вівторок, 6 квітня 2021 р.

СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА. Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття.

 

Доброго здоров’я, учні!

Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ літератури - «СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА».

Тема цього уроку: Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття.

Епіграф

… В усіх книжках говориться про інші книжки…

будь-яка історія переповідає історію, яка вже переповідана…

У. Еко

Завдання нашого заняття:

характеризувати історико-культурну ситуацію в Україні наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.;

 називати імена сучасних письменників, їхні твори;

 ілюструвати стильове розмаїття, пошук авторами нових тем і форм їх розкриття;

обґрунтовувати появу нового літературного покоління, спільні риси й творчу індивідуальність митців;

 розуміти значення поняття «постмодернізм»;

аналізувати визначені для текстуального вивчення поезії, прозові твори; 

розуміти значення понять «елітарна» і «масова» літератури.

розрізняти масову й елітарну літературу;

працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації;

використовувати різноманітні читацькі стратегії;

обстоювати можливість перекладу українською мовою будь-якого тексту.

Отже, детальніше:

Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. (на шляху до нового відродження). З’ява нового літературного покоління. Найвагоміші здобутки сучасної літератури. Стильове розмаїття, експериментаторство, пошуки нових форм і тем. Література елітарна, вишукана, високохудожня. Література масова, популярна (її інтенсивний розвиток). Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 1990-х років, його риси.

Поезія: І.Римарук («Обнови»), Ю.Андрухович («Астролог», «Пісня мандрівного спудея»), О.Забужко («Рядок з автобіографії», «Читаючи історію»), О.Ірванець («До французького шансоньє»), С.Жадан («Музика, очерет…», «Смерть моряка»).

Проза, есеїстика: Г.Пагутяк («Потрапити в сад», «Косар»), Ю.АндруховичShevchenkoisOK»),
В.Діброва («Андріївський узвіз»), Я.Мельник («Далекий простір»).

ТЛ: постмодернізм; література елітарна, масова.

МЗ: навички ІТ (інформатика).

МК: музика сучасних композиторів на слова сучасних поетів: топ-30 кращих пісень!

Розпочнімо нашу роботу. Усно дайте відповіді на таку запитання:

-                     Як ви розумієте поняття «сучасний»?

-                     Поміркуйте, який період можна визначити як «сучасність»?

-                     Яку літературу, на Вашу думку, можна називати «сучасною»?

Завдання №1:

·        прочитайте  статтю у  підручнику О.Авраменка: підручник тут  с. 240.

·        Випишіть визначення у зошит (синє поле) – с. 240.

Завдання №2 (індивідуальне – по бажанню – на окрему оцінку!):

підготувати повідомлення про одного із сучасних українських письменників:

·        І.Римарук

·        Ю.Андрухович

·        О.Забужко

·        О.Ірванець

·        С.Жадан

·        Г.Пагутяк

·        Ю.Андрухович
В.Діброва

·        Я.Мельник

Або підготувати презентацію «З’ява нового літературного покоління. Найвагоміші здобутки сучасної літератури».

Ви можете скористатися цим відео: інформація по темі тут!

А зараз ми дізнаємося основне про

Літературні угруповання

Назва угруповання

Представники

Асоціація українських письменників  (АУП) – (1997 р.) 

 Ю. Андрухович, Н. Білоцерківець,

Ю. Винничук, В. Герасим'юк,

С.  Жадан, В. Голобородько, О.Забужко,

О. Ірванець та інші

«Бу-Ба-Бу» (Бурлеск, Балаган, Буфонада) – 1985 р., м. Львів

Ю. Андрухович, В. Неборак,

О. Ірванець

«Нова дегенерація» – 1992 р.,

 м. Івано-Франківськ

І. Андрусяк. І. Ципердюк, С. Процюк

«Пропала грамота» – 1991р.,

м. Київ

В. Недоступ, С. Либонь, Ю. Позаяк

«Західний вітер» – 1992р.,

м. Тернопіль

В. Гайда, Б. Щавурський, В. Махно,

Г. Безкоровайний

«Лу-Го-Сад» – 1986 р., м. Львів

І. Лучук, Н. Гончар, Р. Садловський

«Червона фіра» – 1991 р., м. Харків

С. Жадан, Р. Мельників, І. Пилипчук

та інші












Асоціація українських письменників

Утворена 6 — 8 березня 1997 р. на установчих зборах АУП (118 учасників). Організація АУП має за мету подолання структурно-ідеологічного змертвіння в письменницькому середовищі України, що виникло через неспроможність керівництва Спілки письменників України (СПУ) реформувати структуру та концептуальні засади Спілки письменників до рівня відповідності вимогам сучасної ситуації (як соціальної, так і світоглядної). Ставши в опозицію до СПУ, АУП проголосила своїми критеріями фаховість, подолання колоніального синдрому в українській літературі, відкритість світовим світоглядним та стильовим надбанням XX ст. Вступ до АУП відбувається на підставі запрошення від Координаційної Ради АУП (23 особи). Президентом АУП було обрано Ю. Покальчука, віце-президентами — Володимира Моренця, Ю. Андруховича, І. Римарука і Тараса Федюка. 4 — 5 лютого 2000 року відбувся ІІ конгрес АУП (68 учасників), на якому Президентом АУП було обрано Т. Федюка, віце-президентами І. Римарука, В. Моренця, С. Жадана і О. Кривенка. 3'їзд констатував наявність в Асоціації організаційної кризи, викликаної відсутністю працівників офісного апарата і професійних менеджерів.


«БУ-БА-БУ»

«Бурлеск-Балаган-Буфонада». Літературне (насамперед) угруповання, що складається з Ю. Андруховича (Патріарх), В. Неборака (Прокуратор) та О. Ірванця (Підскарбій). Літугруповання засноване 17 квітня 1985 р. у Львові. Період найактивнішої діяльності «Бу-Ба-Бу» (23 концертні поетичні вечори) припав на 1987 — 1991 pp. Апофеозом «Бу-Ба-Бу» став фестиваль «Вивих-92», коли головну фестивальну акцію склали чотири постановки поезоопери «Бу-Ба-Бу» «Крайслер Імперіал» (режисер С. Проскурня). У 1996 р. друкований проект «Крайслер Імперіал» («Четвер-6») практично завершив «динамічний період» існування «Бу-Ба-Бу». У 1995 р. у львівському видавництві «Каменяр» вийшла книга «Бу-Ба-Бу».

Літугрупування стало втіленням карнавального необарокового мислення, притаманного метаісторичній карнавальній культурі людства. Соціальним фундаментом метаісторичного карнавалу в Україні став підсвідомий масовий синдром зламу, що супроводжував розпад імперії і викликав дві метапсихічні складові: суспільну депресію і масову карнавальну сміхову рефлексію на катаклізм системи. Творчість учасників «Бу-Ба-Бу» в межах самого літугруповання стала ситуативно-концептуальним мистецьким відгуком на суспільну рефлексію. «Бу-Ба-Бу» заснувало свою Академію.

«Нова дегенерація»

Поетичне літугруповання, існувало у 199 — 1994 pp., складалось із трьох літераторів, вихідців з Івано-Франківської області — Івана Андрусяка, Степана Процюка та Івана Ципердюка. У 1992 р. літу-груповання видало три перші збірки названих поетів під однією обкладинкою. Загальна назва цього проекту була також «Нова дегенерація». Передмову написав Ю. Андрухович. Тексти членів «Нової дегенерації» перебувають у дискурсивній сфері неомодерних літературних практик.

«Пропала грамота»

Літературне угруповання трьох київських поетів: Юрка Позаяка, Віктора Недоступа та Семена Либоня. Існувало в кінці 80-х — на початку 90-х pp. «Пропала грамота» була заявлена як авангардний проект. У 1991 р. «Пропала грамота» випустила книгу з однойменною назвою.

«ЛуГоСад»

Поетичний гурт, заснований у 1984 р. львівськими поетами Іваном Лучуком, Назаром Гончаром, Романом Садловським. У 1986 р. вони видали (все в одному примірнику) альманах «ЛуГоСад-І» і «ЛуГоСад-ІІ», а також збірки Н. Гончара «Усміхнений Елегіон» та Р. Садловського «Антологія». «Методологічна основа» творчості «ЛуГоСаду» — теорія поетичного ар'єргарду, «ідея і аргументування лугосадівсько-ар'єргардної теорії. У лютому 1994 р. відбулася академічна наукова конференція «Літературний ар'єргард», присвячена 10-літтю «ЛуГоСаду». Окремі вірші лугосадівців перекладені німецькою, польською, білоруською, словацькою, болгарською, англійською, італійською мовами. До 15-річчя гурту готувався тритомник «ЛуГоСаду».

«Пси Святого Юра»

Літературна майстерня, неофіційне творче об'єднання із семи українських письменників, які таким чином вирішили шукати не стільки естетичної (з цієї точки зору всі вони були й залишаються досить різними), скільки професійно-цехової єдності (спільне обговорення рукописів, формування альманахів, взаємне редагування та коригування). Ідея такої спільноти виникла серед групи авторів (Ю. Покальчук, Ю. Андрухович, І. Римарук) під час міжнародного круїзу «Хвилі Чорного моря» на борту корабля «World Renaissance» і остаточно сформувалась у вигляді маніфесту в стінах афінського готелю «Св. Юрій Ликаветський» у листопаді 1994 р. До літмайстерні увійшли, крім згаданих, В. Герасим'юк, B. Медвідь, В. Неборак, О. Ірванець. Останній приблизно через рік із міркувань цілковитої творчої незалежності з майстерні вийшов, натомість приєднався Т. Федюк. Єдиний поки що альманах «Пси святого Юра» (Львів, 1997 р.) зафіксував первинний склад майстерні, оскільки формувався ще 1995 р. Альманах являє собою досить симптоматичний зразок «поєднання непоєднуваного» і досьогодні перебуває серед найжвавіше обговорюваних новинок сучасного літературного процесу. Концепційну добірку творів опублікував журнал «Сучасність».

Завдання №3:

·        Випишіть у зошити назви літературних угрупувань та їх коротку характеристику.

1.     Питання для самоконтролю

          Який мистецький напрям називається постмодернізмом?

          Які характерні ознаки постмодернізмі?

          Назвіть представників постмодернізму

2. Виконати тестові завдання.

1. Асоціацію українських письменників (АУП) створено в добу

А модернізму 

Б постмодернізму

В реалізму

Г сентименталізму

Д бароко

2. Синтез мистецтва й антимистецтва, елітарної й масової культури, іронічно-сміхового й серйозного ставлення до дійсності – це характерна риса

А експресіонізму

Б постмодернізму

В неоромантизму

Г бароко

Д імпресіонізму

3. Літературне угруповання "Пропала грамота" виникло в добу

А модернізму   

Б реалізму

В постмодернізму

Г бароко

Д романтизму

4. "Патріархом" літературного угрупування "Бу-Ба-Бу" називають

А Івана Драча

Б Василя Стуса

В Ігоря Римарука

Г Богдана-Ігоря Антонича

Д Юрія Андруховича

5. На початку 1990-х років виникло літературне угруповання

А «Молодняк»

Б «Нова дегенерація»

В «Ланка»

Г «Молода Муза»

Д «МАРС»

6. Представником постмодерного письменства в Україні є

А Євген Маланюк

Б Василь Стус

В Богдан-Ігор Антонич

Г Василь Симоненко

Д Юрій Андрухович

7. Любіть Оклахому! Вночі і в обід,
Як неньку і дедді достоту!
Любіть Індіану! Й так само любіть
Північну й Південну Дакоту

з текстом якого відомого поета «грається» Олександр Ірванець

А Є.Маланюка

Б М.Рильського

В О.Олеся

Г В.Сосюри

Д П.Тичини

8. Рядки

З поетичних бомбосховищ
Виліз рій нових страховищ:
Небурак і Антрухович,
Риммарук, Б’уряк, Мал-кович…

є прикладом

А неоромантизму

Б імпресіонізму

В постмодернізму

Г реалізму

Д сентименталізму

9.Ознакою постмодернізму є

А захоплення національною історією

Б химерне переплетення різних стилів

В типізація характерів персонажів залежно від умов життя

Г домінування морально-етичних цінностей

Д прагнення персонажа до ідеалу

10. Ознаки постмодернізму мають рядки

А «Я знаю, дід та баба – це коли є онуки, а в них сусідські діти шовковицю їдять…»

Б «Для нас вона в світі єдина, одна / в просторів солодкому чарі... Вона у зірках, і у вербах вона, / і в кожному серця ударі…»

В «О слово рідне! Орле скутий! / Чужинцям кинуте на сміх! Співочий грім батьків моїх…»

Г «Народе мій, до тебе я ще верну, / як в смерті обернуся до життя своїм стражденним і незлим обличчям…»

Д «Німець каже: Ви слов’яне? – Слов’яне! Слов’яне! / Наше слово полум’яне / Повік не зов’яне!..»

11. Ознаки постмодернізму помітні в рядках

А Любіть українок, негайно любіть! Даруйте їм вірші і квіти…

Б Усмішка твоя –єдина, Мука твоя – єдина, Очі твої – одні…

В О, якби в дурні мені не пошитись, Щоб без свободи не міг я лишитись…

Г О панно Інно, панно Інно! Я — сам. Вікно. Сніги...

Д Минуле, озовися, де ти? Забуті радощі, жалі...

12. Характерні риси постмодернізму відчутні в рядках

А «Там дивний ліс зітхає ароматом / І весь дзвенить од гімнів п’яних птиць, / Співа трава, ніким ще не зім’ята, / І вабить сном солодких таємниць…»

Б «Дорога і дорога лежить за гарбузами. / І хтось до когось їде тим шляхом золотим. / Остання в світі казка сидить під образами…»

В «Ми, й невтямки нікому з нас, нікому, / Що зовсім не на білому коні, / І навіть не на іншому якому,– / На BMW або на БМП / Зима влетить по вимерзлій шосейці…»

Г «Красиве, засмагле сонце / В золотих переливах кучерів, / У червоній сорочці навипуск, / Що їхало на велосипеді, / Обминаючи хмари у небі…»

Д «Де дня розгойдані тарілі? / Мосянжний перегуд джмелів, / твої пшеничні руки білі / над безберегістю полів…» (автор – Рева Н.В.)

Творче завдання: підберіть картини сучасних художників, які могли б стати ілюстраціями до теми сьогоднішнього уроку.

Наприклад: 


Успіхів!

Дякую за увагу!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар