понеділок, 25 січня 2021 р.

Урок мовленнєвого розвитку. Твір-роздум «Моральна краса й духовна велич людини в кіноповісті О. Довженка "Зачарована Десна"»

 

Доброго здоров’я, учні!

Продовжуємо вивчати нову тему: «ВОЄННЕ ЛИХОЛІТТЯ»

продовжуємо вивчати творчість Олександра Довженка

Сьогодні Урок мовленнєвого розвитку.

Тема цього уроку: Твір-роздум «Моральна краса й духовна велич людини в кіноповісті О. Довженка "Зачарована Десна"»

Епіграф

 ...Дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити... зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах

                                                           О. Довженко

Завдання нашого заняття:

·        розвивати усне і писемне мовлення учнів;

·        вчитися вмінню самостійно викладати думки, аргументувати власні твердження, робити узагальнення й висновки;

·        аналізувати текст «Зачарованої Десни;

·        оперувати поняттями «кіноповість», «публіцистичність»;

·         указувати на риси автобіографічності в кіноповісті;

·         характеризувати образи-персонажі;

·        пояснювати особливості композиції, роль пейзажу;

·         називати порушені у творі морально-етичні проблеми.

·        коментувати зміст твору;

·        висловлювати власне ставлення до основних проблем, порушених у творі;

Міжпредметні зв’язки:

·        Історія України.

·        Кіномистецтво: Документальні фільми  «Малий Сашко» О.Довженка та «Олександр Довженко» А.Горської.

Розпочнімо нашу роботу.

Завдання №1: перегляньте коротке відео про те, як писати твір-роздум: обов'язково переглянути! (1 хвилина!)

Завдання №2: виберіть епіграф до свого твору (із запропонованих цитат, чи будь-який інший):

• Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м'яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах... (О.Довженко).

 • Світ одкривається перед ясними очима перших літ пізнання, всі враження буття зливаються в невмирущу гармонію, людяну, дорогоцінну (О. Довженко). • ...Дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити... зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах (О. Довженко).

• Людина є таїна. Її треба розгадати, і якщо будеш її розгадувати все життя, не кажи, що згаяв час; я займаюся цією таїною, бо ж хочу бути людиною (Ф.Достоєвський).

• Людині потрібні не три аршини землі, не садиба, а вся земна куля, вся природа, де на просторі вона могла б проявити всі свої властивості свого вільного духу (А. Чехов).

Завдання №3: Словникова робота. Використовуйте у власному творі синоніми до поданих слів, щоб уникнути невиправданої тавтології:

• велич (значення, суспільна вага);

• персонаж (герой твору, образ людини, дійова особа, ліричний герой);

 • письменник (митець, майстер художнього слова, автор, художник, прозаїк);

• виразний (чіткий, яскравий);

 • добродушний (лагідний, ласкавий, щирий, привітний);

• щирий (відвертий, правдивий, приязний, гостинний, щиросердний, сердечний, задушевний, чулий);

 • показувати (змальовувати, відображати, констатувати, заявляти, декларувати, висвітлювати, стверджувати, виводити, відтворювати);

• надихати (наснажувати, окрилювати, захоплювати).

Завдання №4: напишіть твір-роздум на тему: «Моральна краса й духовна велич людини в кіноповісті О. Довженка "Зачарована Десна"»

Якщо вам потрібна допомога у написанні твору, скористайтеся порадами: пам'ятка для учня

*Завдання №5: підберіть ілюстрацію до свого твору.

1 коментар:

  1. 5.02.2021
    ЩЕРБИНА ОЛЕКСАНДР, АК-34

    Твір-роздум на тему: Моральна краса й духовна велич людини в кіноповісті О.Довженка "Зачарована Десна".

    Олександр Довженко - письменник, художник, кінорежисер, великий майстер художнього слова. Його творчість має широке світове визнання. Сказані митцем слова; "Я належу людству" сьогодні цілковито підтвердили його права на них. Так, своєму народові письменник віддав все своє життя, своє серце, свій талант.
    Народна мораль завжди була і є важливим засобом вихованя молодого покоління. Її автор, відмовившись від традиційного переказу вражень дитячих літ, ніби підняв завісу над найважливішим, найпотаємнішим і показав. Ми маємо змогу зрозуміти, як у трудовому середовищі формувався світогляд майбутнього митця, що впливало на становлення його уявлень про прекрасне і потворне, про правду і кривду.
    Вихований у повазі до праці, письменник усе життя звеличував її, бачив щастя людей і їхню красу саме в труді. Це яскраво засвідчує кіноповість "Зачарована Десна " де автор говорить про людей праці, про ставлення до неї як до творчості. Ось, наприклад, слова матері: Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю щоб проізростало". Саме ці слова визначають, суть усього твору. І прадіда свого хлопчик запам'ятав саме таким. З особливою Любов'ю згадує Олександр Довженко батька. Його портрет змальовано у стилі народного світосприймання: у гармонійному поєднанні працьовитості і фізичної досконалості. Мені запам'яталась його портретна характеристика: велика темноволоса голова й великі розумні сірі очі, тіло оте, без "єдиної точечки", волосся блискуче, хвилясте, Руки широкі, щедрі. Також він мав високу внутрішню культуру думок і почуттів, був тактовним і шанобливим. Саме нелегка чесна праця, готовність прийти на допомогу підносили його, давали право Олександру Довженко бачити батька прекрасним і гідним поваги. Він скрізь робить акцент і говорить, що з нього можна було писати лицарів, богів, що він годився на все. Внутрішня краса, поетичність душі відбились на прекрасній зовнішності кожного з героїв. Батько цінував людей за працьовитість та чесність. І син перейняв це від нього. Перейняв він і вміння шанувати старих людей.
    Я вважаю, що саме образ батька автора є зразком моральної краси і духовної величі людини. А у матері малий Сашко вчився ніжності. Мудрість й доброту перейняв від діда Семена. У нелегкій праці минуло життя діда, схожого на Бога. Він прожив під сонцем майже сто років, ніколи не ховаючись у холодок, пахнув теплою землею і трохи млином. Письменник згадує, що він найкраще з усіх збирав гриби і ягоди та розмовляв з усім живим. Тільки духовно багата людина може так любити природу!
    Середовище навчило майбутнього митця поважати простого селянина, воно відкрило очі і на талант дядька Самійла, який вважався неперевершеним косарем. Він обкосив би всю землю, аби тільки була добра трава та хліб і каша.
    Усі ці образи трудівників — уособлення моральної краси духовної величі трудової людини.
    Письменник доходить висновку, що саме звідти виніс він любов до рідного краю, його людей. Наддеснянські хлібороби навчили його трудитися, поважати старших, розуміти і цінувати прекрасне, творити добро. Завдяки чарівній Десні і рідним людям Довженко впродовж усього свого життя не втрачав щастя бачити зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах.
    Кіноповість "Зачарована Десна — книга життя, яка дає змогу зрозуміти, як треба молодій людині любити працю, поважати батьків, шанувати старість, вдосконалювати своє "Я".

    ВідповістиВидалити