вівторок, 5 травня 2020 р.

Юрій Яновський. Творча біографія. Романтичність світовідчуття. Новаторство художньої форми («Майстер корабля»): модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору. Т.Л.: художній час і простір, умовність зображення.



Доброго здоров’я, учні!
Карантин триває і продовжується наша спільна дистанційна освіта.

Ми завершили вивчення великого і цікавого роману Валер’яна Підмогильного «Місто».

Далі ми продовжуємо вивчати модерну прозу.

Тема нашого сьогоднішнього уроку:
Юрій Яновський. Творча біографія. Романтичність світовідчуття. Новаторство художньої форми («Майстер корабля»): модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору.

Т.Л.: художній час і простір, умовність зображення.


Епіграф: Творчий шлях Яновського був нелегким, до своїх перемог художник ішов через нелегкі, часом болючі пошуки. Яновський ніколи не піддавався самоспокусі, у літературі він не шукав манівців, він знав, що, йдучи у творчість, прирікає себе на тяжку працю.
(Олесь Гончар «Блакитні вежі Яновського»)

Завдання нашого заняття:
  • ·        Дізнатися факти життєвої та творчої біографії письменника;
  • ·        З’ясувати особливості роботи Ю.Яновського на Одеській кінофабриці;
  • ·        Охарактеризувати особливості світовідчуття і світобачення митця і їхній вплив на творчість;
  • ·        Працювати з текстом роману «Майстер корабля».
  • ·        Аналізувати цей твір;
  • ·        З’ясувати психологічну мотивацію вчинків героїв твору, аналізувати їх поведінку;
  • ·        Аналізувати світоглядну та й психологічну еволюцію характеру головного героя твору;
  • ·        Поглибити знання з теорії літератури.

Міжпредметні зв’язки:
·        Художня культура та історія: Українське кіномистецтво 1920-х рр, «КУЛЬТУРНА РЕВОЛЮЦІЯ»
·        Образотворче мистецтво: «Портрет Ю.Яновського» А.Петрицького

Розпочнімо нашу роботу.

Розглянемо картину «Портрет Ю.Яновського» А.Петрицького.
Завдання: «Асоціативний кущ» - написати асоціації, які викликає у Вас споглядання портрету.


Сьогодні ми ознайомимося із життєвим шляхом і творчим становленням багатогранної особистості, романіста і поета Ю.Яновського.
Є кілька варіантів виконання цього завдання:
1.     Опрацювати статтю з підручника О.Авраменка: https://pidruchnyk.com.ua/1237-ukrliteratura-avramenko-11klas.html - с. 64-66 – тут і біографія , і короткий аналіз торчої спадщини. Цілком достатньо для успіху у майбутньому ЗНО.
Якщо Ви обираєте цей спосіб, то рекомендую занотувати у зошити основні тези.
2.     Прочитати інформацію з Вікіпедії: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%AE%D1%80%D1%96%D0%B9_%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87. Пропоную зробити презентацію, використовуючи зміст статті.
3.     Переглянути відео по темі: https://www.youtube.com/watch?time_continue=85&v=IhYNUUMjCKM&feature=emb_logo  - рекомендую занотувати основні віхи біографії митця у зошит.
4.     Юрій Яновський. Творча біографія: https://www.youtube.com/watch?v=GzOdv6WRd1M – менше 7-ми хвилин! Але з аналізом роману «Вершники».
Лайфхаки з української літератури - На сьомій хвилині – про Яновського – 6.46. – 10.06 (усього три хвилини)- https://www.youtube.com/watch?v=hOu8stk4gNQ (з аналізом роману «Вершники», зокрема новели «Дитинство»)

Отож, який би варіант Ви не обрали, у будь-якому разі Ви знатимете, хто такий Юрій Яновський та що він писав.



А зараз переходимо до вивчення роману Ю.Яновського «Майстер корабля»
«Майстер корабля» - відео (на вибір!)короткий переказ твору:
1.     https://www.youtube.com/watch?v=cOOj3xNCVgQ – І частина – детально, з поточним аналізом твору.
2.     https://www.youtube.com/watch?v=oPszvZSLvio – ІІ частина – детально, з поточним аналізом твору.
3.     https://www.youtube.com/watch?v=ARGHarsIqkc – 18 хвилин – короткий сюжет, зрозуміло, цікаво та швидко!
4.     https://www.youtube.com/watch?v=b7kDpFQxnE0&vl=ru – переказ роману від імені головного героя твору – самого То-Ма-Кі. (23 хвилини).

Оберіть той варіант, що Вам до вподоби та ознайомтеся із сюжетом твору.
Т.Л.: художній час і простір, умовність зображення.
Теорія літератури: виписати визначення з підручника О.Авраменка: https://pidruchnyk.com.ua/1237-ukrliteratura-avramenko-11klas.html - с. 69.

Аналіз роману:
Рід літератури: епос.
Жанр: автобіографічний роман.
Тема: роздуми митця про сенс земного буття, загадковість і велич людської душі, її поривання до гармонії та краси шляхом осягнення і минулого, і майбутнього; теми жінки, кохання.
Ідея: утвердження торжества молодості, енергії, краси, щастя і творчості, непере­можного життєлюбства; поетизація вільного творчого начала в українській людині, пробудженій до нового життя.
Композиційно-стильові особливості: в основі роману — власний досвід роботи письменника на Одеській кіно­студії в 1925-1927 рр. та його співпраця з В. Кричевським, П. Нечесою, О. Довженком та Ітою Пензо, які згодом стали прототипами головних героїв:
  • То-Ма-Кі (Товариш Майстер Кіно) — сам Юрій Яновський
Подаю відразу два портрети, бо у романі ліричний герой, від імені якого ведеться розповідь, існує у двох іпостасях: 70-річний (до такого віку сам автор не дожив) та молодий.  
  • Сев — режисер О. Дов­женко
СЕВ - Сашко Енергійний Веселий
  • Професор — художник, знавець старовини професор В. Кричевський
  • Директор —Павло Нечеса (очолював кінофабрику)

  • Тайах — відома балери­на Іта Пензо, пізніше репресована, подобалася Довженкові та Яновському
  • Богдан — актор Григорій Гричер
  • Місто — портова Одеса, тодішній «Голлі­вуд на березі Чорного моря».
Незвичний, новий для української літератури сюжет.

Відгук читача: "Я був здивований, коли "Майстер Корабля" Юрія Яновського потрапив мені у руки. Вперше я читав твір класичної української літератури, який не був наскрізь пронизаний всепоглинальною журбою за долю України та підкресленим націоналізмом. Навпаки, відчувалася легка й безтурботна атмосфера. Герої роману, як і їхні прототипи були гедоністами та митцями, що були пристрасно закохані у своє мистецтво. Море, вільне кохання, вино, опій, джаз, спілкування з найрізноматнішими людьми, які тільки можуть існувати, мистецтво та нічні одкровення. "Майстер Корабля" - найбільш бітницький роман в українській літературі, хоч до часів бітництва лишалося ще з півтора десятка років." 

У романтичному творі є і любовна колізія, і Прекрасна Дама. Тут це загадкова танцівниця Тайах, у яку закохані Сев, То-Ма-Кі та Богдан. Це сильні, вольові натури, якими і мають бути романтичні герої.

Любовна сюжетна лінія у творі є втіленням етичного кредо митця, який сповідує культ жіночності, вірної дружби, краси людських взаємин.
Роман “Майстер корабля” (1928) з’явився о тій порі, коли багато українських письменників, слідом за М. Хви­льовим, який відверто поставив питання “Камо грядеши?”, “Україна чи Малоросія?”, шукали відповіді на них. Яким шляхом розвиватиметься тепер українська нація і культура зокрема?

Саме тоді з’являються романи В. Підмогильного “Місто”, “Невеличка драма”, М. Івченка “Робітні сили”, Є. Плужника “Недуга”, В. Винниченка “Сонячна машина”, М. Хвильового “Санаторійна зона”, “Вальдшнепи”, в яких провідне місце відводиться творчій інтелігенції, власне, еліті суспільства.
Це абсолютно не збігалося із нав’язуваною більшовицькою ідеологією правлячою роллю робітничого класу як гегемона. 
В цьому ж ряду і роман “Майстер кораб­ля” Юрія Яновського.
Це був абсолютно новаторський (за змістом і формою) твір в українській літературі. Вплив зарубіжної романтичної класики відчувається тільки на рівні світоглядному, що лише розширило художні обрії роману.

Відгук читачки: "Роман дуже нагадує вітражну мозаїку: безліч кольорових скелець-спогадів мають стати картиною."

Композиція досить вільна, роман ніби розбудовується на очах. Незвична форма оповіді – монолог-сповідь сімдесяти­літнього То-Ма-Кі, який згадує свою далеку молодість, пов’язану з кіномистецтвом. Читач мандрує разом із героя­ми з майбутнього в минуле. Таємничі, часом небезпечні пригоди змінюють одна одну.
Дія відбувається то в Одесі, то в Італії, Румунії, навіть на острові Ява. 

Мариністичний колорит Міста, що з’явився в українській літературі чи не вперше в такому обсязі, змінюється екзотикою чужих країн.

Екзотичні також імена героїв: Тайах, Сев, То-Ма-Кі, його сини Майкл і Генрі. 

Автор сміливо став в опозицію до літературних трафаретів. Усе це не сподобалося тогочасній критиці.
У романтичному творі обов’язково має бути любовна колізія і Прекрасна Дама. Тут це загадкова танцівниця Тайах, в яку закохані Сев, То-Ма-Кі та Богдан. Усі вони готові впасти їй до ніг. Це сильні, вольові натури, якими і мають бути романтичні герої.
Любовна сюжетна лінія у творі є втіленням етичного кредо митця, який сповідує культ жіночності, вірної дружби, краси людських взає­мин.

“Майстер корабля” написаний відчайдушним романти­ком, залюбленим у море, життя, людей, письменником, що вміє “горіти” над твором. 

Тут утверджується “романтика вітаїзму”, непереможне життєлюбство, до якого закликав у статтях М. Хвильовий і яке наснажувало багатьох митців 20-х рр. Ю. Яновський опоетизував вільне творче начало в українській людині, розбудженій до нового життя. (Це символізує будівництво вітрильника.)

Майстер на носі корабля – дерев’яна фігурка із профі­лем жінки, яка веде його вперед, оберігає від рифів. Що повинна взяти з собою в подальшу дорогу українська нація? Який багаж духовності, які морально-етичні вартос­ті? Що буде оберігати її в майбутньому? Ці проблеми і порушуються в романі.



Дякую за увагу!

1 коментар: