Доброго здоров’я, учні!
Рада вітати вас на сторінках мого блогу.
Дуже прошу активно брати участь у наших заняттях, тримати
зворотній зв’язок та вчасно надсилати виконані завдання на перевірку.
Сподіваюся на Вашу відповідальність.
Пропоную Вам опрацювати другий у цьому навчальному році
урок української мови.
Ми працюємо над вивченням великої теми: «Синтаксична
норма».
Визначення (для повтору!):
Синтаксичні
норми – це загальноприйняті правила
побудови синтаксичних конструкцій, які вивчає синтаксис.
Синтаксис (від грец. suntaxis - побудова, устрій, зв'язок) - це
розділ граматики, що вивчає будову і значення словосполучень та речень, способи
зв'язку слів у словосполученні й реченні.
Основні
синтаксичні норми - це прямий порядок слів,
правильна побудова однорідних членів речення, точність у поєднанні
словосполучень зв'язком керування, правильна координація присудка з підметом,
нормативне вживання дієприслівникових зворотів, непрямої мови.
Ми вже вивчили: Поняття синтаксичної норми.
Синтаксична помилка
Урок на сьогодні: Складні випадки синтаксичного узгодження (УПА
засвідчила; до міста Старий Самбір; у місті Чернівці)
Лексична тема уроку: Вишиває осінь...
Епіграф:
Завдання нашого уроку:
· повторити визначення синтаксису,
синтаксичної норми та синтаксичної помилки;
· поглибити знання про побудову словосполучення та речення;
· формувати вміння правильно будувати
речення в усному і писемному мовленні;
· знаходити і виправляти синтаксичні
помилки;
· користуватися довідковою літературою й
електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння
синтаксичної норми;
Отож, розпочинаємо працювати!
Завдання №1: Прочитайте вірш Л. Костенко. Який настрій створює
поетеса?
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: — Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить: — Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси — як вино.
Ворони п’ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
- Чи відчуває ліричний герой вірша гармонію з
природою?
- Дайте синтаксичну характеристику виділеним
реченням вірша.
Загальна
характеристика речення |
Речення
прийнято розрізняти за визначальною ознакою їхньої структури - за синтаксичною будовою: прості й
складні. За характером відображення дійсності: як реальний факт (ствердження або заперечення) чи
нереальний (як спонукання, запитання, заклик та ін.). За метою висловлювання,
виділяють речення розповідні, питальні, спонукальні та їхні різновиди за
інтонацією: окличні й неокличні. Прості
речення мають один граматичний центр, навколо якого групуються другорядні
члени. Граматичний центр у простих
реченнях буває або двоскладним, якщо формується з двох головних членів
речення - підмета і присудка, або односкладним, якщо формується тільки одним
головним членом. Відповідно
виділяють двоскладні й односкладні прості непоширені й прості поширені
речення (за наявністю в реченні хоча б одного другорядного член) та повні
речення (якщо немає опущеного члена (або кількох), необхідних для його
розуміння) й неповні (якщо один чи кілька членів речення випущено в реченні,
але їх можна визначити з контексту сусідніх речень, із ситуації або зі змісту
самого неповного речення). Якщо до
складу простого речення входять однорідні члени чи відокремлений другорядний
член, або вставлене слово (словосполучення), чи звертання, то таке речення є
ускладненим як формально, так і за змістом. |
Приклад
синтаксичної характеристики речення: https://miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/8-klas/rechennia-prosti-i-skladni-odnoskladni-i-dvoskladni-40146/rechennia-prosti-i-skladni-odnoskladni-i-dvoskladni-povtorennia-39895/re-d3cfbc95-6278-4a28-a520-c9728f277756
Відео про
складне речення: https://www.youtube.com/watch?v=7rsKZzgtKg4
Завдання№2: опрацювати правила: правила тут!
Завдання №3: вправа № 146 (с. 66-67)
- Знайдіть синтаксичні помилки, поясніть їх. Запишіть правильний варіант.
Радіє і садок, і поле, і долина. Більшість проголосували за пропозицію. Більшість абітурієнтів, які успішно склали вступні іспити, буде зарахована на стипендію й забезпечена гуртожитком. Більшість абітурієнтів будуть зараховані на стипендію й забезпечені гуртожитком. Усі, хто не пройшли реєстрації, повинні з’явитися до відповідального. Ми вивчали книжку, розповідаючу про наших предків.
Завдання №5 (творче! – окрема оцінка!): напишіть етюд про осінь, дотримуючись синтаксичних норм та використовуючи географічні назви.
Тема: слова
відомого українського поета Олександра ОЛЕСЯ: «Вишиває осінь на канві зеленій золоті
квітки»
Теплої та затишної Вам осені!
Успіху!
Немає коментарів:
Дописати коментар