Доброго здоров’я, учні!
Вас вітає викладач української літератури Наталія Матвієвська.
Карантин триває і продовжується наша спільна дистанційна освіта.
Ще раз нагадую, що ми вивчаємо українську літературу за програмою, що була
розроблена МОН України. Ця програма передбачає роботу у рамках певної теми
протягом кількох уроків.
Ми кілька уроків поспіль будемо вивчати творчість представників
західноукраїнської літератури: 2 уроки присвячені Богдану-Ігорю Антоничу та 2
уроки – Осипу Турянському. Потім контрольна робота по цій темі: «ПЕРЛИНИ
ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ».
Отже, сьогодні розпочнемо нашу роботу з вивчення літератури в Західній
Україні.
І ось тема
нашого уроку: Література в Західній Україні до 1939 р. Життя і
творчість Богдана-Ігоря Антонича.
«Зелена євангелія» – нерозривна єдність природи і людини, ідея
життєствердження.
ТЛ: міфологізм,
асоціативність.
Епіграф уроку:
Мої пісні — над рікою часу
калиновий міст,
Я — закоханий в життя
прочанин.
Б.-І. Антонич
Завдання
нашого
заняття:
·
сформувати загальне уявлення про розвиток української літератури в Західній Україні до
1939 р.,
·
називати
її основних представників;
·
розповідати про митця;
·
давати загальну
характеристику його творчості;
·
читати виразно
й усвідомлено поезії;
·
визначати
головні мотиви, ідеї;
·
коментувати їх; давати їм власну оцінку.
·
сприймати й розуміти естетику образного слова, його
значення для розвитку естетичного смаку.
·
Вивчити
напам’ять: 1 поезію (на вибір).
Розпочнімо нашу роботу.
Перш за все пропоную познайомитися з характеристикою української
літератури в Західній Україні до 1939 р. - відео
Завдання №1: перегляньте запропоноване відео та зробіть тезисний план, запишіть його у
зошити, або підготуйте презентацію*
по темі (7-8 слайдів).
Завдання №2: Прочитайте епіграф та подумайте, що він міг би означати. Як
ви розумієте слово «прочанин»? знайдіть значення цього слова.
Завдання №3: Послухайте пісню: пісня,
або прочитайте поезію Б._І.Антонича (текст пісні).
ВИШНІ
Антонич був хрущем і жив колись на вишнях,
на вишнях тих, що їх оспівував Шевченко.
Моя країно зоряна, біблійна й пишна,
квітчаста батьківщино вишні й соловейка!
Де вечори з євангелії, де світанки,
де небо сонцем привалило білі села,
цвітуть натхненні вишні кучеряво й п’янко,
як за Шевченка, знову поять пісню хмелем.
- Що незвичного в цьому вірші?
- Заповніть таблицю, виписавши
образи поезії, пояснивши їхнє значення та визначивши художні засоби їх
творення.
Образ |
Значення |
Художній
засіб |
Антонич-хрущ |
|
|
Україна |
|
|
Вишні |
|
|
Теорія літератури
Прийом сфрагіди -
вживання свого імені в поезії.
Архетип — прообраз,
закорінений у глибинах колективної свідомості (образ вишні - архетип рідної
оселі, краю, України).
Символ — художній образ, який умовно відбиває певну думку, ідею, почуття, поняття.
Завдання №4:Перегляньте відео про Б.-І.Антонича: біографія поета , або цікаво про Антонича(якесь одне із запропонованих на ваш вибір)
Спробуйте проаналізувати побачене та скласти портрет-характеристику
письменника.
А тепер прочитайте поезію "Автопортрет"
«Я все — п'яний дітвак із сонцем
у кишені».
«Я — закоханий в житті поганин».
З першої книжки «Привітання
життя»
Червоні клени й
клени срібні,
над кленами весна і вітер.
Дочасності красо незглибна,
невже ж тобою не п'яніти?
Я, сонцеві життя продавши
за сто червінців божевілля,
захоплений поганин завжди,
поет весняного похмілля.
— Визначіть жанр поезії.
- Який загальний настрій, тональність поезії?
- Які образи з поезії Вам найбільше запам'яталися?
— Як епіграф перегукується з основною думкою твору?
— Які вірування відбиваються у творі?
— У чому знаходить відгук у вірші Антонича антична традиція?
Чи схожа ваш портрет-характеристика письменника з «автопрртретом»
Б.-І.Антонича?
Теорія літератури
Міфологізм — спосіб поетичної реалізації міфу у творах оригінальної літератури.
Значення міфу в літературному творі не тотожне його семантиці в
першозразку й залежить від культури епохи, задуму письменника, жанру твору.
Відображення в літературному творі давніх міфологічних уявлень часто
опосередковане через трансформовані форми поетичного переосмислення, зокрема
через символ.
Асоціативність — певна суміжність, можливо навіть паралельність існуючих у цій суміжності явищ і предметів, здатних утворити зв’язок між собою. У своїй генетичній основі зародження художній образ утворюється саме за законом асоціативності. Певний асоціативний ряд утворює цілісну систему знаків, здатних нести в собі узагальнюючі властивості, відновлення в пам’яті образу за законом асоціативної суміжності, уподібнення, контрасту.
Завдання №5: прочитайте поезію "Зелена євангелія"
Весна - неначе карусель,
на каруселі білі коні.
Гірське село, в садах морель,
і місяць, мов тюльпан, червоний.
Стіл ясеновий, на столі
слов'янський дзбан, у дзбані сонце.
Ти поклоняйся лиш землі,
землі стобарвній, наче сон цей!
Також цю поезію можна послухати (з ілюстраціями): поезія
- Якими настроями та думками
пройнята поезія?
- Поетика кольору — явище глибинної структури тексту. Пряме й метафоричне значення кольору можуть бути в тісному зв’язку й зіставленні смислів.
Які кольори згадані поетом у
«Зеленій Євангелії»?
Яке вони мають значення?
- Які асоціації у вас
викликають образи вірша?
Який образ можна назвати основним. Чому?
Теорія літератури
Як ми знаємо, у віруваннях лемків, предком яких вважав себе Антонич, перепліталися язичництво та християнство. Тому поет, вживаючи християнську лексику (євангіліє — грец. добра, радісна звістка), по-язичницькому славить сонце, землю, і всім на ній поклоняється, захоплюється красою й передає її нам за допомогою порівнянь, епітетів, асоціативно-логічних рядів, гри слів (омофони сонце — сон цей), окличних риторичних речень.
Елегія - світла туга, пов'язана зі спогадами про юнацькі роки ліричного героя.
Спробуйте підібрати ілюстративний ряд до однієї з поезій Б.-І. Антонича (на вибір). Вивчіть одну поезію (будь-яку, їх багато!). Рекомендую:
Для тих, хто хоче знати більше:
1.Весни розспіваної князь: Слово про
Антонича. — Львів, 1989.
2.Ільницький М. Богдан-Ігор Антонич. — К., 1991.
Беріть більше!
Немає коментарів:
Дописати коментар