Доброго здоров’я, учні!
Рада вітати вас на сторінках мого блогу.
Дуже прошу активно брати участь у наших заняттях, тримати
зворотній зв’язок та вчасно надсилати виконані завдання на перевірку.
Сподіваюся на Вашу відповідальність.
Пропоную Вам опрацювати другий у цьому навчальному році
урок української мови.
Ми працюємо над вивченням великої теми: «Синтаксична
норма».
Визначення (для повтору!):
Синтаксичні
норми – це загальноприйняті правила
побудови синтаксичних конструкцій, які вивчає синтаксис.
Синтаксис (від грец. suntaxis - побудова, устрій, зв'язок) - це
розділ граматики, що вивчає будову і значення словосполучень та речень, способи
зв'язку слів у словосполученні й реченні.
Основні синтаксичні норми - це прямий порядок слів, правильна побудова однорідних членів речення, точність у поєднанні словосполучень зв'язком керування, правильна координація присудка з підметом, нормативне вживання дієприслівникових зворотів, непрямої мови.
Ми вже вивчили:
·
Поняття
синтаксичної норми. Синтаксична помилка
·
Складні випадки синтаксичного
узгодження (УПА
засвідчила; до міста Старий Самбір; у місті Чернівці)
Тема уроку: Складні випадки і варіанти синтаксичного керування (відгук про роботу, радіти з перемоги і радіти
перемозі; потреба в підручниках; не вживати заходів; не викликає довіри;
враження від фільму; командувач військ; багатий на копалини і багатий
копалинами; близько десятої години; переміг завдяки вам; посіяла біля хати, за
нашими розрахунками).
Лексична тема
уроку: Дари осені
Завдання нашого уроку:
· повторити визначення синтаксису,
синтаксичної норми та синтаксичної помилки;
· поглибити знання про побудову словосполучення та речення;
· формувати вміння правильно будувати
речення в усному і писемному мовленні;
· знаходити і виправляти синтаксичні
помилки;
· користуватися довідковою літературою й
електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння
синтаксичної норми;
Отож, розпочинаємо працювати!
Прочитайте вірш. Випишіть словосполучення.
ЗОЛОТА ОСІНЬ
Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі,
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.
І від краю і до краю,
Від двора і до двора
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора.
О. Бродський
Спробуємо пригадати, що це таке: синтаксичне керування.
Синтаксичне керування – Керува́ння (термін є калькою рос. управление) — тип підрядного зв'язку між компонентами словосполучення, при якому залежне слово (без прийменника чи з
прийменником) ставиться в певному відмінку, якого вимагає головне
слово.
Наприклад: допомогти другові,
учні школи. У першому випадку залежне слово, позначене жирним шрифтом,
стоїть у давальному відмінку, бо такої форми вимагає головне; у другому — у
формі родового.
Типи
керувань:
1. Залежно від
морфологічної природи головного слова
Залежно від
частиномовної належності головного слова виділяють такі типи керування:
·
Дієслівне (крутить
педалі, читати газету)
·
Іменникове (написання
статті, розбір речення)
·
Прикметникове (схожий
на батька)
·
Керування слів
категорії стану (смішно учням, видно село)
2. За
відсутністю чи наявністю у структурі словосполучення прийменника
У вітчизняній
мовознавчій літературі розрізняють безприйменникові та прийменникові керування.
Якщо залежне слово вживається у певній відмінковій формі без прийменника, то
таке керування прийнято називати безприйменниковим, або безпосереднім (читати
книжку). Якщо ж залежне слово вжито з тим чи іншим прийменником, то такий
тип керування називають прийменниковим, або опосередкованим (чай
з медом).
3. За характером підрядного зв'язку
За характером підрядного зв'язку виокремлюють сильне та слабке керування. Сильне керування буває тоді, коли головне слово виражене перехідним дієсловом, а залежне слово стоїть у таких відмінкових формах: 1) знахідного відмінка без прийменника (знайти книжку, мити машину); 2) родового відмінка без прийменника при заперечному перехідному дієслові (не знати втоми); 3) родового відмінка частковості без прийменника (випити води). У решті випадків керування є слабким.
Якщо вам необхідно освіжити у пам'яті знання про словосполучення, Вам сюди:
Завдання №1. Вибіркова робота
-
Випишіть тільки ті
словосполучення, що утворені правильно.
Вжити (що) заходи — вжити (чого) заходів; глузувати (над ким) над опонентом — глузувати (з кого) з опонента; говорити (на чому) на англійській — говорити (як) англійською; дивуватися (чому) поведінці — дивуватися (з чого) з поведінки; доглядати (за ким) за хворим — доглядати (кого) хворого; дотримувати (що) слово — дотримувати (чого) слова; женитися (на кому) на багатій — одружитися, женитися (з ким) з багатою; завдати (що) біль — завдати (чого) болю; запобігати (чого) руйнування — запобігати .(чому) руйнуванню; знущатися (над ким) над людиною — знущатися (з кого) з людини; зрадити (кому) Батьківщині — зрадити (кого) Батьківщину.
Завдання №2. Робота з підручником.
- Виконати тести - вправа №165 (с.72);
Завдання №3. Робота з таблицею
- Запам’ятайте,
якими формами керують деякі іменники в сучасній українській літературній мові:
Ненормативна конструкція |
Правильна конструкція |
відгук на дисертацію / реферат |
відгук (про що?) про дисертацію / реферат |
характеристика на студента |
характеристика (кого?) студента |
тенденція зростання |
тенденція (до чого?) до зростання |
оплата за навчання |
оплата (чого?) навчання, але плата (за що?) за навчання |
Завдання №4 (творче! – окрема оцінка!): напишіть поезію "Дари осені", дотримуючись синтаксичних норм.
Успіху!
Немає коментарів:
Дописати коментар