середа, 13 січня 2021 р.

ВОЄННЕ ЛИХОЛІТТЯ. Участь українських письменників у Другій світовій війні. Трагічна творча біографія Олександра Довженка. Джерело вивчення історії його життя і трагічної доби – «Щоденник»

 

Доброго здоров’я, учні!

Розпочинаємо вивчати нову тему: «»

Тема цього уроку:

Участь українських письменників у Другій світовій війні.

Трагічна творча біографія Олександра Довженка.

Джерело вивчення історії його життя і трагічної доби – «Щоденник»

Правда про український народ, його історію крізь призму авторського бачення й оцінки. Національні та загальнолюдські проблеми.

ТЛ: публіцистичність


Епіграф 

І живі, і ті, хто загинув,

назавжди залишаться нашою гордістю,

славою нашого народу.

Олександр Довженко

Завдання нашого заняття:

·        Дізнатися про участь українських письменників у Другій світовій війні;

·        дізнатися про літературу воєнного періоду; ознайомитися з біографією письменника, у тому числі і  творчою;

·         дізнатися про Довженка-кінорежисера, його основні фільми, прозові твори;

·         осягнути особливості світобачення митця;

·        співставляти факти життєвої та творчої біографії письменника з подіями, що описані у «Щоденнику»;

·        розглянути «Щоденник» як джерело вивчення біографії митця в контексті його доби; особливості авторського бачення й оцінки історії України й українського народу, розкриття національних і загальнолюдських проблем;

·        коментувати зміст твору;

·        визначати його жанрові особливості;

·        характеризувати образи твору;

·        висловлювати власне ставлення до основних проблем, порушених у творі;

·        поглибити знання з теорії літератури.

Міжпредметні зв’язки:

·        Історія України: події Другої світової війни на території України.

·        Кіномистецтво: Документальні фільми «Роздуми після життя» (1992), «Довженко. Щоденник 1941–1945)», «Малий Сашко» О.Довженка та «Олександр Довженко» А.Горської.

Розпочнімо нашу роботу.

 

1.      Опрацювати статтю з підручника О.Авраменка: https://pidruchnyk.com.ua/1237-ukrliteratura-avramenko-11klas.html - с. 164-165 - завд. №2 – складіть тезисний план та запишіть його у зошити. Перегляньте відео по темі: письменники війна  (5 хв.)


2.      Прочитати статтю про О.Довженка – с. 165-166 або переглянути відео про митця: про митця (3 хв.), або про Довженка (5 хв.)

3.      Прочитайте, запишіть у зошити той вислів, який сподобався вам найбільше.

Абетка мудрості Олександра Довженка

Б · Борись в ім'я честі. Якщо доведеться ще раз бути пораненим, проливай свою кров, як благотворну росу, і усміхайся.

· Бездоганність — найчастіше справа щастя, а не властивість і результат доброчинності.

 · Багата держава, яку утворюють бідні люди — абсурд! Держава не може будувати свій добробут на бідності і обдертості своїх громадян.

В · Всяка війна безнравственна в своїй внутрiшнiй основі. Тому i зображати її в книгах як благородство i красу людських вчинків — злочинство й глупота.

 · Велике діло — добре слово. Воно часом дорожче від усього, від усяких ліків, від багатств і потрібне людині, як хліб і мед, як жива вода.

· Всяка буває душа — одна, як Дніпро, друга часом, як калюжа, по кісточки, а часом буває так, що і калюжки нема…

Д · Дитинство дивується. Молодість обурюється. Тільки лiта дають нам мирну рівновагу i байдужість.

· Дурень — не обов'язково Іванушка-дурачок. Дурень нині часом закінчує два факультети, займає високі посади, має ордени, престиж. Він часом здається зовні ніби звичайною людиною.

Ж · Життя таке коротке. Поспішайте творити добро!

· Жорстокість i всесвітня дурнота, одягтись в атавістичне пір'я, прославлене тисячоліттями книжної брехні i кровожадних дурощів, перетворюють мене в щось гірше, дурніше й страшніше за дикого звіра. Я вже не кажу про таких благородних i достойних пошани тварин як собака, кінь чи корова.  

З · З усіх пристрастей людських етична пристрасть — єдина достойна і справжня пристрасть.

· Зло — від людської дурості.

· Завжди риба воняє з голови. Так от, щоб риба була здорова й свіжа, я хотів, щоб була здорова, культурна голова.

І · Існує велика ідея віддачі. Для того, щоб мати, людина повинна віддавати. Кожен, що може. Нічого не можуть дати лише духовно убогі люди, позбавлені фантазії.

· Історія — це свята святих народу, недоторканна для злодійських рук.

К · Кладовище — це дзеркало людських взаємин.

· Краще загинути в бою, ніж конати в животінні другорядного пасинка історії.

· Кімната без книг — все одно, що без душі.

· Коли ти дивишся — це ще не значить, що ти бачиш.

Л · Людина повинна завжди пам'ятати, звідки вона пішла в життя. Людина не має права бути безбатченком.

· Людська душа — це чаша для горя. Коли чаша повна, скільки не лий уже, більше не вміститься.

· Людина міряється тим, в чому вона досягла висот.

Н · Навчіть поважати, шанувати й любити людську особистість, виховуйте у молодих повагу до старших, хоча б до батьків, і кладовища самі прикрасяться. · Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців.

· Найбільший скарб усього людства є сама людина.

· Не посадила людина за своє життя жодного дерева — плати штраф за користування повітрям.

 П · Прощаю всіх, хто заподіяв мені зло. Не хочу носити в душі зла.

 · Прийшло до тебе щастя — побажай, щоб воно зігрівало і твого товариша. · Про людей треба судити з того, в чому вони зазнали успіху, а не з того, де вони потерпіли невдачу.

С · Сама чесність обертається часом в порок, якщо вживати її помилково.

Т · Там, де виховують рятуватись, не перемагають.

 · Тільки велика мета народжує великі характери.

· Ті держави здатні ставати великими, у яких великі малі люди.

 У · У природі нема некрасивих дерев чи квітів.

 Щ · Щастя, щастя… Є речі набагато значніші, ніж щастя, набагато глибші і, якщо хочете знати, набагато достовірніші.

4.      Виписати з підручника визначення – с. 167 (публіцистичність).

5.      Виконайте завд. №5 – с. 166-167.

Щоденник” О.П. Довженка – важливий документ доби. Фактично це окремо зроблені записи, розташовані  в хронологічному  порядку. Але прочитані разом, вони становлять один із різновидів  мемуарної  літератури, тобто теж є літературним  твором.

Відомий  письменник і літературознавець О. Підсуха  так оцінив  “Щоденник”:

“Як і Шевченко, Довженко лишив  нам сповнену драматизму  сповідь, виняткової сили  людський документ. У ньому, як у фокусі,  вмістилися і трагедія перших років  війни, і думки з приводу  тих чи  тих подій, явищ, людей, і протест проти командно-бюрократичних  методів керівництва,  і вади  нашого  довоєнного виховання, і безприкладний героїзм... воїнів, і тривога за  долю  полонених бійців,  як і за мільйони  юнаків і дівчат, що не  зі своєї  волі  опинилися на  тимчасово окупованій території.

Геть – чисто все  помічало його  всевидюче око – і те, що відбувалося з  рідним народом в той чи той момент, що чекало  на нього  в майбутньому. Не  знаю іншого художника, хто    б у нашому віці володів даром все бачення і провісництва”.

Із щоденникових записів стає  ясно, що літературно-мистецький,  кіно режисерський талант Довженка не зміг  повністю реалізуватися  в тих умовах. А ще більше не здійснився Олександр  Петрович як  державний діяч, хоч сили і розум мав  для цього  достатньо.

“Трагедія мого особистого життя  полягає в тому, що я виріс із  кінематографії. Велика громадська робота, де б я дійсно міг  жити і  творити  народу добро,  мені не судилася. Її  роблять  навколо мене  довгі  роки люди і слабі, і немічні духом.  Я позбавлений творчості в житті,  позбавлений радощів і гордощів творчості на користь народу. Я не  живу  в атмосфері  державного горіння... мене туди  не пущено”.

Взагалі-то щоденник – це річ  дуже  особиста. І в Довженка, очевидно, не було задуму  опубліковувати його  колись (а  в часи  написання це було  ще й неможливим, дорівнювалося в  самогубству). Можливо, це був “плацдарм” для реалізації нових творчих задумів, а   можливо, просто друг, якому можна  довіритися і “вилити душу”.

Але що  вражає – у такій  інтимній речі  практично немає  згадок про особисте життя, про почуття, немає  жодних  побутових  деталей. Усі думки  і помисли Довженка спрямовані на те, як допомогти  своєму народові  у трагічний час, як застерегти його від помилок.

6.     Переглянути відео по темі «Щоденник» О.Довженка: https://www.youtube.com/watch?v=jLJ_AweFWjQ

Творче завдання: створити буктрейлер до твору О.Довженка «Щоденник». 

Успіхів!

Дякую за увагу!

Немає коментарів:

Дописати коментар