Доброго здоров’я, учні!
Пропоную Вам ще один урок української літератури.
Ще раз нагадую, що
ми вивчаємо українську літературу за програмою, що була розроблена МОН України.
Ця програма передбачає роботу у рамках певної теми протягом кількох уроків.
Ми багато уроків
поспіль вивчаємо творчість митців «розстріляного
відродження». Наступний блок уроків теж продовжує цю сумну тему.
Зараз ми другий
урок поспіль будемо вивчати таку тему: «Київські
неокласики» Максим Рильський».
Отож, на цьому
уроці ми розглянемо тему: «Максим Рильський.
Сонет «У теплі дні збирання винограду» - вишуканий
зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її
почуттів. Звернення до античних образів.»
Т.Л.: сонет.
Завдання нашого
заняття:
·
Прочитати
поезію «У теплі дні збирання винограду»
·
Зробити
аналіз цього вірша
·
Читати
та аналізувати інші вірші поета
·
Повторити
терміни з теорії літератури
·
Вивчити
напам’ять один вірш Максима Рильського (на вибір)
Шановні учні,
нагадую, що на минулому уроці ми вивчали таку тему: «Київські неокласики». Максим
Рильський. Група «київських неокласиків». Різногранний творчий шлях
М.Рильського. Філософічність, афористичність його лірики. Захоплення красою та
величчю світу («Солодкий світ!..»)
Завдання №1: записати у зошити представників групи «київські неокласики».
Завдання №2: продовжити речення: Творчість
Максима Рильського різногранна, бо…
(метод «Незакінчені речення»)
Пропоную пригадати
життєвий та творчий шлях Максима Рильського. Передивіться цікаве відео про
поета: https://www.youtube.com/watch?v=UzX08Ii3aSo
Завдання №3: експрес-опитування (усі відповіді ви вже знаєте з відео, яке тільки-но
переглянули):
1.
Де
народився Максим Рильський?
2.
Ким
був батько поета?
3.
З ким
працював Максим Рильський над перекладами?
4.
У якій
відомій творчій родині виховувався Максим Рильський?
5.
Як
М. Рильський був пов’язаний з музикою?
6.
Яка
улюблена приказка до всього була у М. Рильського в часи навчання у гімназії?
7.
Як
називалася дебютна збірка віршів Максима Рильського?
8.
Яким
персоналіям присвячені чотири вірші зі збірки «Під осінніми зорями»?
9.
Назвіть
автора ще одного відомого твору світової літератури з такою ж назвою.
10.
Які мови знав Максим Рильський?
11.
Який
інститут створив і очолив Максим Рильський?
12.
Назвіть
збірки, які умовно називають «третім цвітінням» поета.
А
зараз пригадаємо матеріал із минулого уроку.
Теорія
літератури: сонет.
·
ТЛ: сонет (sonetto — звучати) — ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків
п’ятистопного або шестистопного ямба, власне, двох чотиривіршів (катрени) з
перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети) з усталеною схемою
римування: абаб, абаб, ввд, еед або (рідше) перехресною абаб, абаб, вде, вде чи
абаб, абаб ввд, еед і т. п.
·
Микола Зеров називав сонет формою
«ліро-епічної мініатюри окремої схеми». Найвищого розвитку досягає сонет у
творчості неокласиків Миколи Зерова (його «Sonnetarium», виданий 1948 р. за кордоном, містить 85 оригінальних і 28 перекладних
сонетів), Максима Рильського й
інших.
Ви
звернули увагу, що ім’я Максима Рильського займає чільне місце у списку поетів
ХХ ст., що писали сонети.
Сонети
Максима Рильського можна прочитати тут: http://sherp.relline.ru/jphome/poetry/sonnets/rylsk-sn.html
Пропоную читати сонети під музику Л.Ревуцького: https://www.youtube.com/watch?v=eJE4Z6tg2X0
Пропоную читати сонети під музику Л.Ревуцького: https://www.youtube.com/watch?v=eJE4Z6tg2X0
Завдання №4: Перш ніж ознайомитися з поезією «У
теплі дні збирання винограду» пропоную скласти асоціативний кущ до назви сонету,
або підібрати ілюстрацію до нього.
Наприклад:
Асоціації: сонце,
кінець літа, соковитий виноград…
Ілюстрація: «Італійський полудень» («Італійка, яка знімає виноград») — картина російського художника Карла Брюллова.
Поезія «У
теплі дні збирання винограду»
У
теплі дні збирання винограду
ЇЇ він стрів. На мулах нешвидких
Вона верталась із ясного саду,
Ясна, як сад, і радісна, як сміх.
ЇЇ він стрів. На мулах нешвидких
Вона верталась із ясного саду,
Ясна, як сад, і радісна, як сміх.
І він
спитав: — Яку б найти принаду,
Щоб привернуть тебе до рук моїх?
Вона ж йому: — Світи щодня лампаду
Кіпріді добрій. — Підняла батіг,
Щоб привернуть тебе до рук моїх?
Вона ж йому: — Світи щодня лампаду
Кіпріді добрій. — Підняла батіг,
Гукнула
свіжо й весело на мулів,
І чутно уші правий з них прищулив,
І знявся пил, немов рожевий дим.
І чутно уші правий з них прищулив,
І знявся пил, немов рожевий дим.
І він
потягся, як дитина, радо
І мовив: — Добре бути молодим
У теплі дні збирання винограду.
І мовив: — Добре бути молодим
У теплі дні збирання винограду.
1922
Джерело:
М.Рильський. “Сонети”. Київ, “Молодь”, 1974.
Відео
– виконання цього вірша Вашою ровесницею: https://www.youtube.com/watch?v=-c0CldDwZPoТут Ви знайдете аналіз вірша (тест): https://dovidka.biz.ua/u-tepli-dni-zbyrannia-vynohradu-analiz/
Завдання №5: написати власну думку про цей сонет.
Завдання №6: відповісти на питання: Як
характеризували сонетну форму Максима Рильського? (відповідь у переглянутому
відео)
Пропоную
ознайомитися з іншими чудовими віршами про кохання Максима Рильського.
Поезія: «Яблука доспіли, яблука червоні…» -
читає Ваш ровесник: https://www.youtube.com/watch?v=leDP5IFkv08
Моя царівна
А я так кохаю, кого і не знаю, —
Далеку царівну.
А. Кримський
Далеку царівну.
А. Кримський
Тобі одній, намріяна царівно,
Тобі одній дзвенять мої пісні;
Тобі одній в моєму храмі дивно
Пливуть молитви і горять огні.
Тобі одній дзвенять мої пісні;
Тобі одній в моєму храмі дивно
Пливуть молитви і горять огні.
Моє життя веде мене нерівно —
То на вершини, то в яри страшні, —
Та скрізь душа співає переливно
Про очі безтілесні і ясні.
То на вершини, то в яри страшні, —
Та скрізь душа співає переливно
Про очі безтілесні і ясні.
У городі, де грають струни п’яні,
Де вічний шум, де вічна суєта,
Я згадую слова твої неждані.
Де вічний шум, де вічна суєта,
Я згадую слова твої неждані.
І серед поля, на яснім світанні,
Коли ще сном охоплені жита, —
Душа тебе, тебе одну віта.
Коли ще сном охоплені жита, —
Душа тебе, тебе одну віта.
1911-1918
Поцілунок
У темній гущині її я наздогнав.
Вона, вже лежачи серед пахучих трав,
Руками пружними од мене одбивалась.
Нарешті стишилась — і дивне диво сталось:
Уста, що і мене, і весь мій рід кляли,
Мов квітка багряна, до мене простягали
Свій келих, сповнений солодкої знемоги.
Натомлені з біги стрункі та дужі ноги
Біліли мармуром під місяцем німим, —
І тихим голосом, охриплим та чудним,
Вона промовила: “Жорстокий переможче!
Упасти в цім бою для мене найдорожче”.
Вона, вже лежачи серед пахучих трав,
Руками пружними од мене одбивалась.
Нарешті стишилась — і дивне диво сталось:
Уста, що і мене, і весь мій рід кляли,
Мов квітка багряна, до мене простягали
Свій келих, сповнений солодкої знемоги.
Натомлені з біги стрункі та дужі ноги
Біліли мармуром під місяцем німим, —
І тихим голосом, охриплим та чудним,
Вона промовила: “Жорстокий переможче!
Упасти в цім бою для мене найдорожче”.
1925
Підсумки
уроку.
Дати відповідь
на запитання: Чому сонет «У теплі дні збирання винограду» називають вишуканим
зразком неокласичної інтимної лірики?
Дякую
за увагу!
Немає коментарів:
Дописати коментар