Доброго здоров’я, учні!
Продовжуємо нашу роботу з вивчення літератури в Західній Україні.
Тема попереднього уроку:
Література в Західній Україні до 1939 р. Життя і творчість Богдана-Ігоря
Антонича. «Зелена євангелія» – нерозривна єдність природи і людини, ідея
життєствердження.
ТЛ: міфологізм, асоціативність.
Тема цього уроку: Поєднання язичницьких мотивів із
християнськими («Різдво», «Коляда»). Роздуми над поезією Богдана-Ігоря Антонича.
Епіграф уроку:
Не вмію писати віршів, сміюся з правил і вимог.
Для мене поетику складає сам бог.
«Мистецтво поезії II» Богдан-Ігор
Антонич
Завдання
нашого
заняття:
·
сформувати загальне уявлення про релігійну тематику віршів
Б.-І.Антонича;
·
називати основні
мотиви віршів поета;
·
розповідати про митця;
·
давати загальну
характеристику поезій;
·
аналізувати поезії;
·
читати
виразно й усвідомлено поезії;
·
визначати
головні мотиви, ідеї;
·
коментувати їх; давати їм власну оцінку.
·
сприймати й розуміти естетику образного слова,
його значення для розвитку естетичного смаку.
·
Вивчити
напам’ять: 1 поезію (на вибір).
Розпочнімо нашу роботу.
Пригадаємо:
Богдан-Ігор Антонич
·
український поет, прозаїк, перекладач,
літературознавець.
·
молодий поет, що залишився молодим назавжди, бо рано
помер.
·
малював,
грав на скрипці і компонував музику, навіть мріяв бути композитором.
·
Ці
галузі мистецтва, особливо малярство, дуже сильно вплинули на його лірику.
·
Народився
на Лемківщині в родині греко-католицького священика Василя
Антонича.
·
справив
значний вплив на сучасну українську поезію: філософська лірика,
релігійні,
космічні мотиви, відгомін лемківського фольклору і язичницької символіки;
впливи Омара
Хайяма, Волта Вітмена;
·
писав прозові твори; переклади; статті літературно-критичного і
теоретико-літературного характерів.
Завдання №1: запишіть ці тези у зошит, або роздрукуйте та вклейте.
Поміркуйте (усно): Які компетентності Б.-І.Антонича вас вразили? Які таланти виявилися
несподіваними? Чому?
Підкресліть у зошитах ці моменти.
Завдання №2: Прочитайте епіграф та подумайте, що він міг би означати.
Як ви розумієте другий рядок? Якого, на вашу думку, бога мав на увазі
Б.-І.Антонич?
Поміркуйте: Як ви
думаєте, чи справив вплив на творчість Б.-І.Антонича той факт, що його батьком
був греко-католицький священник?
Якщо так, то чому Антонич пише про себе: «Я — закоханий в житті поганин»?
Послухайте: ЧУДОВА ПОЕЗІЯ!
Сьогодні
прочитаємо та проаналізуємо дві чудові різдвяні поезії Б.-І.Антонича.
Розпочнімо
роботу:
Словникова
робота:
Лемки — жителі Лемківщини;
к р и с а н і — капелюхи з крисами
(полями);
завія — заметіль, метелиця;
стріха — дах;
М а р і я — Божа Матір.
Коляда — різдвяна величальна пісня;
Ясна Пані — Богоматір;
с а р н а — гірська коза.
Завдання №3: Послухайте пісню: варіантІ ,
або варіант ІІ,
або варіант ІІІ
Зверніть увагу: у пісні органічно поєднано дві тематично схожі
поезії Б.-І.Антонича: «Різдво» і «Коляда».
Прочитайте поезію Б.-І.Антонича (текст пісні):
"Різдво"
Народився бог на
санях
в лемківськім містечку Дуклі.
Прийшли лемки у крисанях
і принесли місяць круглий.
Ніч у
сніговій завії
крутиться довкола стріх.
У долоні у Марії
місяць — золотий горіх. 1934.
Прочитайте
аналіз поезії:
Ідейно-художній
аналіз поезій Б.-І. Антонича
«Різдво»
Літературний
рід: лірика.
Жанр: ліричний вірш.
Вид лірики: філософська.
Тема: факт народження Христа.
Ідея: переосмислення факту народження Христа як події, що
відбувається в кожному селі й містечку; уславлення народження життя й радості.
Провідний
мотив: таїнство
різдвяного вечора (переплетення християнських і язичницьких мотивів).
Рік
створення: 1934.
Збірка: «Три перстені».
Напрям: модернізм.
Течія: символізм, авангардизм, міфологізм.
Історія
написання: в
умовах польської експансії на Західній Україні Антонич відбувається як
український поет, який шукає нових форм і продукує новий погляд на світ,
поезію, де поєднуються християнська міфологія із традиційними національними
фольклорними ідеями й образами.
Біблійну
легенду про народження Христа Б.-І. Антонич розкрив по-своєму. Син Божий має людську подобу, то
чому б йому не народитися «в лемківськім містечку Дуклі»? А замість пастухів
прийдуть лемки й принесуть у дарунок «місяць круглий», котрий буде у Матері
Марії, як золотий горіх. І це не треба розуміти, як святотатство, це відчуття
близькості своєї до Сина Божого, єдності з тим, хто взяв на себе гріхи людства
й постраждав за нього.
Літературознавці про твір. Б.-І. Антонич не вдавався до «оязичнення
християнства» чи — навпаки. Він уміло взаємодоповнював дві однаково рідні
українцям релігійні системи. Як-от у вірші «Різдво», де християнське таїнство
народження Спасителя тонко помережане язичницькими мотивами. Саме воно
відбувається в українському, лемківському середовищі. І навіть волфи
уподібнюються до лемків: «Прийшли лемки у крисанях і принесли місяць круглий».
Образ місяця, що проймає увесь твір, — теж праукраїнський, язичницький символ
Різдва, народження нового світу. Отже, залучаючи творчу фантазію, уяву, автор
щільно переплітає християнську й українську традиції, робить інтимним
переживання віри.
Мотиви: «велике в повсякденні»;
«краса»; «Батьківщина»; «природа».
Образи:
людей: лемки
у крисанях; Марія; міфологічних істот (умовно): бог; природи:
ніч у сніговій завії, місяць — золотий горіх; предметів і явищ:
народження; сани; містечко; крисані (круглі капелюхи); стріхи; долоні.
Символічні
образи: кожен
образ у поезії є своєрідним символом:
сани (український символ-аналог ясел, де
народився Христос);
лемки (символ-аналог волхвів);
золотий горіх (символ-аналог дитинчати
Христа, нового життя);
місяць (символ батьківщини).
Автор «Трьох
перстенів» — національно орієнтований митець, про що свідчить, наприклад, такий
його запис: «Проти розуму вірю, що місяць, який світить над моїм рідним селом в
Горлицькому повіті, є інший від місяця з-над Парижа, Рима, Варшави чи Москви…
Вірю в землю батьківську і в її Поезію».
Композиція: складається із двох чотиривіршів, у яких у
символічній формі розказано про волхвів, які принесли дарунки новонародженому
Христу, і Марію, яка тримає на долонях (притуляє до лона) сина («золотий
горіх»).
Система
віршування:
силабо-тонічна.
Віршовий розмір: 4-стопний хорей
Строфа: чотиривірш (катрен).
Римування: перехресне (абаб).
Художні засоби виразності: епітет, символ, інверсія.
Спробуйте за аналогією проаналізувати
поезію «Коляда»:
Тешуть теслі з
срібла сани,
стелиться сніжиста путь.
На тих санях в синь незнану
Дитя боже повезуть.
Тешуть теслі з срібла
сани,
сняться веснянії сни.
На тих санях Ясна Пані,
очі наче у сарни.
Ходить сонце у крисані,
спить слов’янськеє Дитя.
Їдуть сани, плаче Пані,
снігом стелиться життя.
1934
Оберіть одну поезію Б.-І.Антонича і вивчіть її: поезії тут!
Рекомендація: Перегляньте відео про Б.-І.Антонича: Поет клубу 27
Немає коментарів:
Дописати коментар