пʼятниця, 26 березня 2021 р.

Митець і суспільство. Ліна КОСТЕНКО. «Маруся Чурай». Центральні проблеми: митець і суспільство, індивідуальна свобода людини.

 

Доброго здоров’я, учні!

Ми вивчаємо новий великий розділ літератури - «Митець і суспільство. Ліна КОСТЕНКО».

Тема нашого сьогоднішнього уроку:

Ліна Костенко. «Маруся Чурай».

Центральні проблеми: митець і суспільство, індивідуальна свобода людини

Епіграф: 

В розмові я, сказала б, та не дуже,

А в пісні можу виспівати все.

Ліна Костенко

 

Завдання нашого заняття:

·        сформувати уявлення про прекрасне як чинник гармонізації власного внутрішнього світу;

·        пояснювати роль деталей, психологічну природу вчинків Марусі Чурай та інших персонажів;

·        висловлювати власне ставлення до вчинку головної героїні;

·        висловлювати міркування, проводячи аналогії з сучасним життям.

Міжпредметні зв’язки:

·        історія України;

·        філософія

Прочитайте:

Чільне місце у творі Ліни Костенко займає проблема митця й народу, митця й суспільства.

 Головна героїня роману Маруся Чурай цілком справедливо показана Ліною Костенко як геніально обдарований митець, як один із творців українських пісень, що здобули всесвітню славу нашому народу.

У часи, коли жила Маруся Чурай, українська писемна література через певні причини була ще мало розвинута. Проте народ мав своїх митців, які були його голосом, його душею. Маруся Чурай — одна з них.

За Ліною Костенко, вона мала своє розуміння завдань власної творчості, її суспільного значення.

Як митець, як людина незвичайна, виняткова, вона відчувала і глибоко переживала різне ставлення до себе з боку сучасників — від щирого захоплення й любові до повного нерозуміння й навіть агресивності до себе як до людини, що є «не такою, як усі».

Маруся знайшла своє місце в житті нації, вона реагує на криваві події, що принесли горе на рідну землю, її пісні піднімають дух захисників рідного краю.

У романі дві тісно пов’язані між собою сюжетні лінії: доля Марусі і доля України. Вони прочитуються не лише в конкретній історичній площині, але й понад часовій:

Маруся – неповторна, одухотворена, творча особистість, яку намагається поглинути дрібʼязковий, егоїстичний, безжальний буденний світ.

Україна – сильна і прекрасна країна, яка протягом століть прагне здобути свою свободу, державність, але цьому заважають інтриги сусідів і підступність своїх перевертнів.

У нашій свідомості образ Марусі органічно зливається з образом України, фактично вони й уособлюють духовність нашого народу.

Словникова робота

Духовність - 1) здатність людини орієнтуватися на важливі життєві цінності й визначати свою позицію стосовно них;

2) найвища моральна культура особистості, що реалізується у творчій діяльності, високоморальній поведінці й становить гуманну, сприятливу  атмосферу  життя суспільства;

3) моральний стан етносу, що визначається провідною (національною) ідеєю його становлення, духовними прикметами, що визначають його життя й культурну творчість, поглядами та прагненнями його представників (http://ukrlit.org/slovnyk/zhaivoronok_znaky_ukrainskoi_etnokultury).

«Складові духовності"

Перегляньте презентацію «Яка хата – такий тин, який батько – такий син». Зверніть увагу на те, як стосунки в родинах вплинули на формування особистостей героїв творудивись!

Розгадайте кросворд. Ліна Костенко. «Маруся Чурай»  (Автор Ольга Гордієнко).

По вертикалі:

1.Чин  Мартина Пушкаря.

    5. «Бо на обличчя з янголами схожа,
     але в душі — то чистий …»

        6.Скільки днів дали Марусі для роздумів?

        7. Прізвище діда, до якого бігала Маруся.

        10. Іван Іскра син …

13. «Гетьман підняв безсонням обпалені очі.
Гетьман сидів за похідним столом у шатрі». (Про якого гетьмана йдеться?)

15. Залишишся, козаче.
Тут теж потрібна шабля й голова…  (Назвіть прізвище цього козака.)

По горизонталі:

2.Ким був у Полтаві  Семен Горбань?

3.День тижня, коли Гриць отруївся

4.Ім’я дівчини, яку засватав Грицько.

8. Як звали батька Марусі?

9. «А він співав невільницькі плачі». (Про кого йдеться?)

11. Прізвище діда, до якого бігала Маруся.

12. Кому належать слова:

« Покайся,— каже,— Стежкою гордині
тебе ведуть соблазни суєти.
Од бога так положено людині
долиною смиренія іти»

14.Блакитні, карі, чорні, сірі.
Я заніміла з того дива.
А діти …… так обсіли,
мов …… ними і вродила. (Про яке дерево йдеться?)

Виконайте тестування «Творчість Ліни Костенко» (Автор Наталія Немировська): тест!

Творче завдання: підібрати малюнки-асоціації до теми: «Митець і суспільство».

Успіхів!

Дякую за увагу!

Немає коментарів:

Дописати коментар