Група АК-14 - 27.10.21 р.
Група АКОФ-17 - 28.10.21 р.
Група АКП-16 - 01.11.21 р.
Контрольне есе «Прекрасна мить життя», «Чарівність і могутність слова»
Шановні учні!
На цьому уроці ми будемо писати
контрольне есе. Ця робота для вас не нова, адже ви й раніше писали есе багато разів.
контрольне есе. Ця робота для вас не нова, адже ви й раніше писали есе багато разів.
Однак, для тих, хто забув, як це робити, пропоную прочитати на відомому та популярному сайті корисні підказки та рекомендації: підказки тут!
Якщо вам не подобається читати самостійно, пропоную переглянути відео, де тест дублюється аудіо-супроводом: відео по темі
Також доволі змістовне та лаконічне відео по темі тут: відео по темі
Іще одне відео – дуже чітко та зрозуміло! - відео
Отож, вибір за вами: головне, щоб ви зрозуміли, як саме потрібно писати есе, щоб воно відповідало вимогам.
Завдання нашого уроку:
· усвідомити сутність есе;
· зрозуміти мету написання есе;
· дізнатися, як краще побудувати текст есе;
· удосконалювати вміння правильно формувати думку в писемному мовленні;
· користуватися словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня грамотності;
Написати контрольне есе!
Міжпредметні зв’язки: Українська література, історія, мистецтво.
Нагадую:
Есе – самостійна творча письмова робота, ознакою якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність викладу.
Види есе:
Вільне | Формальне |
Ознаки:дотримання структури тексту, наявність відповідних компонентів (тези, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки); обґрунтування (аргументування) тези. |
Ми будемо писати есе-розповідь.
Для написання формального есе виділяють більше часу: від 20 до 45 хвилин.
Види формального есе:
- інформаційне (есе-розповідь, есе-визначення, есе-опис);
- критичне;
- есе-дослідження (порівняльне есе, есе-протиставлення, есе причини-наслідку, есе-аналіз).
Вимоги до формального есе
1. Обсяг – 1 – 2 сторінки тексту (120-200 слів).
2. Есе повинно сприйматися як цілісний твір, ідея якого зрозуміла й чітка.
3. Кожен абзац есе розкриває одну думку.
4. Необхідно писати стисло і ясно. Есе не повинно містити нічого зайвого, має нести лише інформацію, необхідну для розкриття ідеї есе, власної позиції автора.
5. Есе має відрізнятися чіткою композиційною побудовою, бути логічним за структурою. В есе, як і в будь-якому творі, повинна простежуватися внутрішня логіка, що визначається, з одного боку, авторським підходом до обговорюваного питання, а з іншого – самим питанням. Необхідно уникати різких стрибків від однієї ідеї до іншої, думка має розкриватися послідовно.
6. Есе повинно засвідчити, що його автор знає й осмислено застосовує теоретичні поняття, терміни, узагальнення, ідеї.
7. Есе має містити переконливе аргументування порушеної проблеми.
Структура есе:
Есе складається з таких частин – вступ, основна частина, висновок.
Вступ – обґрунтування вибору теми есе.
Основна частина – теоретичні основи обраної проблеми й виклад основного питання. Ця частина припускає розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх, виходячи з наявних даних, інших аргументів і позицій.
Висновок – узагальнення й аргументовані висновки до теми тощо. Підсумовує есе або ще раз вносить пояснення, підкріплює зміст і значення викладеного в основній частині.
Теми нашого формального есе :
«Прекрасна мить життя»
«Чарівність і могутність слова» (на вибір)
Тут ви знайдете висловлювання про слово: https://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-slovo/
А тут - про життя: https://maximum.fm/citati-pro-zhittya-krasivi-vislovi-ta-prikolni-frazi-ukrayinskoyu_n162633
При потребі скористайтеся цими публікаціями для аргументування своїх думок.
Шановні учні, дуже прошу: надсилайте свої есе мені на пошту matvievskiy_1978@ukr.net в електронному друкованому варіанті! Також рекомендую додати ілюстрації по темі. Можна створити презентацію чи намалювали малюнок - за ці творчі роботи Ви отримаєте ще одну окрему оцінку! Не забувайте вказувати, хто ви і з якої групи.
Бажаю Вам успіху!
Відразу подаю критерії оцінювання есе. (Їх можна і не читати, якщо вам не цікаво. Проте, саме вони дадуть Вам вичерпну відповідь на запитання: «А чого у мене така оцінка?»)
Критерії оцінювання мовного та змістового оформлення есе
Критерії оцінювання змісту есе | Бали | Критерії оцінювання мовного оформлення есе | Бали | |
Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів | Грамотність | |||
орфографічні, пунктуаційні, помилки | лексичні, граматичні, стилістичні | |||
Побудованому учнем (ученицею)тексту бракує зв’язності й цілісності, урізноманітнення потребує лексичне та граматичне оформлення роботи; теза не відповідає запропонованій темі; не наведено жодного аргументу. | 1 | 13 і більше | 9-10 і більше | 1 |
Побудоване учнем (ученицею)висловлення характеризується фрагментарністю, думки викладаються на елементарному рівні; потребує збагачення й урізноманітнення лексика і граматична будова мовлення; теза не відповідає запропонованій темі; наведені аргументи не є доречними; прикладу немає або він не є доречним. | 2 | 12 | 2 | |
Учневі (учениці) слід працювати над виробленням умінь послідовніше й чіткіше викладати власні думки, дотримуватися змістової та стилістичної єдності висловлення, потребує збагачення та урізноманітнення лексика й граматична будова висловлення; теза частково відповідає запропонованій темі; наведений аргумент не випливає з тези; приклад не є доречним; висновок сформульовано нечітко. | 3 | 11 | 3 | |
Висловлення учня (учениці) за обсягом складає дещо більше половини від норми й характеризується певною завершеністю, зв’язністю; чіткіше мають розрізнюватися основна та другорядна інформація; висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами; є недоліки за сімома показниками: посереднє розуміння теми; порушення послідовності побудови твору; рівень словникового запасу нижче середнього; відносна стильова єдність твору; не сформульовано вправно тезу; наведено один аргумент. | 4 | 9-10 | 7-8 | 4 |
За обсягом робота учня (учениці)наближається до норми, загалом є завершеною, тему значною мірою розкрито; не сформульовано вправно тезу; наведено один аргумент; приклад непереконливий; висновок лише частково відповідає тезі, не пов’язаний з аргументом та прикладом; трапляються недоліки за низкою показників (до шести): роботі властива поверховість висвітлення теми, не простежується основна думка, відносно струнка побудова твору, середній рівень словникового запасу, бракує стильової єдності. | 5 | 7-8 | 5 | |
За обсягом висловлення учня (учениці) сягає норми, його тема розкривається, виклад загалом зв’язний; учень (учениця) наводить один доречний аргумент; наводить непереконливий приклад; висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами; робота характеризується недоліками за п’ятьма показниками: помітний її репродуктивний характер, відсутня самостійність суджень, їх аргументованість, добір слів не завжди вдалий, учень (учениця) неточно добирає слова й синтаксичні конструкції. | 6 | 5-6 | 6 | |
Учень (учениця) самостійно створює достатньо повний, зв’язний, з елементами самостійних суджень текст, формулює тезу, яка відповідає запропонованій темі; наводить один доречний аргумент; вдало добирає лексичні засоби; висновок відповідає запропонованій темі; у роботі є недоліки (до чотирьох): відхилення від теми, порушення послідовності її викладу; висловлювання не завжди конкретне, просторовий виклад міркувань, не підкріплених фактичним матеріалом нелогічне розташування абзаців, переходи між ними не є вмотивованими; основна думка не арґументується. | 7 | 4 | 6 | 7 |
Учень (учениця) самостійно будує достатньо повне, осмислене висловлення, загалом ґрунтовно висвітлює тему, формулює тезу, що відповідає запропонованій темі; наводить один доречний аргумент; приклад не конкретизований; висновок відповідає запропонованій темі; трапляються недоліки за трьома показниками: невміння пов’язати предмет обговорення із сучасністю, не добирає переконливі докази для обґрунтування певного явища, відносне багатство словникового запасу, робота не відзначається різноманітністю та чіткістю слововживання. | 8 | 3 | 5 | 8 |
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст; формулює тезу, що відповідає запропонованій темі; загалом розкриває тему, висловлює основну думку; наводить один доречний аргумент; вдало добирає лексичні засоби; наводить один доречний приклад; висновок відповідає запропонованій темі; у роботі виявлені недоліки за двома показниками: тезу чітко не сформульовано, відсутність виразної особистісної позиції, належної її аргументації тощо. | 9 | 1+1(негруба) | 4 | 9 |
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний текст, ураховує комунікативне завдання, чітко формулює тезу; певним чином аргументує різні погляди на проблему, наводить два доречні й переконливі аргументи, приклади; неординарна побудова твору, робота відзначається багатством словника, граматичною правильністю, дотриманням стильової єдності й виразності тексту, але за одним із критеріїв допущено помилку; висновок відповідає запропонованій темі й випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів. | 10 | 1 | 3 | 10 |
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний текст, ураховує комунікативне завдання; вправно формулює тезу; аргументовано, чітко висловлює власну думку, зіставляє її з думками інших, уміє пов’язати обговорюваний предмет із власним життєвим досвідом, наводить два доречні й переконливі аргументи для обґрунтування тієї чи іншої позиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; приклади конкретизовані; робота відзначається багатством словника, точністю слововживання, стилістичною єдністю, граматичною різноманітністю; висновок відповідає запропонованій темі й випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів. | 11 | 1 (негруба) | 2 | 11 |
Учень (учениця) самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою та оформленням висловлення відповідно до мовленнєвої ситуації; повно, вичерпно висвітлює тему; вправно формулює тезу; аналізує різні погляди на той самий предмет, наводить два доречні аргументи, використовує набуту з різних джерел інформацію для розв’язання певних життєвих проблем; приклади переконливі, конкретизовані; цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу); висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів; робота відзначається багатством слововживання та художньою цінністю. | 12 |
Немає коментарів:
Дописати коментар