Доброго здоров’я, учні!
Працюємо протягом 13-ти уроків над вивченням великої теми: «Практична риторика».
Традиційно повторюємо визначення:
Практична риторика - розглядає предмет і зміст усного публічного виступу, текст виступу, образ оратора, логічну культуру оратора, мовленнєву культуру оратора, композицію і стиль виступу, психологію аудиторії, взаємодію оратора та аудиторії, спілкування з аудиторією як творчий процес, полемічне мистецтво оратора тощо.
Тема цього уроку: Риторичні фігури. Градація. Порівняння.
Завдання нашого уроку:
· повторити визначення практична
риторика, градація, порівняння;
· поглибити знання
про побудову усних висловлювань;
· формувати вміння
правильно будувати речення в усному і писемному мовленні;
· користуватися довідковою
літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного
рівня засвоєння синтаксичної норми;
Міжпредметні зв’язки: Українська
література, історія, мистецтво, риторика, психологія та філософія.
Запишіть виділені визначення у зошити, або
роздрукуйте матеріали уроку:
Отже, розпочинаємо з визначення:
Завдання №1: повторіть визначення
Риторичні фігури (від грец. ῥήτωρ ‘оратор’ та лат. figura ‘зовнішній вигляд, образ, фігура’) — у вузькому
значенні — фігури мовлення, побудовані на словесних зворотах, що мають
умовно-діалогічний характер: риторичні звертання, запитання, заперечення, оклик.
У широкому значенні — синонім до понять фігури мови, стилістичні фігури — засіб підсилення емоційної впливовості художньої
та ораторської мови, побудований на застосуванні синтаксичних конструкцій,
відмінних від порядку слів, узвичаєного даною мовою. Стилістичні фігури
включають тропи і власне стилістичні фігури.
Завдання №2: запишіть визначення
Градація сприяє поступовому посиленню, нагнітанню емоцій (або навпаки); дає
можливість відтворити динаміку подій, відчуттів: А ми дивились та мовчали, та мовчки чухали чуби. Німії, подлії
раби! Підніжки царськії, лакеї капрала п’яного (Т. Шевченко). У місті народжується
розкіш, з розкоші неминуче виростає жадібність, з жадібності проривається
зухвалість, потім виникають усі злочини й лиходійства (Цицерон).
Порівняння (лат.
comparatio) — це один з художніх засобів , у якому один предмет, подія
зіставляються з іншими, у яких ці особливості виявлені різко, яскраво.
Порівняння виконують зображальну і емоційно-оціночну роль.
У
літературознавстві виділяють порівняння прості, поширені, заперечувальні,
порівняння-запитання.
Порівняння
відбувається за допомогою компаративної зв'язки, тобто
єднальних сполучників: як, мов, немов, наче, буцім, ніби та ін. («Блукай
та їж недолі хліб і вмри, Як гордий флоренцієць, у вигнанні» — Ю.
Клен) або предиката — подібний, схожий, нагадує, здається та ін. («На
людське серце свічка є подібна» — Б.-І. Антонич).
Завдання №2: прочитайте статтю: стаття
Завдання №3: випишіть із прочитаного види порівнянь.
Підберіть текст із порівняннями.
Завдання №4 (творче! – окрема оцінка!): складіть коротку промову на тему, яка вас хвилює, використовуючи градацію та порівняння.
Успіху!
Немає коментарів:
Дописати коментар