Доброго здоров’я, учні!
Ще раз нагадую про необхідність активно брати участь у
наших заняттях, тримати зворотній зв’язок та вчасно надсилати виконані завдання
на перевірку.
Сподіваюся на Вашу відповідальність.
Ми вивчаємо тему: «Пунктуаційна норма».
Тема уроку: Двокрапка у складному реченні.
Лексична тема уроку: Українська поезія.
Визначення (для повтору!):
Пунктуаційні
норми - це система правил, що регулюють вживання
розділових знаків: крапки, трьох крапок, знака оклику, знака питання, коми,
крапки з комою, двокрапки, тире, лапок, дужок, абзацу. Свідоме засвоєння
пунктуаційних норм сприяє виробленню умінь і навичок безпомилкового вживання
розділових знаків.
Завдання нашого уроку:
· повторити визначення пунктуаційної
норми;
· поглибити знання про побудову речення;
· формувати вміння правильно будувати
речення в усному і писемному мовленні;
· знаходити і виправляти пунктуаційні
помилки;
· користуватися довідковою літературою й
електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння
синтаксичної норми;
Отож, розпочинаємо працювати!
Завдання №1:
Перегляньте коротке відео по темі: підготовка до ЗНО
Завдання №2: Повторити
правила, правила з таблиці записати у зошити: І. У простому реченні
У простому
реченні двокрапку ставимо перед однорідними членами після
узагальнювальних слів — займенників та займенникових прислівників (всі, все, ніхто, ніщо, скрізь, усюди, ніде та
ін.), слів (словосполучень), що є назвами родового поняття або чогось цілого
щодо однорідних членів як назв видових понять або частин цілого (з можливою
наявністю перед переліком також пояснювальних сполучників наприклад, як-от, а
саме і под.): У густій мряці, білій як молоко, все пропадало: небо, гори, ліси,
пастухи (М. Коцюбинський); Несуть пани есаули Заснув <…>, і
снилися красиві коні:
сірі, гніді, вороні (В. Симоненко). Двокрапку
перед однорідними
членами речення можна ставити й за відсутності узагальнювального слова,
якщо тільки перед переліком робиться попереджувальна
пауза, а однорідні члени вимовляються з перелічувальною інтонацією: Та в цю хвилю двері розчинились і ввійшли: якийсь
рудобородий в довгому старім плащі подертім; з лірою ж за ним дідок
кошлатий, що все кашляв та все очі мружив; ще й третій, що безруко щуливсь, лиш
рукав сорочки теліпався (П. Тичина). Таке
вживання двокрапки характерне переважно для стилів книжної мови (офіційно-ділового,
наукового, публіцистичного), наприклад: На
засіданні присутні: начальник цеху, майстри, інженери і робітники. ІІ. У складному реченні
У складному
реченні двокрапку ставимо в таких позиціях. 1.
Між частинами безсполучникового складного
речення або складної синтаксичної конструкції, якщо друга (наступна) його частина: а) розкриває зміст першої (попередньої)
частини (в цілому або одного з її членів): Ліс іще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно
то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів (М. Коцюбинський); Вірю: до скону віків не порушиться слово богинь! (Леся Українка). У
заголовках, назвах рубрик і т. ін.: Український
правопис: так і ні (К., 1997) — назва книжки; Друга світова війна: причини поразок і перемог; б) указує на причину або рідше,
навпаки, на наслідок того,
про що йдеться в першій (попередній) частині: Лаврін не поганяв волів: він забув і про воли, і про
мішки й тільки дивився на Мелашку (І. Нечуй-Левицький); Як мала у тебе сила, Як і вони, я був щасливим: Віхола розпочалася з самісінького ранку: вийти з хати
просто неможливо (О. Кобилянська). 2.
У реченнях з прямою
мовою після слів автора (див. 167,
І, пп. 3, 4). 3.
У складних
реченнях, проміжних між складним безсполучниковим і складнопідрядним, коли зміст їхньої другої частини пояснює, уточнює
зміст першої частини, а в складі другої частини є підрядні
сполучники і сполучні слова: Вирішили зробити таким чином: щоб щепленням проти грипу
одночасно охопити школи всього району; Ідуть дівчата в поле жати Таблиця
Завдання №3: Змоделювати й записати уривки з поетичних
творів В. Симоненка, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика.
Визначити, у яких із них між частинами вживається кома, а в яких — двокрапка.
Довести це за допомогою правил пунктуації.
Лінгвістична гра «Третє зайве»
Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, яка
синтаксична конструкція в кожній групі речень є «зайвою». Вибір обґрунтувати. І.
1. І сниться сон мені неначе Десь
на холодній чужині Якийсь
вигнанець гірко плаче І
заздрить мертвому мені. Олександр Олесь 2.
Голос духа чути скрізь По
курних хатах мужицьких По
верстатах ремісницьких По
місцях недолі й сліз. І. Франко 3.
Волошко загадко велика В
тобі є вічна таїна Ти
водночас і скромно-дика І
незбагненно чарівна. Д. Білоус ІІ.
1. Хтось з великих сказав Усе минає, а слово залишається (М. Слабошпицький). 2.
Не бійтесь заглядати у словник Це
пишний яр, а не сумне провалля... М. Рильський 3.
Варто відзначити Ярослав Мудрий був людиною всебічно розвиненою
(С. Махун).
Зробити висновок про вживання двокрапки в простому і складному реченнях. |
Завдання №4 (творче! – окрема оцінка!): напишіть есе «Мій улюблений поет».
Успіху!
Немає коментарів:
Дописати коментар