вівторок, 19 січня 2021 р.

Пунктуаційна норма. Двокрапка у складному реченні. Двокрапка у складному реченні.

 

Доброго здоров’я, учні! 

Ще раз нагадую про необхідність активно брати участь у наших заняттях, тримати зворотній зв’язок та вчасно надсилати виконані завдання на перевірку.

Сподіваюся на Вашу відповідальність.

Ми вивчаємо тему: «Пунктуаційна норма».

Тема уроку: Двокрапка у складному реченні.

Лексична тема уроку: Українська поезія.

Визначення (для повтору!):

Пунктуаційні норми - це система правил, що регулюють вживання розділових знаків: крапки, трьох крапок, знака оклику, знака питання, коми, крапки з комою, двокрапки, тире, лапок, дужок, абзацу. Свідоме засвоєння пунктуаційних норм сприяє виробленню умінь і навичок безпомилкового вживання розділових знаків.

Завдання нашого уроку:

·        повторити визначення пунктуаційної норми;

·     поглибити знання про побудову речення;

·        формувати вміння правильно будувати речення в усному і писемному мовленні;

·        знаходити і виправляти пунктуаційні помилки; 

·        користуватися довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння синтаксичної норми; 

Отож, розпочинаємо працювати!

Завдання №1: 

Перегляньте коротке відео по темі: підготовка до ЗНО

Завдання №2: 

Повторити правила, правила з таблиці записати у зошити:

І. У простому реченні

У простому реченні двокрапку ставимо перед однорідними членами після узагальнювальних слів — займенників та займенникових прислівників (всівсеніхтоніщоскрізьусюдиніде та ін.), слів (словосполучень), що є назвами родового поняття або чогось цілого щодо однорідних членів як назв видових понять або частин цілого (з можливою наявністю перед переліком також пояснювальних сполучників наприкладяк-ота саме і под.):

У густій мряці, білій як молоко, все пропадало: небо, гори, ліси, пастухи (М. Коцюбинський);

Несуть пани есаули
Козацькую збрую:
Литий панцир порубаний,
Шаблю золотую,
Три рушниці-гаківниці
І три самопали… 
(Т. Шевченко);

Заснув <…>, і снилися красиві коні: сірі, гніді, вороні (В. Симоненко).

Двокрапку перед однорідними членами речення можна ставити й за відсутності узагальнювального слова, якщо тільки перед переліком робиться попереджувальна пауза, а однорідні члени вимовляються з перелічувальною інтонацією:

Та в цю хвилю двері розчинились і ввійшли: якийсь рудобородий в довгому старім плащі подертім; з лірою ж за ним дідок кошлатий, що все кашляв та все очі мружив; ще й третій, що безруко щуливсь, лиш рукав сорочки теліпався (П. Тичина).

Таке вживання двокрапки характерне переважно для стилів книжної мови (офіційно-ділового, наукового, публіцистичного), наприклад: На засіданні присутні: начальник цеху, майстри, інженери і робітники.

ІІ. У складному реченні

У складному реченні двокрапку ставимо в таких позиціях.

1.     Між частинами безсполучникового складного речення або складної синтаксичної конструкції, якщо друга (наступна) його частина:

а) розкриває зміст першої (попередньої) частини (в цілому або одного з її членів):

Ліс іще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів (М. Коцюбинський);

Вірю: до скону віків не порушиться слово богинь! (Леся Українка).

У заголовках, назвах рубрик і т. ін.: Український правопис: так і ні (К., 1997) — назва книжки; Друга світова війна: причини поразок і перемог;

б) указує на причину або рідше, навпаки, на наслідок того, про що йдеться в першій (попередній) частині:

Лаврін не поганяв волів: він забув і про воли, і про мішки й тільки дивився на Мелашку (І. Нечуй-Левицький);

Як мала у тебе сила,
То з гуртом єднайся ти:
Вкупі більше зробиш діла,
Швидше дійдеш до мети 
(Б. Грінченко);

Як і вони, я був щасливим:
Із теплих уст ловив слова,
Що казкою ставали, дивом,
В якому всесвіт ожива 
(О. Ющенко);

Віхола розпочалася з самісінького ранку: вийти з хати просто неможливо (О. Кобилянська).

2.     У реченнях з прямою мовою після слів автора (див. 167, І, пп. 3, 4).

3.     У складних реченнях, проміжних між складним безсполучниковим і складнопідрядним, коли зміст їхньої другої частини пояснює, уточнює зміст першої частини, а в складі другої частини є підрядні сполучники і сполучні слова:

Вирішили зробити таким чином: щоб щепленням проти грипу одночасно охопити школи всього району;

Ідуть дівчата в поле жати
Та, знай, співають ідучи:
Як проводжала сина мати,
Як бивсь татарин уночі 
(Т. Шевченко).

Таблиця

Двокрапка в безсполучниковому складному реченні ставиться тоді, коли друга частина його

вказує на причину того, про що йдеться в першій частині

розкриває, пояснює або доповнює зміст першої частини в цілому чи одного з її членів

Позбавивши себе лісових блукань з рушницею за плечима, він би, мабуть, не прожив і року: в цих блуканнях був його порятунок (О. Гончар)

Із синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів (М. Коцюбинський)

[ ]: [причина].

[ ]: [пояснення].

[ ]: [доповнення].


Завдання №3:  Змоделювати й записати уривки з поетичних творів В. Симоненка, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика. Визначити, у яких із них між частинами вживається кома, а в яких — двокрапка. Довести це за допомогою правил пунктуації.

1. Я тут один, мов у чужому краї...

2. Не розірвати цю холодну тишу...

3. Не бажаю я нічого, хочу тільки одного...

4. Осінній вечір морозом дихав...

5. Сусіди кажуть...

6. Дівчата кажуть...

7. Лягли шляхи нові, широкі й вольні...

...Стуку серця дорогого біля серденька мого.

...Ніхто мене, як друг, не привіта.

...У небі місяць, немов п’ятак...

...парубок нічого...

...Степи, озера й ріки ожили.

...хлопець так собі...

...Вона міцна й похмура, мов граніт.

Лінгвістична гра «Третє зайве»

       Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, яка синтаксична конструкція в кожній групі речень є «зайвою». Вибір обґрунтувати.

І. 1. І сниться сон мені неначе

Десь на холодній чужині

Якийсь вигнанець гірко плаче

І заздрить мертвому мені.

Олександр Олесь

2. Голос духа чути скрізь

По курних хатах мужицьких

По верстатах ремісницьких

По місцях недолі й сліз.

І. Франко

3. Волошко загадко велика

В тобі є вічна таїна

Ти водночас і скромно-дика

І незбагненно чарівна.

Д. Білоус

ІІ. 1. Хтось з великих сказав Усе минає, а слово залишається (М. Слабошпицький).

2. Не бійтесь заглядати у словник

Це пишний яр, а не сумне провалля...

М. Рильський

3. Варто відзначити Ярослав Мудрий був людиною всебічно

розвиненою (С. Махун).

        Зробити висновок про вживання двокрапки в простому і складному реченнях.

Завдання №4 (творче! – окрема оцінка!): напишіть есе «Мій улюблений поет».

Успіху!

Немає коментарів:

Дописати коментар