неділя, 1 листопада 2020 р.

ПЕРЛИНИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ. Література в Західній Україні до 1939 р. Життя і творчість Богдана-Ігоря Антонича. «Зелена євангелія»


Доброго здоров’я, учні!

Вас вітає викладач української літератури Наталія Матвієвська.

Карантин триває і продовжується наша спільна дистанційна освіта.

Ще раз нагадую, що ми вивчаємо українську літературу за програмою, що була розроблена МОН України. Ця програма передбачає роботу у рамках певної теми протягом кількох уроків.

Ми кілька уроків поспіль будемо вивчати творчість представників західноукраїнської літератури: 2 уроки присвячені Богдану-Ігорю Антоничу та 2 уроки – Осипу Турянському. Потім контрольна робота по цій темі: «ПЕРЛИНИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ».

Отже, сьогодні розпочнемо нашу роботу з вивчення літератури в Західній Україні.

І ось тема нашого уроку: Література в Західній Україні до 1939 р. Життя і творчість Богдана-Ігоря Антонича. «Зелена євангелія» – нерозривна єдність природи і людини, ідея життєствердження.

ТЛ: міфологізм, асоціативність.

Епіграф уроку:

Мої пісні — над рікою часу калиновий міст,

Я — закоханий в життя прочанин.

Б.-І. Антонич 

Завдання нашого заняття:

·                       сформувати загальне уявлення про розвиток української літератури в Західній Україні до 1939 р.,

·                       називати її основних представників;

·                       розповідати про митця;

·                       давати загальну характеристику його творчості;

·                       читати виразно й усвідомлено поезії;

·                       визначати головні мотиви, ідеї;

·                       коментувати їх; давати їм власну оцінку.

·                       сприймати й розуміти естетику образного слова, його значення для розвитку естетичного смаку.

·                       Вивчити напам’ять: 1 поезію (на вибір).

Розпочнімо нашу роботу.

Перш за все пропоную познайомитися з характеристикою української літератури в Західній Україні до 1939 р. - відео

Завдання №1: перегляньте запропоноване відео та зробіть тезисний план, запишіть його у зошити, або підготуйте презентацію* по темі (7-8 слайдів).

Завдання №2: Прочитайте епіграф та подумайте, що він міг би означати. Як ви розумієте слово «прочанин»? знайдіть значення цього слова.

Завдання №3: Послухайте пісню: пісня, або прочитайте поезію Б._І.Антонича (текст пісні).

ВИШНІ

Антонич був хрущем і жив колись на вишнях,
на вишнях тих, що їх оспівував Шевченко.
Моя країно зоряна, біблійна й пишна,
квітчаста батьківщино вишні й соловейка!

Де вечори з євангелії, де світанки,
де небо сонцем привалило білі села,
цвітуть натхненні вишні кучеряво й п’янко,
як за Шевченка, знову поять пісню хмелем.

- Що незвичного в цьому вірші?

- Заповніть таблицю, виписавши образи поезії, пояснивши їхнє значення та визначивши художні засоби їх творення.

 Образ

 Значення

 Художній засіб

 Антонич-хрущ

 

 

 Україна

 

 Вишні

 

 

 

Теорія літератури

Прийом сфрагіди - вживання свого імені в поезії.

Архетип — прообраз, закорінений у глибинах колективної свідомості (образ вишні - архетип рідної оселі, краю, України).

Символ — художній образ, який умовно відбиває певну думку, ідею, почуття, поняття.


Завдання №4:Перегляньте відео про Б.-І.Антонича: біографія поета , або цікаво про Антонича(якесь одне із запропонованих на ваш вибір)

Спробуйте проаналізувати побачене та скласти портрет-характеристику письменника.

А тепер прочитайте поезію "Автопортрет"

«Я все — п'яний дітвак із сонцем у кишені».

 «Я — закоханий в житті поганин».

З першої книжки «Привітання життя»

 

Червоні клени й клени срібні,
 над кленами весна і вітер.
 Дочасності красо незглибна,
невже ж тобою не п'яніти?


Я, сонцеві життя продавши
за сто червінців божевілля,
захоплений поганин завжди,
поет весняного похмілля.


— Визначіть жанр поезії.

 - Який загальний настрій, тональність поезії?

- Які образи з поезії Вам найбільше запам'яталися? 

— Як епіграф перегукується з основною думкою твору? 

— Які вірування відбиваються у творі? 

— У чому знаходить відгук у вірші Антонича антична традиція?

Чи схожа ваш портрет-характеристика письменника з «автопрртретом» Б.-І.Антонича?


Теорія літератури

Міфологізм — спосіб поетичної реалізації міфу у творах оригінальної літератури. Значення міфу в літературному творі не тотожне його  семантиці в першозразку й залежить від культури епохи, задуму письменника, жанру твору. Відображення в літературному творі давніх міфологічних уявлень часто опосередковане через трансформовані форми поетичного переосмислення, зокрема через символ.

Асоціативність — певна суміжність, можливо навіть паралельність існуючих у цій суміжності явищ і предметів, здатних утворити зв’язок між собою. У своїй генетичній основі зародження художній образ утворюється саме за законом асоціативності. Певний асоціативний ряд утворює цілісну систему знаків, здатних нести в собі узагальнюючі властивості, відновлення в пам’яті образу за законом асоціативної суміжності, уподібнення, контрасту. 

Завдання №5: прочитайте поезію "Зелена євангелія"

Весна - неначе карусель,
на каруселі білі коні.
Гірське село, в садах морель,
і місяць, мов тюльпан, червоний.

Стіл ясеновий, на столі
слов'янський дзбан, у дзбані сонце.
Ти поклоняйся лиш землі,
землі стобарвній, наче сон цей!

Також цю поезію можна послухати (з ілюстраціями): поезія

- Якими настроями та думками пройнята поезія?

Поетика кольору — явище глибинної структури тексту. Пряме й метафоричне значення кольору можуть бути в тісному зв’язку й зіставленні смислів. 

Які кольори згадані поетом у «Зеленій Євангелії»?

Яке вони мають значення?   

- Які асоціації у вас викликають образи вірша?

Який образ можна назвати основним. Чому?

Теорія літератури

Як ми знаємо, у віруваннях лемків, предком яких вважав себе Антонич, перепліталися язичництво та християнство. Тому поет, вживаючи християнську лексику (євангіліє — грец. добра, радісна звістка), по-язичницькому славить сонце, землю, і всім на ній поклоняється, захоплюється красою й передає її нам за допомогою порівнянь, епітетів, асоціативно-логічних рядів, гри слів (омофони сонце — сон цей), окличних риторичних речень.

Елегія - світла туга, пов'язана зі спогадами про юнацькі роки ліричного героя.

Спробуйте підібрати ілюстративний ряд до однієї з поезій Б.-І. Антонича (на вибір). Вивчіть одну поезію (будь-яку, їх багато!). Рекомендую:

Для тих, хто хоче знати більше:

1.Весни розспіваної князь: Слово про Антонича. — Львів, 1989.

2.Ільницький М. Богдан-Ігор Антонич. — К., 1991.

Беріть більше!

Немає коментарів:

Дописати коментар