Шановні учні!
Продовжуємо вивчати
нашу рідну українську мову. І саме зараз ми розглянемо нову надзвичайно цікаву
тему.
Розпочнімо з
чудової поезії. Так, саме з віршованого слова, хоч це і не урок літератури.
НАЙДЗВІНКІШЕ СЛОВО
Наче з поля чи з лугівки,
У розповні літа
Чую голос перепілки
З чебреців чи жита.
То говорить поле хлібне,
Луг, трава щовкова…
Найдзвінкіше слово рідне,
Найрідніша мова
М. Сингаївський
Наче з поля чи з лугівки,
У розповні літа
Чую голос перепілки
З чебреців чи жита.
То говорить поле хлібне,
Луг, трава щовкова…
Найдзвінкіше слово рідне,
Найрідніша мова
М. Сингаївський
Завдання №1. Асоціативний кущ.
Підібрати асоціації до словосполучення «Рідна мова»
Тема цього уроку: Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості.
Завдання нашого уроку:
·
поглибити
знання про історію розвитку української мови;
·
вивчити поняття
«мовна особистість», «мовна стійкість», усвідомити їх важливість;
·
дізнатися
особливості вияву «мовної стійкості» як ключової риси національної
самосвідомості;
·
формувати
вміння правильно говорити в усному мовленні;
·
користуватися електронними ресурсами.
Міжпредметні зв’язки: Українська література, історія.
Завдання№2: Опрацюйте матеріали на с.4. Випишіть у зошити визначення.
Рекомендація: При нагоді перегляньте відео про українську мову та мовну стійкість: https://www.youtube.com/watch?v=tWPSSliM8-Q - дуже цікаво – це робота ваших ровесників!
Завдання№3: Виконайте вправу №3 (завдання В) на с.5.
Наша мова – унікальна! Переконайтеся: https://www.youtube.com/watch?v=qZqCf09pvVc (лише 1,5 хвилини, а так багато неймовірного!)
Завдання№4: прочитайте тексти із художніх творів (Впр.№4, с.5-6)
Я впевнена, що Ви
любите рідну мову. Багато щирих українців боролися за те, щоб мова існувала,
розвивалася, жила та була державною. Є навіть молитва до мови!
Молитва до мови
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему,
рясту, любистку, м’яти, євшан-зілля, з дніпровської води, від зорі і місяця
народжена! Мово! Мудра Берегине, що не
давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному
Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
Мово! Велична молитво наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і
БогЛюбов, і Бог-Віра, і Бог-Надія. Тож стояла Ти на чатах коло вівтаря нашого
національного храму й не впускала туди злого духа виродження, злого духа
скверноти, злого духа ганьби. І висвячувала душу козацького роду
спасенними молитвами і небесним
вогнем очищення, святими водами Божого
річища, щоб не змалів і не перевівся народ той. І множила край веселий,
святоруський і люд хрещений талантами, невмирущим вогнем пісень і наповнювала
душу Божим сяйвом золотисто- небесним, бо то кольори духовності і Божого
знамення. Мово моя! Звонкова кринице на
середохресній дорозі нашої долі. Твої джерела б’ють десь від магми, тому й
вогненна така. А вночі купаються в Тобі ясні зорі, тому й ласкава така. Тож
зцілювала Ти втомлених духом, давала силу, здоров’я, довгий вік і навіть
безсмертя тим, що пили Тебе, цілющу джерелицю, і невмирущими ставали ті, що
молилися на дароване Тобою Слово. Бо
«Споконвіку було Слово. І Слово було у Бога. І Слово було Бог». (К. Мотрич)
*Завдання №5 (творче): підібрати ілюстрацію або намалювати малюнок до тексту молитви до
мови.
Історична довідка:
В
статті 10 Конституції України записано, що державною мовою в Україні є
українська мова, але так було не завжди...
Завдання №6: виконайте впр.№ 5 (с. 6-8)
*Завдання №7: виконайте одне із завдань на вибір
ü Написати вільне есе на
тему «Ущербний той, хто мову забуває…»
ü Підібрати 5 крилатих висловів на тему нашого уроку.
ü Скласти вірш, сенкан «Рідна мова».
Рекомендація: Для гарного настрою послухайте чудову сучасну українську пісню про нашу
мову: https://www.youtube.com/watch?v=Ejqt-SNbiUo
Немає коментарів:
Дописати коментар