четвер, 29 жовтня 2020 р.

Урок мови. Словосполучення з прийменниками в(у), при, за, із-за


Доброго здоров’я, учні! 

Працюємо протягом 16-ти уроків над вивченням великої теми: «Синтаксична норма».

Розглядаємо вживання прийменників.

Отож, повторіть основне про прийменник: коротке відео

Тема минулого уроку: Словосполучення з прийменником по (піти по гриби; по цей день; блукати по полю; триватиме з лютого по квітень; кожному по сувенірові; зауваження по суті тощо)

Тема цього уроку: Словосполучення з прийменниками в(у), при, за, із-за (посіяти у дощ; працювати в бібліотеці; росте при дорозі; за часів Мазепи; за активної підтримки) 

Лексична тема уроку: Поетичне слово Миколи Вінграновського

Епіграф:

Над чорнобривцями в саду
Останнє яблуко висить.
Останній лист упав на чорнобривці вчора.

Микола Вінграновський

Завдання нашого уроку:

·        повторити визначення синтаксису, синтаксичної норми та синтаксичної помилки;

·          повторити правила вживання прийменників в(у), при, за, із-за ; 

·     поглибити знання про побудову словосполучення та речення;

·   формувати вміння правильно будувати речення в усному і писемному мовленні;

·        знаходити і виправляти синтаксичні помилки; 

·        користуватися довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння синтаксичної норми; 

Отож, розпочинаємо працювати!

З’суйте значення слова «ЕВФОНІЯ».

Прочитайте поезію Миколи Вінграновського. 

                                                              Микола ВІНГРАНОВСЬКИЙ

Випишіть словосполучення з прийменниками в, у. З’ясуйте, чи відповідають вони законам милозвучності.

Молоденька хмаринка
Шука в небі хатинку —
Та у небі її не знайдеш.
Молоденька хмаринко,
Нема в небі хатинки,
То ж куди ти, хмаринко, підеш?

Зиму де зимувати,
Літо де літувати
Та і як тоді жить, як на те?
Молоденька хмаринко,
Йди до нас у хатинку —
Під вікном у нас вишня цвіте.

Цвіте зранку кульбаба,
Цвіте жовта троянда,
І жовтеньким курчатка цвітуть.
Будеш їх поливати,
Будеш їх напувати,
А вони тобі щастя дадуть.

Пригадайте закони милозвучності:

Завдання №1:  перегляньте відео: милозвучність

Завдання №2: Робота з підручником Олександра та Віктора Заболотних «Українська мова» для 11 класу: ПІДРУЧНИК ТУТ! (параграф 16, с. 72-78)

·        Прочитайте правила з підручника: с. 73 (у рожевій рамці).

·       Виконайте завдання:

·      Перегляньте відео:  «Конструкції з прийменником за». прийменник ЗА

Завдання №3: 

·         Прочитайте поезію Миколи Вінграновського.

                                   Присвячую Корольову

З-поза чого, з далекого незгоддя, —
Заснув у глині шумерійський серп, —
Дорогою століть в очах мого народу
Іде на вітрі чорноплечий степ.

Бо хліб — давно. Ми завжди в долі з хлібом:
І сивина, і молодість, і час.
Нас пам’ятає хліб: не снідать, не обідать…
Нас пам’ятає хліб: Дніпро тече про нас.

Випишіть словосполучення з виділеними словами. З’ясуйте, до якого виду за будовою відносяться ці применники.

Напишіть приклади різних видів прийменників за будовою.

Підберіть приклади прийменників, що мають таке ж значення, що й прийменник з-поза.

Завдання №4: 

Перегляньте відео та повторіть закони милозвучності української мовимилозвучність

Завдання № 5 (творче! – окрема оцінка!): Прочитайте лаконічну поезію М.Вінграновського про осінь. Запишіть її у зошит, підкресліть прийменники. Напишіть короткий відгук про поезію, використовуючи вивчені прийменники:

Над чорнобривцями в саду
Останнє яблуко висить.
Останній лист упав на чорнобривці вчора.

Помилуйтеся квітами осені.

Успіху!

Немає коментарів:

Дописати коментар