четвер, 19 березня 2020 р.

Урок літератури. Олександр Олесь "По дорозі в Казку"


Шановні учні, продовжуємо вивчати українську літературу дистанційно! Урок з ілюстраціями тут!
Нагадую, що зараз ми працюємо над великою темою: «Образне слово поетичного модернізму»
Хто здивований терміном «модернізм»?
Зараз розглядаємо творчість нашого земляка Олександра Олеся. Тонкий лірик, про що свідчать висловлювання про поета відомих людей:
«Україна дістала поета-лірика, котрого виглядала від часів Шевченка!»
(М. Грушевський)

«Майстер віршової форми і легких, граціозних пісень» (І. Франко)

Повторити вивчене на попередніх уроках можна тут: https://ukrclassic.com.ua/katalog/o/oles-oleksandr/2286-oleksandr-oles-biografiya-skorocheno
Картинки по запросу "олександр олесь" Картинки по запросу "олександр олесь"

Нагадую: ми вже вивчили такі тори поета:
1.     «З журбою радість обнялась…» http://poetyka.uazone.net/oles/oles06.html
Ви повинні знати цю поезію напам’ять! Не лякайтеся, вірш маленький і вчиться легко!
2.     «Чари ночі» - неперевершена поезія про кохання, що стала піснею. Якщо бажаєте прослухати пісню «Чари ночі», вам сюди: https://www.youtube.com/watch?v=DRXZelejdpQ
Картинки по запросу "поцілунок"Пісня в сучасному виконання під гітару з чудовим відеорядом по темі! Рекомендую! Тематика твору актуальна саме для Вас: про кохання, весну та радість життя!

Сміються, плачуть солов'ї
І б'ють піснями в груди:
"Цілуй, цілуй, цілуй її, —
Знов молодість не буде!



3.     «О слово рідне! Орле скутий!..» - вірш про силу українського слова. Прочитати можна тут: http://poetyka.uazone.net/oles/oles34.html

Тепер настав час познайомитися з Олесем-драматургом.
Отже, тема уроку:
ДРАМАТИЧНИЙ ЕТЮД ПО ДОРОЗІ В КАЗКУ. ДОРОГА В КАЗКУ - СИМВОЛ ДУХОВНИХ ПОРИВАНЬ ДО КРАЩОГО. МАСА, ГУРТ ЛЮДЕЙ І ЇХ ПРОВІДНИК. ЛІДЕР - СИЛЬНА ОСОБИСТІСТЬ. ТРАГІЧНА СУПЕРЕЧНІСТЬ МІЖ МРІЄЮ, ДУХОВНІСТЮ Й ЖОРСТОКІСТЮ
Завдання уроку:
1.     Ознайомитися з текстом твору «По дорозі в Казку»
2.     Опрацювати теорію літератури: драматичний етюд.
3.     Проаналізувати твір.
4.     З’ясувати, які мистецькі твори схожі за тематикою на драматичний етюд «По дорозі в Казку».
Сьогодні ми будемо говорити про досить актуальну в наш час тему: лідер і народ. Для того, щоб дати належну оцінку зазначеній проблемі, з'ясуймо, що означають лексеми „лідер”, „поводир”, „пророк”, „народ”, „юрба”, „маса”, „натовп”.
Словникова робота
Лідер — той, хто веде; перший, що йде попереду.
Поводир — людина, тварина або спеціальний пристрій, на який покладено функцію надання допомоги сліпому під час руху.
Пророк — людина, що пророкує людям слова Господа Бога.
Народ — населення певної держави, її мешканці.
Юрба — велике безладне, неорганізоване скупчення людей.
Натовп — це скупчення неорганізованих людей, стурбованих фактором зовнішньої провокації.
Тепер, коли ми знаємо основні поняття, варто перейти до тексту твору. Пропоную ознайомитися із сюжетом у скороченому варіанті: https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=4687
Також можна подивитися спектакль «По дорозі в Казку»: https://www.youtube.com/watch?v=qurV_-tShqY
Тепер час з’ясувати, що ж то таке: драматичний етюд.
Драматичний етюд — невеликий, як правило, одноактний віршовий чи прозовий драматичний твір, у якому представлено епізод чи фрагменти світу, а дійові особи зображуються лаконічно, пунктирно, стаючи образами-символами.
Зараз спробуйте усно відповісти на ці запитання:
Ø На початку твору ми бачимо юрбу людей, як її характеризує автор у ремарці? Що їх турбує найбільше? Окресліть коло їх інтересів .
Ø У яких умовах живуть люди?
Ø Чи можемо ми цих людей назвати народом? Поясніть свою думку.
Ø Чому юрба людей бере на сміх юнака?
Ø Чому люди не намагаються знайти дорогу з лісу?
Ø Як натовп реагує на першу спробу головного героя знайти дорогу?
Ø Чи одразу натовп повірив юнакові, що переконало його в тому, що він знайшов шлях?
Ø Якою описує він країну Казку?
Ø Як змінюється настрій та ставлення людей до головного героя? На яких деталях портрету автор акцентує увагу? Знайдіть підтвердження в тексті.
Ø З якими словами він звертається до юрби, щоб підтримати її віру й упевненість у діях? Наведіть приклади з тексту.
Ø Коли й через що головного героя починають мучити сумніви? Як він поводить себе у хвилини зневіри?
Ø Прочитайте й прокоментуйте уривок від слів: „Учителю! Нам сказали, що ти з дороги збився” до слів: „Я умираю. Я умру”
Ø Яке значення має образ хлопчика у творі?
Ø Як хлопець пояснює, чому юрба втратила право потрапити в Казку?
Якщо Ви легко знаходите відповіді, то це значить, що ви добре засвоїли матеріал. Вітаю!
Також можна опрацювати цю тему у підручнику – с. 245-247 https://4book.org/uchebniki-ukraina/10-klass/ukrayinska-literatura-10-klas-avramenko-2018
Завдання для роботи у зошиті: зробити аналіз твору за схемою:
1.     Жанр.
2.     Тема.
3.     Ідея.
4.     Образи-символи – що вони означають.
 Даю підказку: образи лісу, маку, тернового вінка, дороги в Казку, країна Казки.
5. підберіть ілюстрації до твору.
На початку уроку ми дали тлумачення таких понять, як юрба і лідер. Використавши приклади з твору О. Олеся, створіть асоціативні кущі до цих понять. Запишіть у зошит!
Багато світових і українських митців у своїх творах намагалися відтворити й розв'язати проблему вождя й маси:
·        Біблійна поема про Мойсея, що сорок років водив народ по пустелі у пошуках землі обітованої.
·        Іван Франко. Поема «Мойсей» (до речі, ми вивчали цей твір у минулому році).
·        Картина Джона Еверетта Мілле - Мойсей тримає мідного змія, який лікував ізраїльтян від отруйних укусів змій.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/The_Brazen_Serpent.jpg
·        Скульптура роботи Микеланджело. Мойсей.
Микеланджело. Моисей. Гробница папы Юлия II. Рим. Церковь Сан Пьетро ин Винколи.
О. Олесь у драматичному етюді „По дорозі в Казку” подав інтерпретацію цієї проблеми з погляду людини XX століття.
Завдання: написати вільне есе на тему: „Казка життя людства — вимисел чи реальність?”
Наш урок завершено. Дякую за увагу!
Шановні учні, продовжуємо вивчати українську літературу дистанційно!
Нагадую, що зараз ми працюємо над великою темою: «Образне слово поетичного модернізму»
Хто здивований терміном «модернізм»?
Зараз розглядаємо творчість нашого земляка Олександра Олеся. Тонкий лірик, про що свідчать висловлювання про поета відомих людей:
«Україна дістала поета-лірика, котрого виглядала від часів Шевченка!»
(М. Грушевський)

«Майстер віршової форми і легких, граціозних пісень» (І. Франко)

Повторити вивчене на попередніх уроках можна тут: https://ukrclassic.com.ua/katalog/o/oles-oleksandr/2286-oleksandr-oles-biografiya-skorocheno
Картинки по запросу "олександр олесь" Картинки по запросу "олександр олесь"

Нагадую: ми вже вивчили такі тори поета:
1.     «З журбою радість обнялась…» http://poetyka.uazone.net/oles/oles06.html
Ви повинні знати цю поезію напам’ять! Не лякайтеся, вірш маленький і вчиться легко!
2.     «Чари ночі» - неперевершена поезія про кохання, що стала піснею. Якщо бажаєте прослухати пісню «Чари ночі», вам сюди: https://www.youtube.com/watch?v=DRXZelejdpQ
Картинки по запросу "поцілунок"Пісня в сучасному виконання під гітару з чудовим відеорядом по темі! Рекомендую! Тематика твору актуальна саме для Вас: про кохання, весну та радість життя!

Сміються, плачуть солов'ї
І б'ють піснями в груди:
"Цілуй, цілуй, цілуй її, —
Знов молодість не буде!



3.     «О слово рідне! Орле скутий!..» - вірш про силу українського слова. Прочитати можна тут: http://poetyka.uazone.net/oles/oles34.html

Тепер настав час познайомитися з Олесем-драматургом.
Отже, тема уроку:
ДРАМАТИЧНИЙ ЕТЮД ПО ДОРОЗІ В КАЗКУ. ДОРОГА В КАЗКУ - СИМВОЛ ДУХОВНИХ ПОРИВАНЬ ДО КРАЩОГО. МАСА, ГУРТ ЛЮДЕЙ І ЇХ ПРОВІДНИК. ЛІДЕР - СИЛЬНА ОСОБИСТІСТЬ. ТРАГІЧНА СУПЕРЕЧНІСТЬ МІЖ МРІЄЮ, ДУХОВНІСТЮ Й ЖОРСТОКІСТЮ
Завдання уроку:
1.     Ознайомитися з текстом твору «По дорозі в Казку»
2.     Опрацювати теорію літератури: драматичний етюд.
3.     Проаналізувати твір.
4.     З’ясувати, які мистецькі твори схожі за тематикою на драматичний етюд «По дорозі в Казку».
Сьогодні ми будемо говорити про досить актуальну в наш час тему: лідер і народ. Для того, щоб дати належну оцінку зазначеній проблемі, з'ясуймо, що означають лексеми „лідер”, „поводир”, „пророк”, „народ”, „юрба”, „маса”, „натовп”.
Словникова робота
Лідер — той, хто веде; перший, що йде попереду.
Поводир — людина, тварина або спеціальний пристрій, на який покладено функцію надання допомоги сліпому під час руху.
Пророк — людина, що пророкує людям слова Господа Бога.
Народ — населення певної держави, її мешканці.
Юрба — велике безладне, неорганізоване скупчення людей.
Натовп — це скупчення неорганізованих людей, стурбованих фактором зовнішньої провокації.
Тепер, коли ми знаємо основні поняття, варто перейти до тексту твору. Пропоную ознайомитися із сюжетом у скороченому варіанті: https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=4687
Також можна подивитися спектакль «По дорозі в Казку»: https://www.youtube.com/watch?v=qurV_-tShqY
Тепер час з’ясувати, що ж то таке: драматичний етюд.
Драматичний етюд — невеликий, як правило, одноактний віршовий чи прозовий драматичний твір, у якому представлено епізод чи фрагменти світу, а дійові особи зображуються лаконічно, пунктирно, стаючи образами-символами.
Зараз спробуйте усно відповісти на ці запитання:
Ø На початку твору ми бачимо юрбу людей, як її характеризує автор у ремарці? Що їх турбує найбільше? Окресліть коло їх інтересів .
Ø У яких умовах живуть люди?
Ø Чи можемо ми цих людей назвати народом? Поясніть свою думку.
Ø Чому юрба людей бере на сміх юнака?
Ø Чому люди не намагаються знайти дорогу з лісу?
Ø Як натовп реагує на першу спробу головного героя знайти дорогу?
Ø Чи одразу натовп повірив юнакові, що переконало його в тому, що він знайшов шлях?
Ø Якою описує він країну Казку?
Ø Як змінюється настрій та ставлення людей до головного героя? На яких деталях портрету автор акцентує увагу? Знайдіть підтвердження в тексті.
Ø З якими словами він звертається до юрби, щоб підтримати її віру й упевненість у діях? Наведіть приклади з тексту.
Ø Коли й через що головного героя починають мучити сумніви? Як він поводить себе у хвилини зневіри?
Ø Прочитайте й прокоментуйте уривок від слів: „Учителю! Нам сказали, що ти з дороги збився” до слів: „Я умираю. Я умру”
Ø Яке значення має образ хлопчика у творі?
Ø Як хлопець пояснює, чому юрба втратила право потрапити в Казку?
Якщо Ви легко знаходите відповіді, то це значить, що ви добре засвоїли матеріал. Вітаю!
Також можна опрацювати цю тему у підручнику – с. 245-247 https://4book.org/uchebniki-ukraina/10-klass/ukrayinska-literatura-10-klas-avramenko-2018
Завдання для роботи у зошиті: зробити аналіз твору за схемою:
1.     Жанр.
2.     Тема.
3.     Ідея.
4.     Образи-символи – що вони означають.
 Даю підказку: образи лісу, маку, тернового вінка, дороги в Казку, країна Казки.
5. підберіть ілюстрації до твору.
На початку уроку ми дали тлумачення таких понять, як юрба і лідер. Використавши приклади з твору О. Олеся, створіть асоціативні кущі до цих понять. Запишіть у зошит!
Багато світових і українських митців у своїх творах намагалися відтворити й розв'язати проблему вождя й маси:
·        Біблійна поема про Мойсея, що сорок років водив народ по пустелі у пошуках землі обітованої.
·        Іван Франко. Поема «Мойсей» (до речі, ми вивчали цей твір у минулому році).
·        Картина Джона Еверетта Мілле - Мойсей тримає мідного змія, який лікував ізраїльтян від отруйних укусів змій.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/The_Brazen_Serpent.jpg
·        Скульптура роботи Микеланджело. Мойсей.
Микеланджело. Моисей. Гробница папы Юлия II. Рим. Церковь Сан Пьетро ин Винколи.
О. Олесь у драматичному етюді „По дорозі в Казку” подав інтерпретацію цієї проблеми з погляду людини XX століття.
Завдання: написати вільне есе на тему: „Казка життя людства — вимисел чи реальність?”
Наш урок завершено. Дякую за увагу!

Немає коментарів:

Дописати коментар