понеділок, 9 листопада 2020 р.

Інверсія. Тавтологія. Антитеза. Анафора та епіфора. Симплока. Кільце, рефрен.

 Тема: Інверсія. Тавтологія. Антитеза. Анафора та епіфора. Симплока. Кільце, рефрен.

Відео по темі: ТУТ

Інверсія — одна із стилістичних фігур поетичного мовлення, яка полягає в незвичному розташуванні слів у реченні з очевидним порушенням синтаксичної конструкції задля емоційно-смислового увиразнення певного вислову.

Тавтологія — риторична фігура, повторення однакових або схожих за змістом слів.

Антитеза — стилістична фігура, протиставлення контрастних явищ, образів і понять. В основі антитези часто лежать антоніми.

Анафора — єдинопочаток; одна зі стилістичних фігур; вживаний на початку віршових рядків звуковий, лексичний повтор чи повторення протягом цілого твору або його частини синтаксичних, строфічних структур.

 Епіфора — стилістична фігура, протилежна анафорі, повторення однакових слів, звукових сполучень, словосполучень наприкінці віршових рядків, строф у великих поетичних творах (в романі у віршах), фраз — у прозі чи драмі.

Си́мплока (грец. ἡ συμπλοκή — сплетіння), або Сплетіння — складна синтаксична конструкція, в якій граційно поєднується анафора з епіфорою. Широко вживається у фольклорі:

Чи не ті ж мене саблі турецькі порубали, що і вас?
Чи не ті ж мене стрілки-яничарки постріляли, що і вас?

Властива симплока і поезії:

Я сьогодні не прийду додому —
Де я?
Я сьогодні в Київ не приїду —
Де я?
Я сьогодні не дивлюсь на тебе —
Де я?
Я сьогодні — вчора й позавчора —
Де я?.

М. Вінграновський

 Кільце́ — композиційна фігура у віршованому творі, що полягає у повторенні звуківлексемстроф тощо, коли немовби змикаються анафора та епіфора (див. симплока).

Останні троянди,
Білі троянди.
Вересневі троянди.
Вони одяглися
В ризи невинності,
В шати дівочої чистоти,
Вони крізь осінній туман
Ледве пригадують літо,
Сонце і грози,
Краплисті дощі і веселі веселки,
Ночі душні і поранки рожеві,
Вони, як вві сні,
Бачать весни колихання зелене,
Чують безсмертні слова солов'їні,
Дотики вітру щасливого ловлять…
А все це живе у них:
Весна запахуща
І пристрасне літо,
Вітер, веселки і грози —
Все це живе в них
І житиме доти,
Доки бичем смертоносним
Їх мороз не ударить,
Доки на землю не зронять
Останніх своїх пелюстків
Білі троянди,
Вересневі троянди,
Останні троянди.

М. Рильський

Кільце називається ще обрамленням (часто у прозових творах).

Рефрен — повторення групи слів, рядка або кількох віршових рядків у строфах.

Немає коментарів:

Дописати коментар