четвер, 5 листопада 2020 р.

Контрольне есе №1. “Ця музика спонукає до думок”

 

Шановні учні!

На цьому уроці ми будемо писати контрольне есе. Ця робота для вас не нова, адже ми писали есе багато разів.

Однак, для тих, хто забув, як це робити, пропоную прочитати на відомому та популярному сайті корисні підказки та рекомендації:як писати есе

Якщо вам не подобається читати самостійно, пропоную переглянути відео, де тест дублюється аудіо-супроводом: відео - есе

Також доволі змістовне та лаконічне відео по темі тут: коротке відео

Іще одне відео – дуже чітко та зрозуміло!відео

Отож, вибір за вами: головне, щоб ви зрозуміли, як саме потрібно писати есе, щоб воно відповідало вимогам.

Отже, тема нашого уроку: Контрольне есе №1. “Ця музика спонукає до думок”

Завдання нашого уроку:

·        усвідомити сутність есе;

·        зрозуміти мету написання есе;

·        дізнатися, як краще побудувати текст есе;

·        удосконалювати вміння правильно формувати думку в писемному мовленні;

·        користуватися словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня грамотності; 

Послухати гарну музику!

Міжпредметні зв’язки: Кіномистецтво, музичне мистецтво.

Нагадую:

Есе – самостійна творча письмова робота, ознакою якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність викладу.

Види есе:

Вільне

Формальне

Ознаки:невеликий обсяг (7-10 речень);

вільна форма і стиль викладу;

довільна структура;

обов’язкова вимога: наявність позиції автора.

Ознаки:дотримання структури тексту,

наявність відповідних компонентів (тези, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки);

обґрунтування (аргументування) тези.

Ми будемо писати формальне інформаційне есе-розповідь.

Для написання формального есе виділяють більше часу: від 20 до  45 хвилин.

Види формального есе:

  • інформаційне (есе-розповідь, есе-визначення, есе-опис);
  • критичне;
  • есе-дослідження (порівняльне есе, есе-протиставлення, есе причини-наслідку, есе-аналіз).

Вимоги до формального есе:

1.     Обсяг – 1 – 2 сторінки тексту (120-200 слів).

2.     Есе повинно сприйматися як цілісний твір, ідея якого зрозуміла й чітка.

3.     Кожен абзац есе розкриває одну думку.

4.     Необхідно писати стисло і ясно. Есе не повинно містити нічого зайвого, має нести лише інформацію, необхідну для розкриття ідеї есе, власної позиції автора.

5.     Есе має відрізнятися чіткою композиційною побудовою, бути логічним за структурою. В есе, як і в будь-якому творі, повинна простежуватися внутрішня логіка, що визначається, з одного боку, авторським підходом до обговорюваного питання, а з іншого – самим питанням. Необхідно уникати різких стрибків від однієї ідеї до іншої, думка має розкриватися послідовно.

6.     Есе повинно засвідчити, що його автор знає й осмислено застосовує теоретичні поняття, терміни, узагальнення, ідеї.

7.     Есе має містити переконливе аргументування порушеної проблеми.

Структура есе:

Есе складається з таких частин – вступ, основна частина, висновок.

Вступ – обґрунтування вибору теми есе.

Основна частина – теоретичні основи обраної проблеми й виклад основного питання. Ця частина припускає розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх, виходячи з наявних даних, інших аргументів і позицій.

Висновок – узагальнення й аргументовані висновки до теми тощо. Підсумовує есе або ще раз вносить пояснення, підкріплює зміст і значення викладеного в основній частині.

Тема нашого формального інформаційного есе дуже цікава: “Ця музика спонукає до думок”

Перш ніж розпочати роботу, спробуйте усно дати відповідь на ці запитання:

·        Поміркуйте, що означає цей вислів?

·        Яку музику ви любите слухати?

·        Ви надаєте перевагу класичним творам чи сучасним?

·        Вам більше подобається слухати інструментальну музику чи пісні?

·        Який стиль музики вам імпонує?

·        Чому саме таку музику ви слухаєте?

·        Які емоції та асоціації викликає у вас ця музика? Чому?

 

Також прочитайте висловлювання відомих людей про музику та її вплив на людину

·         «Любіть і вивчайте велике мистецтво музики. Воно відкриє вам цілий світ високих почуттів, пристрастей, думок. Воно зробить вас духовно багатшими. Завдяки музиці ви знайдете в собі нові невідомі вам раніше сили. Ви побачите життя у нових тонах і фарбах.» Шостакович Д.

·        «Музика — могутнє джерело думки. Без музичного виховання неможливий повноцінний розумовий розвиток.» Сухомлинський В.

·         «Музика своєю мелодією доводить нас до самого краю вічності і дає нам можливість протягом декількох хвилин осягнути її велич.» Карлейль Т.

·        «Свіжа музика — освіжає настрій!»

·        «Музика — посередниця між життям розуму і життям почуттів. Музика — це одкровення більш високе, ніж мудрість і філософія.» Бетховен Л.

·        «Музика глушить печаль.» Шекспір У.

·        «Область музики — душевні хвилювання. Мета музики — порушувати ці хвилювання, і сама вона також надихається ними.» Жорж Санд

·        «Музика — це розум, втілений в прекрасних звуках.» Тургенєв І.

·        «Музика — акустичний склад, викликає у нас апетит до життя, як відомі аптечні склади викликають апетит до їжі.» Ключевський Ст.

·         «Музика, подібно до дощу, крапля за краплею просочується в серці і оживляє його.» Роллан Р.

·         «Музика надихає увесь світ, дарує душі крила, сприяє польоту, уяві; музика додає життя і веселощі всьому існуючому, робить людини щасливим… Її можна назвати втіленням всього прекрасного і всього піднесеного.» Платон

·        «Музика спонукає нас красномовно мислити. Музика показує людині ті можливості величі, які є в його душі.» Емерсон У.

·        «Музика — найкраща втіха для зажуреного людини.» Лютер М.

Зверніть увагу на виділені слова у тексті висловлювань.

Як ви думаєте, що вони означають?

Оберіть серед запропонованих висловлювань одне, яке вам найбільше сподобалося.

Рекомендація: при бажанні зробіть його епіграфом до свого есе.

Перегляньте відео (на вибір):

№1. Шопен

№2. Квіти розпускаються під вальс Євгенія Доги із кінофільму "Мій ласкавий і ніжний звір" - вальс квітів

№3. Лікувальна мелодія – рятує від наслідків стресу. релакс

№4. Вальс. вічний вальс

№5. Ноктюрн Ф.Шопена - супер

№6. Шоу фонтанів у Дубаї - неймовірне шоу!

№7. Ennio Morricone - Chi Mai улюблена музика

№8. Самотній пастух - неймовірна мелодія!

№9. Золоті хіти "Скорпіонс" класика жанру

№10. Ameno – Era чудовий твір!

Які думки викликають у вас звуки цієї музики? Які емоції ви переживаєте?

Чому деякі мелодії живуть десятки і навіть сотні років?

Чому фільми супроводжуються піснями та музикою?

Спробуйте висловити свої думки на папері.

При бажанні додайте ілюстрації чи фото!

Шановні учні, дуже прошу: надсилайте свої есе мені на поштуmatvievskiy_1978@ukr.net в електронному друкованому варіанті! Також рекомендую додати ілюстрації по темі. Не забувайте вказувати, хто ви.

Бажаю Вам успіху!

Відразу подаю критерії оцінювання есе. (Їх можна і не читати, якщо вам не цікаво. Проте, саме вони дадуть Вам вичерпну відповідь на запитання: «А чого у мене така оцінка?»)

Критерії оцінювання мовного та змістового оформлення есе

Критерії оцінювання змісту есе

 Бали

Критерії оцінювання мовного оформлення есе

Бали

Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів

Грамотність

орфографічні, пунктуаційні, помилки

лексичні, граматичні, стилістичні

Побудованому учнем (ученицею)тексту бракує зв’язності й цілісності, урізноманітнення потребує лексичне та граматичне оформлення роботи; теза не відповідає запропонованій темі; не наведено жодного аргументу.

1

13 і більше

 

 

 

 

 

 

 

9-10 і більше

1

Побудоване учнем (ученицею)висловлення характеризується фрагментарністю, думки викладаються на елементарному рівні; потребує збагачення й урізноманітнення лексика і граматична будова мовлення;  теза не відповідає запропонованій темі;  наведені аргументи не є доречними; прикладу немає або він  не є доречним.

2

12

2

Учневі (учениці) слід працювати над виробленням умінь послідовніше й чіткіше викладати власні думки, дотримуватися змістової та стилістичної єдності висловлення, потребує збагачення та урізноманітнення лексика й граматична будова висловлення; теза частково відповідає запропонованій темі;  наведений аргумент не випливає з тези;  приклад не є доречним; висновок сформульовано нечітко.

3

11

3

Висловлення учня (учениці) за обсягом складає дещо більше половини від норми й характеризується певною завершеністю, зв’язністю; чіткіше мають розрізнюватися основна та другорядна інформація; висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами;  є недоліки за сімома показниками: посереднє розуміння теми; порушення послідовності побудови твору; рівень словникового запасу нижче середнього; відносна стильова єдність твору; не сформульовано вправно тезу; наведено один аргумент.

4

9-10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-8

4

За обсягом робота учня (учениці)наближається до норми, загалом є завершеною, тему значною мірою розкрито; не сформульовано вправно тезу; наведено один аргумент; приклад непереконливий;  висновок лише частково відповідає тезі, не пов’язаний з аргументом та прикладом; трапляються недоліки за низкою показників (до шести): роботі властива поверховість висвітлення теми, не простежується основна думка, відносно струнка побудова твору, середній рівень словникового запасу,   бракує стильової єдності.

5

7-8

5

За обсягом висловлення учня (учениці) сягає норми, його тема розкривається, виклад загалом зв’язний; учень (учениця) наводить   один доречний аргумент; наводить непереконливий приклад;  висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами; робота характеризується недоліками за п’ятьма показниками: помітний її репродуктивний характер, відсутня самостійність суджень, їх аргументованість, добір слів не завжди вдалий, учень (учениця) неточно добирає слова й синтаксичні конструкції.

6

5-6

6

Учень (учениця) самостійно створює достатньо повний, зв’язний, з елементами самостійних суджень текст, формулює тезу, яка відповідає запропонованій темі; наводить   один доречний аргумент;  вдало добирає лексичні засоби; висновок відповідає запропонованій темі; у роботі є недоліки (до чотирьох): відхилення від теми, порушення послідовності її викладу; висловлювання не завжди конкретне, просторовий виклад міркувань, не підкріплених фактичним матеріалом  нелогічне розташування абзаців, переходи між ними не є вмотивованими; основна думка не арґументується.

7

4

6

7

Учень (учениця) самостійно будує достатньо повне, осмислене висловлення, загалом ґрунтовно висвітлює тему, формулює тезу, що відповідає запропонованій темі; наводить   один доречний аргумент; приклад не конкретизований; висновок відповідає запропонованій темі; трапляються недоліки за трьома показниками: невміння пов’язати предмет обговорення із сучасністю, не добирає переконливі докази для обґрунтування певного явища, відносне багатство словникового запасу, робота не відзначається різноманітністю та чіткістю слововживання.

8

3

5

8

Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст; формулює тезу, що відповідає запропонованій темі; загалом розкриває тему, висловлює основну думку; наводить один доречний аргумент;  вдало добирає лексичні засоби; наводить один доречний приклад; висновок відповідає запропонованій темі; у роботі виявлені недоліки за двома показниками: тезу чітко не сформульовано, відсутність виразної особистісної позиції, належної її аргументації тощо.

9

1+1(негруба)

4

9

Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний текст, ураховує комунікативне завдання, чітко формулює тезу; певним чином аргументує різні погляди на проблему, наводить два доречні й переконливі аргументи, приклади; неординарна побудова твору, робота відзначається багатством словника, граматичною правильністю, дотриманням стильової єдності й виразності тексту, але за одним із критеріїв допущено помилку; висновок відповідає запропонованій темі й  випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів.

10

1

3

10

Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний текст, ураховує комунікативне завдання; вправно формулює тезу;  аргументовано, чітко висловлює власну думку, зіставляє її з думками інших, уміє пов’язати обговорюваний предмет із власним життєвим досвідом, наводить два доречні й переконливі аргументи для обґрунтування тієї чи іншої позиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; приклади конкретизовані; робота відзначається багатством словника, точністю слововживання, стилістичною єдністю, граматичною різноманітністю; висновок відповідає запропонованій темі й  випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів.

11

1 (негруба)

2

11

Учень (учениця) самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою та оформленням висловлення відповідно до мовленнєвої ситуації; повно, вичерпно висвітлює тему; вправно формулює тезу; аналізує різні погляди на той самий предмет, наводить два доречні аргументи, використовує набуту з різних джерел інформацію для розв’язання певних життєвих проблем; приклади переконливі, конкретизовані; цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу);       висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів; робота відзначається багатством слововживання та художньою цінністю.

12

Немає коментарів:

Дописати коментар