четвер, 15 жовтня 2020 р.

Урок української мови №3. Складні випадки і варіанти синтаксичного керування


Доброго здоров’я, учні! 

Рада вітати вас на сторінках мого блогу.

Дуже прошу активно брати участь у наших заняттях, тримати зворотній зв’язок та вчасно надсилати виконані завдання на перевірку.

Сподіваюся на Вашу відповідальність.

Пропоную Вам опрацювати другий у цьому навчальному році урок української мови.

Ми працюємо над вивченням великої теми: «Синтаксична норма».

Визначення (для повтору!):

Синтаксичні норми – це загальноприйняті правила побудови синтаксичних конструкцій, які вивчає синтаксис.

Синтаксис (від грец. suntaxis - побудова, устрій, зв'язок) - це розділ граматики, що вивчає будову і значення словосполучень та речень, способи зв'язку слів у словосполученні й реченні.

Основні синтаксичні норми - це прямий порядок слів, правильна побудова однорідних членів речення, точність у поєднанні словосполучень зв'язком керування, правильна координація присудка з підметом, нормативне вживання дієприслівникових зворотів, непрямої мови.

Ми вже вивчили:

·        Поняття синтаксичної норми. Синтаксична помилка

·         Складні випадки синтаксичного узгодження (УПА засвідчила; до міста Старий Самбір; у місті Чернівці)

Тема уроку: Складні випадки і варіанти синтаксичного керування (відгук про роботу, радіти з перемоги і радіти перемозі; потреба в підручниках; не вживати заходів; не викликає довіри; враження від фільму; командувач військ; багатий на копалини і багатий копалинами; близько десятої години; переміг завдяки вам; посіяла біля хати, за нашими розрахунками).

Лексична тема уроку: Дари осені

Завдання нашого уроку:

·        повторити визначення синтаксису, синтаксичної норми та синтаксичної помилки;

·     поглибити знання про побудову словосполучення та речення;

·        формувати вміння правильно будувати речення в усному і писемному мовленні;

·        знаходити і виправляти синтаксичні помилки; 

·        користуватися довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння синтаксичної норми; 

Отож, розпочинаємо працювати!

Прочитайте вірш. Випишіть словосполучення.

ЗОЛОТА ОСІНЬ
Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі,
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.
І від краю і до краю,
Від двора і до двора
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора.
                     О. Бродський


Спробуємо пригадати, що це таке: синтаксичне керування.

Синтаксичне керування – Керува́ння (термін є калькою рос. управление) — тип підрядного зв'язку між компонентами словосполучення, при якому залежне слово (без прийменника чи з прийменником) ставиться в певному відмінку, якого вимагає головне слово.

Наприклад: допомогти другові, учні школи. У першому випадку залежне слово, позначене жирним шрифтом, стоїть у давальному відмінку, бо такої форми вимагає головне; у другому — у формі родового.

Типи керувань:

1.     Залежно від морфологічної природи головного слова

Залежно від частиномовної належності головного слова виділяють такі типи керування:

·         Дієслівне (крутить педалі, читати газету)

·         Іменникове (написання статті, розбір речення)

·         Прикметникове (схожий на батька)

·         Керування слів категорії стану (смішно учням, видно село)

2.     За відсутністю чи наявністю у структурі словосполучення прийменника

У вітчизняній мовознавчій літературі розрізняють безприйменникові та прийменникові керування. Якщо залежне слово вживається у певній відмінковій формі без прийменника, то таке керування прийнято називати безприйменниковим, або безпосереднім (читати книжку). Якщо ж залежне слово вжито з тим чи іншим прийменником, то такий тип керування називають прийменниковим, або опосередкованим (чай з медом).

3.     За характером підрядного зв'язку

За характером підрядного зв'язку виокремлюють сильне та слабке керування. Сильне керування буває тоді, коли головне слово виражене перехідним дієсловом, а залежне слово стоїть у таких відмінкових формах: 1) знахідного відмінка без прийменника (знайти книжку, мити машину); 2) родового відмінка без прийменника при заперечному перехідному дієслові (не знати втоми); 3) родового відмінка частковості без прийменника (випити води). У решті випадків керування є слабким. 

Якщо вам необхідно освіжити у пам'яті знання про словосполучення, Вам сюди: 

відео про типи словосполучень

    Завдання №1. Вибіркова робота

-         Випишіть тільки ті словосполучення, що утворені правильно.

Вжити (що) заходи — вжити (чого) заходів; глузувати (над ким) над опонентом — глузувати (з кого) з опонента; говорити (на чому) на англійській — говорити (як) англійською; дивуватися (чому) по­ведінці — дивуватися (з чого) з поведінки; доглядати (за ким) за хво­рим — доглядати (кого) хворого; дотримувати (що) слово — дотри­мувати (чого) слова; женитися (на кому) на багатій — одружитися, женитися (з ким) з багатою; завдати (що) біль — завдати (чого) болю; запобігати (чого) руйнування — запобігати .(чому) руйнуванню; знущатися (над ким) над людиною — знущатися (з кого) з людини; зрадити (кому) Батьківщині — зрадити (кого) Батьківщину.

Завдання №2. Робота з підручником. 

Робота з підручником Олександра та Віктора Заболотних «Українська мова» для 11 класу: ПІДРУЧНИК ТУТ! (параграф 15, с. 69-68)

- Опрацювати правила на с. 69;

- Виконати вправу №156 (с.70);

Виконати вправу №159 (с.71);

Виконати тести - вправа №165 (с.72);

Завдання №3. Робота з таблицею

- Запам’ятайте, якими формами керують деякі іменники в сучас­ній українській літературній мові:

Ненормативна конструкція

Правильна конструкція

відгук на дисертацію / реферат

відгук (про що?) про дисертацію / реферат

характеристика на студента

характеристика (кого?) студента

тенденція зростання

тенденція (до чого?) до зростання

оплата за навчання

оплата (чого?) навчання, але плата (за що?) за навчання

Завдання №4 (творче! – окрема оцінка!): напишіть поезію "Дари осені", дотримуючись синтаксичних норм. 


Успіху!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар