четвер, 29 жовтня 2020 р.

Вживання похідних сполучників.

 

Доброго здоров’я, учні!

 

Працюємо протягом 16-ти уроків над вивченням великої теми: «Синтаксична норма».

Тема цього уроку: Вживання похідних сполучників.

Лексична тема уроку: Українська мудрість.

Епіграф: Народ скаже, як зав’яже! (народна мудрість)

Завдання нашого уроку:

·        повторити визначення синтаксису, синтаксичної норми та синтаксичної помилки;

·          повторити правила вживання похідних сполучників; 

·     поглибити знання про побудову словосполучення та речення;

·   формувати вміння правильно будувати речення в усному і писемному мовленні;

·        знаходити і виправляти синтаксичні помилки; 

·        користуватися довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння синтаксичної норми; 

Отож, розпочинаємо працювати!

Перегляньте відео: Мудрість українців

Пригадайте: прислів'я, приказки, афоризми

Випишіть сполучники, які трапляються у текстах приказок.

Повторимо інформацію про СПОЛУЧНИК.

Загальна характеристика сполучників

Сполучники служать для поєднання між собою однорідних членів речення та речень:

дивлюсь і слухаю;

світить, але не гріє;

великі та малі;

рано чи пізно;

вечір або ніч.

В повітрі дощ, і гречка пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед.

(М. Рильський.)

За походженням сполучники бувають:

·         а) первинні: і, та, а, бо, чи;

·         б) похідні, що розвинулись із інших частин мови: зате, проте, однак, якщо, якби, тому що, через те що, у зв’язку з тим що, незважаючи на те що, не тільки… а й і т.д.

Як ви вважаєте, чому похідні сполучники називаються ВТОРИННІ?

Завдання №1:  Запишіть речення, розкриваючи дужки. Сполучники підкресліть. Поясніть написання сполучників та однозвучних із ними слів.

1. Наука в ліс не веде, про (те) з лісу виводить. 2. Не говори багато про (те), що знаєщ, але знай, про що говориш. 3. Що (б) добре жити, треба працю любити. 4. Що (б) на серці не робилося, то на лиці не втаїться. 5. Як (би) такий до роботи, як до розмови. 6.         Як (би) йому сказати, що (б) пішов із хати. 7. Як (би) ти, сину, йшов в отаку годину. 8. Це ж не близько (А. Головко). 9. Коли (б) кожним радісним літом виростала травинкою я, то на луці палаючим цвітом написала б Вітчизни ім’я (В. Ткаченко). 10. Як (би) відали ви, які славні були ті суворі, закручені хлопці (М. Нагнибіда). 11. То (ж) при тобі, мій друже давній, вірний, пройшло життя дитяче моє (Леся Українка).

Завдання №2: 

Перегляньте відео:правила вживання сполучників

Складіть пари речень зі сполучниками та однозвучними самостійними частинами мови із частками:

Щоб — що б, якби — як би, якщо — як що, зате — за те, проте — про те, теж — те ж, таж — та ж, тож — то ж, тимчасом як — тим часом.

Завдання №3: 

Тестова робота

- Виконайте тестове завдання.

1. Виділене слово є сполучником і його слід писати разом у реченні

А Оголошено, (що)б усі прийшли вчасно.

Б (Що)б ви не думали, а я буду працювати.

В (Як)би краще виконати завдання?

Г (За)те її люблю, мою Україну убогу...

Д Не думай (про)те, що сталося.

2. Виділене слово не є сполучником і його слід писати окремо в реченні

А Людині треба, (що)б її робота залишалася після неї жити.

Б Не хочу я, (що)б знов пекла мене війна в журбі.

В (Як)би мені крила, у небо б злетіла.

Г Не знаю, (як)би склалась моя доля, коли б біля неї не стояла, мов благання, моя зажурена мати.

Д (Як)би хліб та одежа, їв би козак лежа.

3. Виділене слово є сполучником і його слід писати разом у реченні

А Що/б жить — ні в кого права не питаюсь.

Б Я люблю тебе, друже, за/те, що не можна тебе не любити.

В Як/би не крутила хуртовина, блисне промінь — крига розтає.

Г Співай же за мною про/те, як весною усе відживається знов.

Д Не грайся хлібом — то/ж/бо гріх.

4. Виділене слово є сполучником і його слід писати разом у реченні

А Ну що/б, здавалося, слова...

Б Як/же я тепер вернуся до батька, до матері?

В В криницю старості не заглядай, про/те, яким ти будеш, не гадай.

Г Що/б не робив, роби тільки найкраще!

Д Взимку холодно, за/те комарі не кусаються.

Завдання №4 (творче! – окрема оцінка!): складіть коротке есе, дотримуючись синтаксичних норм вживання похідних сполучників,  на тему: «Народ скаже, як зав’яже!»

Будьте мудрими. 

Успіху!

Немає коментарів:

Дописати коментар