понеділок, 29 березня 2021 р.

Практична риторика. Риторичні фігури. Антитеза. Повторення.

  

Доброго здоров’я, учні! 

Працюємо протягом 13-ти уроків над вивченням великої теми: «Практична риторика».

Традиційно повторюємо визначення:

Практична риторика - розглядає предмет і зміст усного публічного виступу, текст виступу, образ оратора, логічну культуру оратора, мовленнєву культуру оратора, композицію і стиль виступу, психологію аудиторії, взаємодію оратора та аудиторії, спілкування з аудиторією як творчий процес, полемічне мистецтво оратора тощо.

Тема цього уроку: Риторичні фігури.  Антитеза. Повторення

Завдання нашого уроку:

·        повторити визначення практична риторика, антитеза, повторення;

·     поглибити знання про побудову усних висловлювань;

·   формувати вміння правильно будувати речення в усному і писемному мовленні;

·        користуватися довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння синтаксичної норми; 

Міжпредметні зв’язки: Українська література, історія, мистецтво, риторика, психологія та філософія.

Запишіть виділені визначення у зошити, або роздрукуйте матеріали уроку:

Отже, розпочинаємо з визначення:

Завдання №1: запишіть визначення

Риторичні фігури (від грец. ῥήτωρ ‘оратор’ та лат. figura ‘зовнішній вигляд, образ, фігура’) — у вузькому значенні — фігури мовлення, побудовані на словесних зворотах, що мають умовно-діалогічний характер: риторичні звертаннязапитаннязапереченняоклик.

У широкому значенні — синонім до понять фігури мовистилістичні фігури — засіб підсилення емоційної впливовості художньої та ораторської мови, побудований на застосуванні синтаксичних конструкцій, відмінних від порядку слів, узвичаєного даною мовою. Стилістичні фігури включають тропи і власне стилістичні фігури.

Антитезу використовують для опису й характеристики предметів, іноді й для надання іронічного звучання вислову: Всякий, хто вище, то нижчого гне, — дужий безсильного давить і жме, бідний — багатого певний слуга, корчиться, гнеться пред ним, як дуга (І. Котляревський).

Хоча антитеза - це риторична фігура, яка використовується в літературних текстах, вона також отримала простір у повсякденних комунікативних висловах. У багатьох випадках він використовується, щоб наповнити якусь заяву сарказмом або іронією. Зазвичай до нього додаються такі терміни, як "але", "навпаки" або "проте".

Повтор, або Повторення — найпростіша стилістична фігура, яка вживається у фольклорній творчості, передовсім у народній пісні та поезії, зумовлена емоційними та смисловими чинниками:

[...] Що тепер всім воля, —

врізали вам поля,

в головах тополя,

а голів нема (П. Тичина).

У риториці така стилістична фігура ще має назву тавтологія.

Завдання №2: перегляньте відео: відео тут!

Тавтологія (дав.-гр. ταυτολογία від дав.-гр. ταυτο — те ж саме та дав.-гр. λόγος — мова) — у риториці, використання повторювання або надлишковості у мові, коли одна частина висловлювання повністю або частково дублює зміст іншої. Мимовільне повторювання слів під час мовлення є медичною проблемою — баттологією.

Тавтологію іноді вважають різновидом плеоназму, або називають «хибним плеоназмом» — тобто таким плеоназмом, який не є виправданим ані з логічної, ані з експресивної та стилістичної точки зору (наприклад, «більш тепліший» замість «тепліший», або «популярні шлягери», «відомі зірки естради», «одноголосний консенсус», «прайс-лист цін» та ін.). Здебільшого, вживання таких тавтологій є проявом недостатньої логічної та мовної грамотності.

Найочевиднішою тавтологія виглядає у словосполученнях, де дублюється один корінь (наприклад, «масляне масло») або корені різномовного походження з аналогічним змістом («пам'ятний сувенір», «народний фольклор»), але у деяких випадках такі слова насправді використовуються у дещо різних значеннях і не повністю дублюють зміст один одного. Наприклад, у словосполученнях «чорне чорнило» чи «біла білизна» повторюються корені, але не значення, оскільки чорнило буває не тільки чорним, а білизна — не тільки білою. Буквальне значення латинського слова «республіка» (res publica) — «справа народна», однак словосполучення «Народна Республіка» здебільшого не сприймається як тавтологічне.

Тавтологічні конструкції входять також до експресивно-стилістичних плеоназмів, які активно використовуються в образній народній та художній мові: «плакати гіркими сльозами», «думу думати», «гори воно вогнем».

Використання повторів чи часткове дублювання змісту, яке покращує стиль або робить висловлювання більш чітким і зрозумілим, зазвичай не характеризується як тавтологія, хоча і використовує для передачі змісту надлишкові засоби. Іноді дублювання змісту використовується для того, щоб підсилити або зробити наголос на певному аспекті висловлювання: наприклад, подарунок за визначенням є безкоштовним, але дуже часто говорять «безкоштовний подарунок», щоб наголосити, що немає жодних прихованих зобов'язань, фінансових або будь-яких інших.

Завдання №3: 

Прочитайте текст і виконайте завдання.

Український винахідник

Хто є батьками кіно? Брати Люм’єр? І так, і ні. Адже за два роки до їхнього відкриття український механік Йосип Тимченко з фізиком Миколою Любимовим розробили механізм «равлик». Його принцип дії був узятий за основу створення кінескопа! Тож саме Тимченко є справжнім батьком кінематографії.

1893 року в Україні (а саме в Одесі) показали два фільми, знятих за допомогою першого кінескопа. Тимченко випередив братів Люм’єр! У чому ж тоді справа? Його пристрій не був запатентований… До речі, кінескоп Тимченка досі зберігається в сховищі Політехнічного музею в Москві.

Однак це не всі досягнення науковця! Він — автор автоматичних метеорологічних, фізичних та астрономічних приладів. За ці винаходи не раз отримував найвищі нагороди на світових виставках. Брав участь у створенні першої моделі автоматичної телефонної станції Фрейденберга (Н. Сукач).

А. Випишіть риторичні фігури й тропи.

Б. Потренуйтеся правильно читати текст для аудиторії (як диктор радіо чи телебачення). Зверніть увагу на логічні наголоси, довжину пауз та інтонування речень.

Завдання №4 (творче! – окрема оцінка!): складіть коротку промову на тему, яка вас хвилює, використовуючи антитези та повтори.

Успіху!

Немає коментарів:

Дописати коментар