вівторок, 17 березня 2020 р.

урок української мови для ІІ курсу


Доброго здоров’я всім!
Вас вітає викладач української мови Наталія Матвієвська.
Сьогодні представляю Вам свій варіант уроку для дистанційного навчання.
Сподіваюся, що Ви знайдете час і можливості ознайомитися з цим матеріалом та засвоїте його.
Спробую зробити урок цікавим, проте, якщо у Вас будуть якісь побажання чи зауваження, не соромтеся – озвучуйте свою думку. Разом ми зробимо наше навчання пізнавальним і корисним.
Отож, розпочинаємо:
1.     Нагадую основну велику тему, яку ми вивчаємо протягом кількох місяців: «Морфологічна норма»
Відразу пригадуємо визначення:
Морфологічні норми – це загальноприйняті правила вживання граматичних форм слів, що вивчає розділ мовознавства – морфологія.

2.     Правильне вживанням іменників – це те питання, над якими ми працюємо.

3.     Тема цього уроку: ВІДМІНКОВІ ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ З КОНКРЕТНИМ ТА АБСТРАКТНИМ ЗНАЧЕННЯМ (ТЕРМІНА - ТЕРМІНУ, ФЕНОМЕНА - ФЕНОМЕНУ)
Завдання нашого уроку:
·        поглибити знання про відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням,
·        формувати вміння правильно їх уживати в усному і писемному мовленні;
·        знаходити і виправляти морфологічні помилки; 
·         користуватися словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми. 
Отож, розпочинаємо працювати!
4.     Завдання: Пригадати, які іменники мають абстрактне значення, а які конкретне.
Якщо пригадати не виходить, тоді йдемо за посиланням:
5.     Завдання: написати по три приклади абстрактних та конкретних іменників, підібрати до них ілюстрації
Наприклад:
іменник з конкретним значенням: кошик
Картинки по запросу "кошик"
іменник з абстрактним значенням: кохання
Картинки по запросу "кохання"

*Поміркуйте, чому до абстрактних іменників підібрати ілюстрації складніше?
Дайте відповідь за методом «Незакінчених речень»:
Я вважаю, що до абстрактних іменників підібрати ілюстрації складніше, ніж до конкретних, бо…
6.     Пропоную переглянути відеоролик «Відмінкові закінчення іменників. Онлайн-курс з підготовки до ЗНО «Лайфхаки з української мови»» https://www.youtube.com/watch?v=3g1fl2PlHXI
Сподіваюся, що відео Вам сподобалося. Воно дуже інформативне!
7.     Завдання:
Вибірково-розподільна робота
► Подані географічні назви поставте у формі родового відмінка однини й запишіть до відповідної колонки таблиці.
-а (-я)
-у (-ю)
Паралельні закінчення (залежно від значення)
Арарат, Рейн, Бориспіль, Крим, Херсон, Париж, Парнас, Путивль, Вашингтон, Кавказ, Славутич, Байкал, Еверест, Інгул, Інгулець, Очаків, Донець, Дон, Люксембург.

8.     Збережіть собі цю пам’ятку:
НЕ ПЛУТАЙМО ЗАКІНЧЕНЬ -У(-Ю) ТА -А(-Я) В РОДОВОМУ ВІДМІНКУ ОДНИНИ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ ДРУГОЇ ВІДМІНИ
Запам’ятаймо: закінчення -а (-я) в родовому відмінку однини мають переважно іменники, коли вони позначають конкретні одиничні предмети, а також є назвами осіб, тварин: сторінка зошита, книжка брата, відповідь учня, нема коня. Назви явищ природи, установ, ігор, речовин, слова на позначення збірності, назви почуттів, учень та інших абстрактних понять мають закінчення -у (-ю): нема морозу, подуви вітру, коло цуму, студент університету, змагання з футболу, трохи цукру, кілограм меду, спалахи гніву, без болю, прихильник ідеалізму. Тому неправильно: коло гастронома, працівник факультета...
Російські відповідники в такій формі мають закінчення -а (-я). Отже, в українських іменниках чоловічого роду другої відміни в родовому відмінку однини кількісно переважають форми з -у (-ю).
Увага! Окремі українські слова залежно від значення можуть мати різне закінчення: не одержав листа й насипало жовтого листу; коло каменя росте береза й нема каменю на будову; книжка Івана Мороза й нема морозу; підійшов до телефонного апарата й органи державного апарату.
9.     Завдання:
Робота з підручником за посиланням: https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html  - с. 172, вправа №4. До речі, саме у підручнику є правила по темі «ВІДМІНКОВІ ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ» (с. 171-172)
10. Завдання: Робота з текстом
► Прочитайте текст. Чому він має таку назву?
► Чи погоджуєтесь ви зі словами Петра Яцика?
► Відповідь обґрунтуйте.
► Спишіть слова (у дужках) з тесту, розкриваючи дужки. Поясніть орфограми.
УКРАЇНЕЦЬ, ЯКИЙ ВІДМОВИВСЯ БУТИ БІДНИМ
Блискуча, абсолютно неймовірна життєва кар’єра: селянський син з України став на канадській землі мільйонером, сягнув неймовірних вершин (успіх) та благополуччя, здолавши чимало складних для нього обставин. Адже судилося йому в двадцять сім років починати в чужому (край) своє життя заново, як кажуть, із чистої сторінки. І не мав він тоді нічого, крім власних, звичних до праці рук та світлої голови.
Ім’я цієї людини — Петро Яцик. Небайдужість, мабуть, була однією з головних рис його (характер). Він був українцем, який усвідомлював усе: болі, і тривоги, і проблеми свого (народ). Петро Яцик — це філософ-самоук, співрозмовники, спілкуючись з ним, починали вірити в себе,
Справою свого життя він уважав допомогу щиру Україні, пояснював необхідність ґрунтовної освіти, вчив не жити у світі ілюзій, а самокритично дивитися на себе і працювати без (упин). Колишній хлопець із українського села виріс у Канаді до рівня видатного громадського (діяч), (меценат), який виразно бачить національні пріоритети та безкомпромісно відстоює їх. «Убогий духом не може бути багатим, незважаючи на те, скільки грошей він має»,— любив повторювати Петро Яцик (За М. Слабошпицьким).
Картинки по запросу "петро яцик" Картинки по запросу "петро яцик" Картинки по запросу "слабошпицький"
11. Виконайте тестові завдання.
1. Закінчення -а у формі родового відмінка однини мають обидва іменники рядка:
А талант (хист), талант (грошова одиниця);
Б знак (марка), знак (значок);
В рахунок (документ), рахунок (дія);
Г дзвін (предмет), дзвін (звук);
Д детектив (агент), детектив (твір).
2. Закінчення -у у формі родового відмінка однини мають обидва іменники рядка:
А ріг (матеріал), ріг (будинку);
Б томат (рослина), томат (сік);
В пояс (талія), пояс (зона);
Г алмаз (інструмент), алмаз (речовина);
Д папір (документ), папір (матеріал).
3. Визначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -у (-ю):
А паладій, паралелізм, парафін;
Б параболоїд, паромір, термометр;
В патрон, паяльник, периметр;
Г перпендикуляр, перфоратор, підшипник;
Д біогенезу, градусника, біоценозу.
4. Визначте рядок, у якому іменники — власні назви мають паралельні закінчення:
А Судак, Яготин, Чоп;
Б Техас, Прут, Лаос;
В Ужгород, Форос, Цюріх;
Г Ванкувер, Гібралтар, Стрий;
Д Занзібар, Уганда, Гудзон.
5. Визначте рядок, у якому іменники залежно від значення у формі родового відмінка однини мають закінчення -а (-я) і -у (-ю).
А ріст, розсип, розряд;
Б реверс, рак, рахунок;
В ракурс, реоскоп, респект;
Г рівень, рисунок, різець;
Д вакуум, бетон, блок-апарат.
6. Правильно вжито відмінкове закінчення обох іменників варіанта:
А тривалого терміну, іншомовного терміну;
Б побудувати з каменя, не лишити жодного каменя;
В розрахункового рахунку, рахунка матчу;
Г мер міста Ванкуверу, територія острова Ванкуверу;
Д королівського балу, урахування середнього бала.
11. Підведемо підсумки. Продовжити мінімум два речення із запропонованих:
Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Було складно...
Я зрозумів, що...
Тепер я зможу...
Я навчився...
У мене вийшло...
Я зміг...
Дякую за увагу та Вашу плідну працю! Відповіді записуйте у зошит.

Шановні учні, ілюстрації, на жаль, тут не відображаються, тому ви можете переглянути цей урок з ілюстраціями за посиланням: мій урок

Немає коментарів:

Дописати коментар