний голодомор 1933 року.
Реалістична розповідь Уласа
Самчука про життя українського селянства в умовах радянської дійсності. Повість
“Марія” – художня модель життя української родини в історично складний час.
Образ Марії як уособлення
мужньої, вольової жінки.
Аудіокнига – роман «Марія» Уласа
Самчука (повністю): книга тут!– займе багато часу, але книга цікава. При бажанні можна послухати.
Роман скорочено: сюжет твору
Роман
«Марія» (1933)
Літературний рід: епос.
Жанр: роман-хроніка.
Теорія літератури
Роман-хроніка —
різновид роману, за основу сюжету якого взято історію суспільних або родинних
подій, змальованих у їх часовій послідовності.
Тема: хроніка
життя української жінки як відображення долі селянства.
Головна ідея:
звеличення праці, любові, материнства, України.
Головні герої: Марія,
її перший чоловік Гнат Кухарчук, другий — Корній; Демко, Максим, Лаврін і
Надійка (діти Марії й Корнія).
Сюжет:
«Книга про народження Марії»:
народження Марії — смерть її батька — закоханість у Корнія — Корнія забирають
на сім років у царську армію в матроси — одруження Марії з Гнатом — народження
в них дитини й смерть через хворобу — повернення Корнія — розлучення Гната й
Марії.
«Книга днів Марії»:
розбудова нового життя Марії з Корнієм — народження сина Демка, а згодом
Надійки й Максима — будівництво просторої хати — Корній знову у війську на
російсько-японській війні — Гнат спалює на Великдень Маріїну оселю — повернення
Корнія — народження сина Лавріна — смерть Демка в німецькому полоні від голоду
— більшовицький переворот — одруження Надійки — більшовицька робота Максима на
селі.
«Книга про хліб»: тотальне
винищення українського селянства голодомором 1930-х років — Максим звинувачує
брата Лавріна в контрреволюції — Марія й Корній під тиском Максима переходять
у будинок, покинутий висланими в Сибір сусідами — смерть Маріїної онуки й самогубство
дочки — Корній убиває сина Максима і йде помирати в поле разом зі старим
собакою — сповідь Гната перед Марією — смерть Марії.
Літературознавці про твір: Роман
має присвяту: «Матерям, що загинули голодною смертю на Україні в роках
1932-1933».
«Марія» посідає особливе місце в нашій літературі. Це, здається, перший
мистецький твір, де відтворено голодову трагедію українського народу 1933 p. І
написаний він того ж страшного 1933-го. Автор не був свідком того нелюдяного
шаленства, що відбувалося в ті роки в Україні. Проте його творча уява з
неймовірною правдивістю наблизила читачів до тієї безпрецедентної трагедійної
події. Він дав твір великої життєвої й мистецької правди. Його присвята книги:
«Матерям, що загинули голодною смертю на Україні в роках 1932-1933» — звучить і
звучатиме вічно як мементо морі, як вічне прокляття й оскарження тих, що допровадили
людей до такого стану.
Роман розгортається у двох планах: з одного боку — у плані суто людському,
особистому, психологічному. Людей зображено з усіма властивими їм високими й
низькими інстинктами, сильними й слабими рисами характеру, добрими й поганими
вчинками. З іншого — у плані соціальних, суспільних стосунків і подій, у рамках
яких людина провадить своє особисте життя. Подати в реальній мистецькій
єдності ці два плани — це велика трудність для кожного автора. Улас Самчук,
тоді ще зовсім молодий автор, успішно переміг цю трудність. Сприяли цьому, на
нашу думку, три мистецькі компоненти:
·
глибока синівська любов і пошана автора
до свого народу, знання його характеру, його життя, його душі, його воління;
·
неповторно авторові,
пристрасно-життєдайні, ми б сказали, рубенсівські, а дехто твердить —
довженківські, образи українських людей, української природи;
·
властивий тільки Самчукові творчо
виявлений стиль ліричного монологу, що, як електричний струм, проймає весь
сюжет повісті й тримає читача в постійному напруженні.
Саме ці три компоненти творять високомистецьку цілість сюжету, Де людина,
природа й соціальне життя виступають як органічні складники процесу (Г. Клочек).
Поміркуйте: Як ви думаєте, чому радянська влада переслідувала таких,
як Улас Самчук?
Завдання: зробити аналіз образу сонця у творі.
Творче завдання: намалювати ілюстрацію до вивченого на уроці твору.
Успіхів!
Дякую за увагу!
Гарний урок
ВідповістиВидалити