Група АКП-16 - 25.10.21.
Доброго здоров’я, учні!
Працюємо протягом 10-ти уроків над вивченням
великої теми: «Лексична норма».
Традиційно повторюємо визначення:
Лексичні норми — це норми слововживання, прийняті в сучасній
українській літературній мові. Вони регулюють вибір слова відповідно до змісту
і мети висловлення.
Тема цього уроку: Пароніми. Запобігання помилок у вживанні
паронімів.
Завдання нашого уроку:
· повторити визначення «лексичні норми», «пароніми;
· поглибити знання про вживання
паронімів; навчити знаходити їх у
реченні; формувати навички доцільного використання паронімів;
· формувати вміння правильно будувати речення в
усному і писемному мовленні;
· користуватися довідковою літературою й електронними
ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння синтаксичної
норми;
Міжпредметні зв’язки: Українська література, мистецтво.
Запишіть виділені визначення у зошити, або
роздрукуйте матеріали уроку:
Отже, розпочинаємо:
Завдання №1: прочитайте поезію, випишіть схожі за звучанням слова, зверніть увагу на їх
значення.
Примхливий талант
А сонце сьогодні чомусь не світило.
Втомилось, чи що, наше вічне світило?
В вікно зазирнув лише крихітний
промінь,
А десь там, за хмарами, справжній є
пломінь!
З Землею у Сонця сьогодні – незгоди,
Що викликали непогоду, знегоди.
Такий восени у нас, бачте, талан.
Вона, осінь, має примхливий талант.
(промінь – смужка світла) - (пломінь – полум”я)
(незгоди – відсутність порозуміння) - (знегоди – нещастя)
(талан – доля) - (талант – обдарування)
Пригадайте, як
називають слова, близькі за звучанням, але різні за
значенням?
Повторіть визначення:
Паро́німи (від дав.-гр. παρώνυμος — «близька назва») — це слова, досить близькі за звуковим складом і звучанням, але
різні за значенням. Наприклад: білити і біліти; сильний і силовий, громадський і громадянський, дружний і дружній. Часто вони мають спільний корінь, а різняться лише суфіксом, префіксом чи закінченням. Незначна відмінність у вимові призводить до помилок,
тому варто приділяти увагу вживанню малознайомих слів, додатково перевіряючи
їхнє тлумачення.
Завдання №2: опрацюйте матеріал (прочитайте, роздрукуйте
та вклейте у зошит, або коротко перепишіть у зошит):
Класифікація паронімів
За звуковим
складом
За звуковим складом пароніми бувають:
·
однокореневі —
відрізняються лише суфіксами або префіксами: земний («пов'язаний
із землею, земною сушею») — земельний («пов'язаний із
землекористуванням») — земляний («зроблений із землі» — землистий «з
частками землі»), («за кольором подібний до землі»); дільниця
(«адміністративно-територіальна або виробнича одиниця») — ділянка
(«земельна площа»), «сфера діяльності»; танк («бойова машина») — танкер
(«судно»); зв'язаний («з'єднаний вузлом»), («скріплений за допомогою мотузка,
ланцюга») — пов 'язаний («закріплений», «поєднаний чимось спільним»);
ефектний («вражаючий») — ефективний («з позитивними наслідками») —
дефектний («зіпсований, з дефектом») — дефективний («ненормальний», «із
психічними або фізичними вадами»); серцевий («анатомічно пов'язаний із
серцем») — сердечний («пов'язаний із серцем», «щирий», «душевний») —
сердешний «бідолашний»; вникати («намагатися зрозуміти суть
чого-небудь») — уникати («прагнути бути осторонь чого-небудь»);
·
різнокореневі —
відрізняються одним-двома звуками: компанія («товариство») — кампанія
(«сукупність заходів»); ступінь («міра інтенсивності», «вчене звання») —
степінь («добуток однакових співмножників»); промінь («смужка світла») —
пломінь («полум'я»); талан («доля») — талант («обдарування»); розпещений
(«зіпсований надмірною увагою») — розбещений («морально зіпсований»); гучний
(«голосний») — бучний («пишний», «галасливий»); веліти («наказати») —
воліти («хотіти»); гамувати («заспокоювати, приборкувати») — тамувати
(«задовольняти потребу в чомусь», «стримувати»).
За лексичним значенням
За лексичним значенням пароніми бувають:
·
Синонімічні:
повідь — повінь, крапля — капля, слимак — слизняк,
привабливий — принадливий, хиткий — хибкий, плоский — плаский,
барабанити — тарабанити, линути — ринути, притаїтися —
причаїтися, рипіти — скрипіти, радити — раяти;
·
Антонімічні:
лепський — кепський, прогрес — регрес, експорт — імпорт,
еміграція — імміграція, густо — пусто;
·
Семантично близькі: крикливий —
кричущий, церемонний («манірний, проханий») — церемоніальний
(«урочистий, за певним розпорядком»), цегельний (пов'язаний з
виробництвом цегли) — цегляний (зроблений з цегли), ніготь —
кіготь, м'язи — в'язи, кіш («кошик») — ківш («черпак»), кристал —
кришталь, орендар — орандар, пергамен («пергамент») — пергамін (ізоляційний
матеріал);
·
Семантично різні:
газ — гас, глуз — глузд, орден — ордер, дипломат — дипломант,
ефект — афект, палітура — політура.
Завдання №3: виконайте впр. № 72 – завд. І і
ІІ (с.32-33) – підручник підручник тут!
Завдання
№4: виконайте впр. № 83
– тести (с. 35-36) – підручник той же.
Завдання
№5 (творче): напишіть вірш або
есе, вживаючи слова-пароніми.
Немає коментарів:
Дописати коментар