Доброго здоров’я, учні!
Карантин триває і продовжується
наша спільна дистанційна освіта.
Ми завершили вивчення великого і цікавого роману Валер’яна Підмогильного
«Місто».
Далі ми продовжуємо вивчати модерну прозу.
Тема нашого сьогоднішнього уроку:
Юрій Яновський. Творча
біографія. Романтичність світовідчуття. Новаторство художньої форми («Майстер
корабля»): модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору.
Т.Л.: художній
час і простір, умовність зображення.
Епіграф: Творчий
шлях Яновського був нелегким, до своїх перемог художник ішов через нелегкі,
часом болючі пошуки. Яновський
ніколи не піддавався самоспокусі, у літературі він не шукав манівців, він знав,
що, йдучи у творчість, прирікає себе на тяжку працю.
(Олесь Гончар «Блакитні вежі Яновського»)
Завдання нашого
заняття:
- ·
Дізнатися
факти життєвої та творчої біографії письменника;
- ·
З’ясувати
особливості роботи Ю.Яновського на Одеській кінофабриці;
- ·
Охарактеризувати
особливості світовідчуття і світобачення митця і їхній вплив на творчість;
- ·
Працювати
з текстом роману «Майстер корабля».
- ·
Аналізувати
цей твір;
- ·
З’ясувати
психологічну мотивацію вчинків героїв твору, аналізувати їх поведінку;
- ·
Аналізувати
світоглядну та й психологічну еволюцію характеру головного героя твору;
- · Поглибити знання з теорії літератури.
Міжпредметні зв’язки:
·
Художня
культура та історія: Українське кіномистецтво 1920-х рр, «КУЛЬТУРНА РЕВОЛЮЦІЯ»
·
Образотворче
мистецтво: «Портрет Ю.Яновського» А.Петрицького
Розпочнімо нашу роботу.
Розглянемо картину «Портрет Ю.Яновського» А.Петрицького.
Завдання: «Асоціативний кущ» -
написати асоціації, які викликає у Вас споглядання портрету.
Сьогодні ми ознайомимося із життєвим шляхом і творчим становленням
багатогранної особистості, романіста і поета Ю.Яновського.
Є кілька варіантів виконання цього завдання:
1.
Опрацювати
статтю з підручника О.Авраменка: https://pidruchnyk.com.ua/1237-ukrliteratura-avramenko-11klas.html - с. 64-66 – тут і біографія , і короткий аналіз торчої
спадщини. Цілком достатньо для успіху у майбутньому ЗНО.
Якщо Ви обираєте цей спосіб, то рекомендую занотувати у
зошити основні тези.
2.
Прочитати
інформацію з Вікіпедії: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%AE%D1%80%D1%96%D0%B9_%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87. Пропоную зробити презентацію, використовуючи зміст статті.
3.
Переглянути
відео по темі: https://www.youtube.com/watch?time_continue=85&v=IhYNUUMjCKM&feature=emb_logo - рекомендую занотувати основні віхи біографії митця у
зошит.
4.
Юрій
Яновський. Творча біографія: https://www.youtube.com/watch?v=GzOdv6WRd1M – менше 7-ми хвилин! Але з
аналізом роману «Вершники».
Лайфхаки з української літератури - На сьомій хвилині –
про Яновського – 6.46. – 10.06 (усього три хвилини)- https://www.youtube.com/watch?v=hOu8stk4gNQ (з
аналізом роману «Вершники», зокрема новели «Дитинство»)
Отож, який би варіант Ви не обрали, у будь-якому разі Ви знатимете, хто
такий Юрій Яновський та що він писав.
А зараз переходимо до вивчення роману Ю.Яновського «Майстер корабля»
«Майстер корабля» - відео (на вибір!)
– короткий переказ твору:
3.
https://www.youtube.com/watch?v=ARGHarsIqkc – 18 хвилин – короткий сюжет, зрозуміло, цікаво та
швидко!
4.
https://www.youtube.com/watch?v=b7kDpFQxnE0&vl=ru – переказ роману від імені головного героя твору – самого
То-Ма-Кі. (23 хвилини).
Оберіть
той варіант, що Вам до вподоби та ознайомтеся із сюжетом твору.
Т.Л.: художній час і простір, умовність
зображення.
Теорія літератури: виписати визначення з підручника О.Авраменка: https://pidruchnyk.com.ua/1237-ukrliteratura-avramenko-11klas.html - с. 69.
Аналіз роману:
Рід літератури: епос.
Жанр: автобіографічний роман.
Тема: роздуми митця про сенс земного буття, загадковість і велич людської душі, її поривання до гармонії та краси шляхом осягнення і минулого, і майбутнього; теми жінки, кохання.
Ідея: утвердження торжества молодості, енергії, краси, щастя і творчості, непереможного життєлюбства; поетизація вільного творчого начала в українській людині, пробудженій до нового життя.
Жанр: автобіографічний роман.
Тема: роздуми митця про сенс земного буття, загадковість і велич людської душі, її поривання до гармонії та краси шляхом осягнення і минулого, і майбутнього; теми жінки, кохання.
Ідея: утвердження торжества молодості, енергії, краси, щастя і творчості, непереможного життєлюбства; поетизація вільного творчого начала в українській людині, пробудженій до нового життя.
Композиційно-стильові особливості: в
основі роману — власний досвід роботи письменника на Одеській кіностудії в
1925-1927 рр. та його співпраця з В. Кричевським, П. Нечесою, О. Довженком та
Ітою Пензо, які згодом стали прототипами головних героїв:
- То-Ма-Кі (Товариш Майстер Кіно) — сам Юрій Яновський
Подаю відразу два портрети, бо у романі ліричний герой, від імені якого ведеться розповідь, існує у двох іпостасях: 70-річний (до такого віку сам автор не дожив) та молодий.
- Сев — режисер О. Довженко
СЕВ - Сашко Енергійний Веселий
- Професор — художник, знавець старовини професор В. Кричевський
- Директор —Павло Нечеса (очолював кінофабрику)
- Тайах — відома балерина Іта Пензо, пізніше репресована, подобалася Довженкові та Яновському
- Богдан — актор Григорій Гричер
- Місто — портова Одеса, тодішній «Голлівуд на березі Чорного моря».
Незвичний, новий для української літератури сюжет.
Відгук читача: "Я був здивований, коли "Майстер Корабля" Юрія Яновського потрапив мені у руки. Вперше я читав твір класичної української літератури, який не був наскрізь пронизаний всепоглинальною журбою за долю України та підкресленим націоналізмом. Навпаки, відчувалася легка й безтурботна атмосфера. Герої роману, як і їхні прототипи були гедоністами та митцями, що були пристрасно закохані у своє мистецтво. Море, вільне кохання, вино, опій, джаз, спілкування з найрізноматнішими людьми, які тільки можуть існувати, мистецтво та нічні одкровення. "Майстер Корабля" - найбільш бітницький роман в українській літературі, хоч до часів бітництва лишалося ще з півтора десятка років."
У романтичному творі є і любовна колізія, і Прекрасна
Дама. Тут це загадкова танцівниця Тайах, у яку закохані Сев, То-Ма-Кі та Богдан.
Це сильні, вольові натури, якими і мають бути романтичні герої.
Любовна сюжетна лінія у
творі є втіленням етичного кредо митця, який сповідує культ жіночності, вірної
дружби, краси людських взаємин.
Роман “Майстер корабля” (1928) з’явився о тій порі, коли
багато українських письменників, слідом за М. Хвильовим, який відверто
поставив питання “Камо грядеши?”, “Україна чи Малоросія?”, шукали відповіді на
них. Яким шляхом розвиватиметься тепер українська нація і культура зокрема?
Саме тоді з’являються романи В. Підмогильного “Місто”,
“Невеличка драма”, М. Івченка “Робітні сили”, Є. Плужника “Недуга”, В.
Винниченка “Сонячна машина”, М. Хвильового “Санаторійна зона”, “Вальдшнепи”, в
яких провідне місце відводиться творчій інтелігенції, власне, еліті суспільства.
Це абсолютно не збігалося із нав’язуваною
більшовицькою ідеологією правлячою роллю робітничого класу як
гегемона.
В цьому ж ряду і роман “Майстер корабля” Юрія Яновського.
Це був абсолютно новаторський (за
змістом і формою) твір в українській літературі. Вплив зарубіжної романтичної
класики відчувається тільки на рівні світоглядному, що лише розширило художні
обрії роману.
Відгук читачки: "Роман дуже нагадує вітражну мозаїку: безліч кольорових скелець-спогадів мають стати картиною."
Відгук читачки: "Роман дуже нагадує вітражну мозаїку: безліч кольорових скелець-спогадів мають стати картиною."
Композиція досить вільна, роман ніби
розбудовується на очах. Незвична форма оповіді –
монолог-сповідь сімдесятилітнього То-Ма-Кі, який згадує свою далеку молодість,
пов’язану з кіномистецтвом. Читач мандрує разом із героями з майбутнього в
минуле. Таємничі, часом небезпечні пригоди змінюють одна одну.
Дія відбувається то в Одесі, то в Італії, Румунії,
навіть на острові Ява.
Мариністичний колорит Міста, що з’явився в українській
літературі чи не вперше в такому обсязі, змінюється екзотикою чужих країн.
Екзотичні також імена героїв: Тайах, Сев, То-Ма-Кі,
його сини Майкл і Генрі.
Автор сміливо став в опозицію до літературних
трафаретів. Усе це не сподобалося тогочасній критиці.
У романтичному творі обов’язково має бути любовна
колізія і Прекрасна Дама. Тут це загадкова танцівниця Тайах, в яку закохані
Сев, То-Ма-Кі та Богдан. Усі вони готові впасти їй до ніг. Це сильні, вольові
натури, якими і мають бути романтичні герої.
Любовна сюжетна лінія у творі є втіленням етичного
кредо митця, який сповідує культ жіночності, вірної дружби, краси людських взаємин.
“Майстер корабля” написаний відчайдушним романтиком,
залюбленим у море, життя, людей, письменником, що вміє “горіти” над твором.
Тут
утверджується “романтика вітаїзму”, непереможне життєлюбство, до
якого закликав у статтях М. Хвильовий і яке наснажувало багатьох митців 20-х
рр. Ю. Яновський опоетизував вільне творче начало в українській людині,
розбудженій до нового життя. (Це символізує будівництво вітрильника.)
Майстер на носі корабля – дерев’яна фігурка із профілем
жінки, яка веде його вперед, оберігає від рифів. Що повинна взяти з собою в
подальшу дорогу українська нація? Який багаж духовності, які морально-етичні
вартості? Що буде оберігати її в майбутньому? Ці проблеми і порушуються в
романі.
Дякую за увагу!
Интересно и познавательно
ВідповістиВидалити