Доброго здоров’я, учні!
Працюємо протягом 16-ти уроків над вивченням
великої теми: «Синтаксична норма».
Розглядаємо вживання прийменників.
Отож, повторіть основне про прийменник: коротке відео
Тема минулого уроку: Словосполучення з прийменником по (піти по гриби; по цей день; блукати по полю; триватиме з лютого по
квітень; кожному по сувенірові; зауваження по суті тощо)
Тема цього уроку: Словосполучення з прийменниками в(у),
при, за, із-за (посіяти у дощ; працювати в бібліотеці; росте
при дорозі; за часів Мазепи; за активної підтримки)
Лексична тема уроку: Поетичне слово
Миколи Вінграновського
Епіграф:
Над чорнобривцями в саду
Останнє яблуко висить.
Останній лист упав на чорнобривці вчора.
Микола Вінграновський
Завдання нашого уроку:
· повторити визначення синтаксису, синтаксичної норми та синтаксичної помилки;
·
повторити правила вживання прийменників в(у), при, за,
із-за ;
· поглибити знання про побудову словосполучення та
речення;
· формувати вміння правильно будувати речення в усному і писемному мовленні;
· знаходити і виправляти синтаксичні помилки;
· користуватися довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння синтаксичної норми;
Отож, розпочинаємо працювати!
З’суйте значення слова «ЕВФОНІЯ».
Прочитайте поезію Миколи Вінграновського.
Микола ВІНГРАНОВСЬКИЙВипишіть словосполучення
з прийменниками в, у. З’ясуйте, чи відповідають вони законам милозвучності.
Молоденька хмаринка
Шука в небі хатинку —
Та у небі її не знайдеш.
Молоденька хмаринко,
Нема в небі хатинки,
То ж куди ти, хмаринко, підеш?
Зиму де зимувати,
Літо де літувати
Та і як тоді жить, як на те?
Молоденька хмаринко,
Йди до нас у хатинку —
Під вікном у нас вишня цвіте.
Цвіте зранку кульбаба,
Цвіте жовта троянда,
І жовтеньким курчатка цвітуть.
Будеш їх поливати,
Будеш їх напувати,
А вони тобі щастя дадуть.
Пригадайте закони милозвучності:
Завдання №1: перегляньте відео: милозвучність
Завдання №2: Робота з
підручником Олександра та Віктора Заболотних «Українська мова» для 11
класу: ПІДРУЧНИК ТУТ! (параграф 16, с. 72-78)
·
Прочитайте правила з підручника:
с. 73 (у рожевій рамці).
·
Виконайте завдання:
· Перегляньте відео: «Конструкції з прийменником за». прийменник ЗА
Завдання №3:
·
Прочитайте поезію Миколи
Вінграновського.
Присвячую Корольову
З-поза чого, з
далекого незгоддя, —
Заснув у глині шумерійський серп, —
Дорогою століть в очах мого народу
Іде на вітрі чорноплечий степ.
Бо хліб — давно. Ми
завжди в долі з хлібом:
І сивина, і молодість, і час.
Нас пам’ятає хліб: не снідать, не обідать…
Нас пам’ятає хліб: Дніпро тече про нас.
Випишіть словосполучення
з виділеними словами. З’ясуйте, до якого виду за будовою відносяться ці
применники.
Напишіть приклади
різних видів прийменників за будовою.
Підберіть приклади
прийменників, що мають таке ж значення, що й прийменник з-поза.
Завдання №4:
Перегляньте відео та
повторіть закони милозвучності української мови: милозвучність
Завдання № 5 (творче! – окрема оцінка!): Прочитайте
лаконічну поезію М.Вінграновського про осінь. Запишіть її у зошит,
підкресліть прийменники. Напишіть короткий відгук про поезію, використовуючи
вивчені прийменники:
Над чорнобривцями в саду
Останнє яблуко висить.
Останній лист упав на чорнобривці вчора.
Помилуйтеся квітами осені.
Успіху!
Немає коментарів:
Дописати коментар