Доброго здоров’я, учні!
Рада вітати вас на сторінках мого блогу.
Дуже прошу активно брати участь у наших заняттях, тримати
зворотній зв’язок та вчасно надсилати виконані завдання на перевірку.
Сподіваюся на Вашу відповідальність.
Пропоную Вам опрацювати урок української мови.
Ми працюємо над вивченням великої теми: «Стилістична
норма».
Визначення (для повтору!):
Ми вже вивчили: Поняття стилістичної норми. Стилістична помилка
Повторити тут: повтори!
Урок на сьогодні: Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях
Лексична тема
уроку: Рання весна
Завдання нашого уроку:
· повторити визначення стилістичної норми
та помилки;
· поглибити знання про побудову текстів різних стилів;
· формувати вміння правильно будувати
речення в усному і писемному мовленні;
· знаходити і виправляти стилістичні помилки;
· користуватися довідковою літературою й
електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння стилістичної
норми;
Отож, розпочинаємо працювати!
Завдання №1: Прочитайте вірш Л. Костенко. Який настрій створює
поетеса?
І сонце, й сніг, і ожеледь, все разом.
І я не знаю, це весна чи ні?
Сваровськи би позаздрив дивним стразам,
Що мерехтять у мене на вікні.
Не встигне поле зазимків злякатись,
Не встигне вийти річка з берегів, —
Весна пливе під парусом акацій,
Зима пливе під парусом снігів.
Джерело:
https://dovidka.biz.ua/virshi-pro-vesnu-lini-kostenko
- Чи відчуває ліричний герой вірша гармонію з природою?
Завдання №2: дізнайтеся
про вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних стилях, опрацюйте матеріал
за посиланням:
https://uroky.com.ua/vymogy-do-vzhyvannja-syntaksychnyh-odynyc-u-riznyh-styljah/
Завдання №3: дізнайтеся, яких стилістичних помилок слід уникати?
Стилістична помилка — це неправильне вживання слова або
некоректна побудова пропозиції.
Пароніми — слова близькі за звуковим
складом і звучанням, та різні за значенням. Приклади:
досвідчений – який має життєвий досвід;
освічений – який має освіту, здобув знання;
їда – споживання їжі; їжа – харчі;
посмішка – глузливий вираз обличчя, що
відбиває кепкування, іронію; насмішка; усмішка – порух м’язами обличчя, який
виражає радість, задоволення;
Плеоназм — вкраплення слів, непотрібних зі
смислової точки зору. Щоб уникнути надмірності, слід відсікти все зайве.
приклади, наявні в таблиці, показують —
приклади показують;
для того щоб забезпечити — щоб забезпечити;
після оновлення вже наявного об’єкта —
після оновлення об’єкта.
Тавтологія — все, що повторює в іншій формі
сказане раніше. ЇЇ легко виявити при читанні тексту вголос. Приклад:
поряд із цими ознаками є і низка інших —
поряд із цими ознаками є й інші.
Неправильне вживання однини чи множини.
Пам’ятайте: іменник, узгоджений із числівниками: два, три, чотири - найчастіше
має бути у формі називного відмінка множини, а не родового однини (окрім
іменників, які в множині втрачають суфікс -ин- та іменників IV відміни):
Правильні приклади:
два хлопчики;
три човники;
два громадянина;
чотири кошеняти.
Неузгодження слів у реченні. Приклад:
Цей розділ розповідає про відкриття, роботі
та збереженні документа — У цьому розділі описано процедури відкриття і
збереження документів, а також роботи з ними.
Вживання канцелярзмів, зокрема недоречне
вживання віддієслівних іменників. Приклад:
Небажано: «Для нього стало обов’язком
додержання всіх правил гуртожитку» — бажано: «Для нього стало обов’язком
додержуватися всіх правил гуртожитку»
Нанизування однакових форм. Приклад:
Газ, що викликає глобальне потепління, що
представляє реальну загрозу…
Уникати дієслів пасивного стану.
Наприклад:
Ця стаття легко знаходиться за пошуковим
запитом... - Цю статтю легко знайти за пошуковим запитом...
Завдання №5 (творче! – окрема оцінка!): напишіть етюд про ранню весну, дотримуючись стилістичних
норм та використовуючи емоційно забарвлені слова.
Довідка: Емоцiйно забарвлена лексика — це слова, якi мають негативну або позитивну емоцiйнiсть у своєму
значеннi. Емоційно забарвленими є всі слова у рядку:вітерець, дощик, морекутя, рюмсати,
сонцереготати, гаркнути, матусякажан, товкмачити, стіл Море, кутя, сонце, кажан
і стіл належать до нейтральної лексики.
Тема: слова
відомої української поетеси Ліни КОСТЕНКО:
«Весна прийшла так якось несподівано!
Зима стояла міцно до пори.»
Успіху!
Немає коментарів:
Дописати коментар