Доброго здоров’я, учні!
Карантин триває і
продовжується наша спільна дистанційна освіта.
Ми продовжуємо вивчати модерну прозу.
На
минулому уроці ми розпочали розглядати творчість Юрія Яновського.
Тема
попереднього уроку:
Юрій Яновський. Творча
біографія. Романтичність світовідчуття. Новаторство художньої форми («Майстер
корабля»): модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення
часопростору.
Т.Л.: художній
час і простір, умовність зображення.
Продовжуємо цю роботу.
Тема уроку на сьогодні: Юрій Яновський. «Майстер корабля». Проблеми
творення нової української культури, духовності української людини,
символічність образів. Неоромантичні герої То-Ма-Кі, Режисер Сев, Таях та їх
прототипи. Модерністські образи Міста, Моря. Морально-етичні колізії твору.
Національне крізь призму загальнолюдського.
Завдання нашого
заняття:
- ·
Співставити
факти життєвої та творчої біографії
письменника із долею головного героя роману;
- ·
З’ясувати
вплив роботи Ю.Яновського на Одеській кінофабриці на сюжет роману;
- ·
Охарактеризувати
особливості світовідчуття і світобачення митця і їхній вплив на оригінальну
будову роману;
- ·
Працювати
з текстом роману «Майстер корабля».
- ·
Аналізувати
цей твір;
- ·
З’ясувати
психологічну мотивацію вчинків героїв твору, аналізувати їх поведінку;
- ·
Аналізувати
світоглядну та й психологічну еволюцію характеру головного героя твору;
- ·
Поглибити
знання з теорії літератури.
Міжпредметні зв’язки:
- ·
Художня
культура та історія
- ·
Образотворче
мистецтво
- ·
Кіно
Розпочнімо нашу роботу.
Пригадуємо:
«Майстер корабля» — перший любовний роман Ю. Яновського про трикутник почувань, який поєднав три молодих і красивих
життя, де жайворонок дзвенів з високості для двох закоханих сердець, але звив
сімейне гніздечко для третього.
Твір побачив світ 1927 року і по
праву вважається автобіографічним.
Роман «народився, як і слід було чекати, далеко од моря. Його було написано
тоді, коли автор, бувши звичаєм одважний і холодного серця, одразу якось
уздрів, що молодість його не вічна».
У 30-ті звинувачений критиками у
відриві від дійсності, сьогодні «Майстер корабля» здобув репутацію «надто особистого», «зашифрованого своєрідним кодом
лірики».
*Завдання №1: розглянути
картини одеської художниці Наталії
Лози та написати сенкани до них.
Аналіз роману я пропонувала на минулому уроці: переглянути урок
Уточнення про жанр
твору:
Жанр: неоромантична проза, перший в українській літературі мариністичний роман. Його справедливо
називають автобіографічним, романтичним трактатом про мистецтво.
Він сповнений екзотики — розповідей про морські пригоди, далекі
острови, про мистецтво суднобудування. З морем пов’язаний і майбутній фільм, що
його готується знімати режисер Сев. Є в романі й елемент гри, фантастики, якщо
мати на увазі «переселення» То-Ма-Кі в 1970-ті роки й спроби автора забігти в
майбутнє (міркування про балет, що буде витіснений фізкультурою, про художні
твори, у яких зникне фабула, і навіть про «часи війн сорокових років»!).
Довідка з теорії літератури:
Український
романтизм (фр. romantisme) —
ідейний рух у літературі, науці й мистецтві. Визначальними для романтизму стали
ідеалізм у філософії і культ почуттів, а не розуму, звернення до народності,
захоплення фольклором і народною мистецькою творчістю, шукання історичної
свідомості й посилене вивчення історичного минулого (історизм), інколи втеча
від довколишньої дійсності в ідеалізоване минуле або у вимріяне майбутнє чи й у
фантастику.
Неоромантизм (від грецьк. veog — молодий, новий і фр. romantisme) — умовна назва естетичних тенденцій, що
виникли у світовій культурі, зокрема в літературі, живописі та музиці, на межі
ХІХ-ХХ століть. Течія раннього модернізму.
Роман (фр. roman —
«романський») — літературний жанр, великий за обсягом, складний за будовою
епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається
історія формування характерів багатьох персонажів.
Роман
мариністичний — роман на морську тематику.
Роман
автобіографічний — жанровий різновид роману, у якому головним
персонажем виступає сам автор, а події, вміщені у фабулі, — достеменні події з
його життя.
Пошук Ю.Яновським новітніх
форм та методів викладу художнього матеріалу спостерігаємо у побудові твору.
Композиція: оповідь
ведеться переважно у формі ліричної сповіді — мемуарів сімдесятирічного То-Ма-Кі.
Йдеться про минуле, але з висоти майбутнього — із 70-х pp. XX ст. Ця оповідь
переривається вставними «історіями» з життя інших героїв, які самі їх згадують,
— і тут фантазії прозаїка немає меж. Яновський зміщує не лише різні часові, але
й просторові площини: композиція досить вільна, роман розбудовується на очах у
читача — автор зумисне залучає до активної співучасті в такому віртуальному
творенні нової дійсності.
На попередньому уроці ми розглянули образи головних героїв твору: пригадати
Ще раз про героїв твору – детальніше!
Прототипи у романі:
Більшість героїв твору мають свої
прототипи. Ось художник Сев, який поставив невеличку комедію, «блискуче
провалився», але працює над ще однією картиною як режисер. Автор пише про нього
так: «… з однаковою гордістю стоятиме серед велетенських машин… на палубі
океанського корабля, що йде в невідомі країни, він стоятиме з однаковою
гордістю й серед неміряного степу, спираючись на палицю. Бо в ньому є одвічне
обличчя людини…». Таким був О. Довженко, такою була його вдача.
В особі мудрого, натхненного й
усезнаючого Професора помітні риси художника Василя Кричевського, якого
запросили на Одеську кіностудію як консультанта для постановок фільмів на
історичні теми.
У спогадах М. Бажана читаємо: «Старий майстер знав багато.
Своїми знаннями він не хизувався, а охоче ділився, ставши незаперечним художнім
авторитетом для всіх кінематографістів, особливо ж для двох людей — для
Довженка, загалом не схильного підкорятися у мистецтві іншим авторитетам, і для
Яновського.
Юрій дуже любив і шанував свого Професора, прислухався до його
суджень, вчився в нього». До речі, обкладинку до першого видання «Майстра
корабля» виконав В. Кричевський. На ній було зображено вітрильник, який ніби
летить над морем і нагадує своїми контурами жіноче обличчя східного типу —
героїні твору балерини Тайах.
Це дивне ім’я Ю. Яновський запозичив з історії
стародавнього Єгипту: так звали матір фараона Ехнатона, свекруху знаменитої
Нефертіті. Тайах, ніжна, чарівна, граціозна та одухотворена в танці, загадкова
й таємнича в буденному житті, схожа на артистку Іту Пензо, яка гастролювала в
Одеському оперному театрі в середині 20-х років, зокрема танцювала в балеті С.
Василенка «Йосиф Прекрасний».
Ю. Яновський та О. Довженко захопилися її
майстерністю, про що згадує у спогадах і М. Бажан: «… відчули, що їхні серця
б’ються особливо тривожно і гаряче, коли, овіяна східними переливами музики, на
сцені вигинається і кружляє жагуча, чарівна, струнка Тайах».
Про це ж говорить
у своїх мемуарах і Т. Стах, письменниця й перекладачка: «Пізніше Юрій Іванович
казав, що він байдужий до балету, але тоді видно було по ньому, як йому все
подобається: і музика Глієра, і танці, а Іта Пензо зі своєю чарівною усмішкою і
поглядом неуважно-примружених, ледь витягнутих по-японському очей під русим,
низько спущеним на чоло волоссям просто-таки полонила його».
Привабивши Ю.
Яновського своєю «загадковістю», згодом вона стала прообразом красуні Тайах у
його романі «Майстер корабля». Білоголова, стрижена, довгонога, «стримана й
холодна взагалі, а коли сміється — робиться близькою», — такою змальовано Тайах
на сторінках роману.
Прототипом Директора став матрос
Павло Нечеса, бурхливі віхи життя якого лягли в дивовижну передісторію
керівника кінофабрики.
У творі знаходимо й іронічно-жартівливий автопортрет
самого Ю. Яновського, автора й оповідача, за сюжетом — новоприбулого редактора
Одеської кінофабрики: «Уявіть собі юнака — невисокого й стрункого, з сірими
очима й енергійним ротом, погляд насмішкуватий і впертий, руки, що люблять
доторкнутись до забороненого й відчути приємність там, де страшно».
У спогадах
М. Бажан застерігає читача від бажання ототожнювати життєві реалії з художнім
домислом, пишучи зокрема: «Знаю, що зображена в романі любов То-Ма-Кі і Сева до
Тайах не протокольно точний запис. Справжні події та почуття підхопив та підніс
до баладних романтичних висот порив молодого Юриного серця».
Реальні люди і події, переосмислені
згідно з авторським задумом, дали змогу Ю. Яновському створити яскраві образи
української творчої інтелігенції, її молодшої генерації. Кожен з них може
сказати про себе словами То-Ма-Кі: «… B мене одна наречена, наречена з колиски,
про яку я думав, мабуть, і тоді, коли не вмів ще говорити. Наречена, що для неї
я жив ціле життя, їй присвятив сталеву шпагу й за неї підставляв під мечі
важкий щит… Для неї я був сміливий і впертий, заради неї я хотів бути в першій
лаві бійців — бійців за її розквітання. Для неї я полюбив море, поставив на
гербі якір, що його приймають усі моря світу, і колишеться над ним могутній
корабель. Культура нації — звуть її».
Образи
роману:
Образ моря
«Море в тебе дійсно шумить скрізь»,
— так каже про це пілот Майк батькові. Із цим образом пов’язані всі дійові
особи. Але в житті кожного з них море відіграє свою роль. Для матроса Богдана —
це природна стихія існування, якою він пишається, хоч іноді іронізує над собою.
Для режисера Сева та сценариста
То-Ма-Кі море — натхненник їхньої творчості й самовдосконалення. Море втілює
далеку мрію, можливо, ірреальну, яку можна відчувати, у стихії якої можна жити,
творити, рухатися вперед, долати перешкоди, труднощі, мрію, що часом може стати
реальністю.
Образ корабля
Образ корабля (не бутафорного, а
справжнього, за стародавніми кресленнями) символічно втілює своєрідну програму
духовного відродження українців, їхній власний шлях розвитку, з опорою на
справжні цінності, вивірені часом. Ця підтекстова програма постійно
доповнюється роздумами То-Ма-Кі, інших дійових осіб, причетних до спорудження
вітрильника. Власне, роман став своєрідною сходинкою в усвідомленні українською
людиною себе як частини певної нації, своєї духовної, морально-етичної
наповненості в конкретному часі та в перспективі. Слова «підняти якір свого
корабля й поставити паруси» суголосні назві роману і несуть у собі символічний
зміст. Як пояснює матрос Богдан, майстер корабля — це дерев’яна фігура над бугшпритом
у формі вовка, лиса чи ведмедя, яка оберігає корабель від нещасть. Для
вітрильника, спорудженого для майбутнього фільму, сам Богдан обрав майстром
корабля жінку — юну Баджін, з якою колись перетнулася його життєва доля. Такий
сюжетний хід подій. А в підтексті вітрильник, клопітка праця над його
народженням — це романтична поетизація прекрасного в людині, її поривання до
гармонії зі світом і самою собою.
Образ міста
Українська проза 20-х pp. XX ст.
засвоює й активно впроваджує також ще одну новітню духовно-психологічну
«субстанцію» у свідомості української людини цього часу — Місто.
У романі Яновського Місто уособлює
той обітований рідний берег, чиїми тихими вуличками часом гуляє штормовий
вітер, принесений з моря. Кожен із героїв розуміє той берег по-своєму, що,
однак, не позбавляє образ Міста узагальнювального змісту, утілення образу батьківщини. Це місто - Одеса!
Завдання №2: Пригадайте образ міста у романі «Місто» Валер’яна
Підмогильного та у ліриці Михайля Семенка.
Запишіть асоціації, які викликає образ міста у
кожному із творів. Порівняйте їх із враженнями про образ міста у романі
Ю.Яновського «Майстер корабля»
Значення роману
Персонажі «Майстра корабля» внесли в
українську прозу 20-х pp. XX ст. дух творчого неспокою, сміливого пориву до
утвердження в цьому неспокійному, як вічне Море, новому світі.
Письменникові
вдалося поєднати в романі загальнолюдське й національне, сміливо спроектувати
майбутнє.
Саме цей роман засвідчив апофеоз
духовного й художнього зростання Ю. Яновського як українського неоромантика.
Тут утверджується «романтика вітаїзму», непереможне життєлюбство, до якого
закликав у статтях М. Хвильовий і яке наснажувало багатьох митців 20-х рр.
У «Майстрі корабля» молодому
Яновському на «морському матеріалі», на життєвих буднях першої фаланги
українських кіномитців вдалося витворити великий «інший смисл» людського буття,
вдалося, як і англійському письменнику Дж. Конраду чи російському О. Гріну,
оспівати загадковість життєвих морів, незбагненну тайну сучасного й
майбутнього, поривання людини до гармонійності та життєвої істини.
Завдання №2:
із
підручника виконати завдання №6 (с. 73) - №1,2,3 та 10 -
підручник он-лайн тут!
Успіху! Дякую за увагу!
Немає коментарів:
Дописати коментар