субота, 4 квітня 2020 р.

Урок мови. Мовна стійкість як ключова риса національномовної свідомості.


Шановні учні!
Продовжуємо вивчати нашу рідну українську мову. І саме зараз ми розглянемо нову надзвичайно цікаву тему.
Розпочнімо з чудової поезії. Так, саме з віршованого слова, хоч це і не урок літератури.
НАЙДЗВІНКІШЕ СЛОВО
Наче з поля чи з лугівки,
У розповні літа
Чую голос перепілки
З чебреців чи жита.
То говорить поле хлібне,
Луг, трава щовкова…
Найдзвінкіше слово рідне,
Найрідніша мова
М. Сингаївський


Завдання №1. Асоціативний кущ.
Підібрати асоціації до словосполучення «Рідна мова»

Тема цього уроку: Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості.
Завдання нашого уроку:
·        поглибити знання про історію розвитку української мови;
·        вивчити поняття «мовна особистість», «мовна стійкість», усвідомити їх важливість;
·        дізнатися особливості вияву «мовної стійкості» як ключової риси національної самосвідомості;
·        формувати вміння правильно говорити в усному мовленні;
·         користуватися  електронними ресурсами.
Міжпредметні зв’язки: Українська література, історія.
Завдання№2: Опрацюйте матеріали на с.4. Випишіть у зошити визначення.

Рекомендація: При нагоді перегляньте відео про українську мову та мовну стійкість: https://www.youtube.com/watch?v=tWPSSliM8-Q - дуже цікаво – це робота ваших ровесників!

Завдання№3: Виконайте вправу №3 (завдання В) на с.5.
Наша мова – унікальна! Переконайтеся: https://www.youtube.com/watch?v=qZqCf09pvVc (лише 1,5 хвилини, а так багато неймовірного!)

Завдання№4: прочитайте тексти із художніх творів (Впр.№4, с.5-6)
Я впевнена, що Ви любите рідну мову. Багато щирих українців боролися за те, щоб мова існувала, розвивалася, жила та була державною. Є навіть молитва до мови!
Молитва до мови
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, рясту, любистку, м’яти, євшан-зілля, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена!   Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.  Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і БогЛюбов, і Бог-Віра, і Бог-Надія. Тож стояла Ти на чатах коло вівтаря нашого національного храму й не впускала туди злого духа виродження, злого духа скверноти, злого духа ганьби. І висвячувала душу козацького роду спасенними  молитвами і небесним вогнем  очищення, святими водами Божого річища, щоб не змалів і не перевівся народ той. І множила край веселий, святоруський і люд хрещений талантами, невмирущим вогнем пісень і наповнювала душу Божим сяйвом золотисто- небесним, бо то кольори духовності і Божого знамення.   Мово моя! Звонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі. Твої джерела б’ють десь від магми, тому й вогненна така. А вночі купаються в Тобі ясні зорі, тому й ласкава така. Тож зцілювала Ти втомлених духом, давала силу, здоров’я, довгий вік і навіть безсмертя тим, що пили Тебе, цілющу джерелицю, і невмирущими ставали ті, що молилися на дароване  Тобою Слово. Бо «Споконвіку було Слово. І Слово було у Бога. І Слово було Бог». (К. Мотрич)
*Завдання №5 (творче): підібрати ілюстрацію або намалювати малюнок до тексту молитви до мови.

 Історична довідка:
   В статті 10 Конституції України записано, що державною мовою в Україні є українська мова, але так було не завжди...
Завдання №6: виконайте впр.№ 5 (с. 6-8)
*Завдання №7: виконайте одне із завдань на вибір
ü Написати вільне есе на тему «Ущербний той, хто мову забуває…»
ü Підібрати 5 крилатих висловів на тему нашого уроку.
ü Скласти вірш, сенкан «Рідна мова».
Рекомендація: Для гарного настрою послухайте чудову сучасну українську пісню про нашу мову: https://www.youtube.com/watch?v=Ejqt-SNbiUo


Немає коментарів:

Дописати коментар