Доброго здоров’я, шановні учні!
Сьогодні ми розглядаємо нову тему: Композиція зовнішня та внутрішня. Сюжет і позасюжетні елементи.
Фабула твору.
Усі літературні
твори мають побудову. “Каркас” творів часто будують за однією схемою, яку
називають композицією. Композиція кожного художнього твору є більш-менш сталою.
Будь-який літературний твір має сюжет і позасюжетні елементи.
Учасникові ЗНО
важливо знати елементи композиції та вміти визначати елементи твору.
Композиція — побудова
літературного твору, співвідношення всіх його компонентів, що створює цілісну
картину і сприяє виявленню головної ідеї. Розрізняють зовнішні елементи
композиції — поділ твору на частини і внутрішні — групування і розстановку
персонажів. Іноді в значенні композиції вживається термін архітектоніка.
Сюжет — система
подій в художньому творі, в ході яких розкриваються характери персонажів і
головна ідея. Оскільки події подаються у розвитку, в основі сюжету лежить
конфлікт. Конфлікти бувають різноманітні: соціальні, любовні, психологічні,
виробничі тощо. У художньому творі, як правило, є різні види конфліктів.
Класичний сюжет
має такі елементи:
·
експозиція — вихідні
відомості про героїв, які вмотивовують їхню поведінку в умовах конфлікту;
·
зав’язка — подія,
що кладе початок конфлікту;
·
кульмінація —
найвищий момент у розвитку дії;
·
розв’язка — подія,
що розв’язує конфлікт;
· епілог — повідомлення про події після розв’язки.
Великий епічний твір звичайно має кілька сюжетних ліній. У ліричних творах основу сюжету становить розвиток думки або почуття за схемою градації. Кульмінацією в таких творах є кінець вірша, де робиться висновок.
Експозиція — один з
елементів сюжету твору, первісні відомості про героїв, які мотивують їхню
поведінку при виникненні конфлікту.
Зав’язка — елемент
сюжету, наступний після експозиції, — подія, що кладе початок конфлікту.
Кульмінація — елемент
сюжету, найвищий момент у розвитку дії. Після кульмінації настає розв’язка. У
великих багатосюжетних творах буває кілька кульмінацій.
Розв’язка — елемент
сюжету, подія, яка розв’язує конфлікт.
Пролог — вступна
частина в структурі твору, в якій автор знайомить читача з подіями, покладеними
в основу сюжету, чи зі своїми роздумами щодо них. Інколи письменник називає
вступну частину прологом (наприклад, І. Франко в поемі «Мойсей»), але частіше
вона не має назви (поема Т. Шевченка «Іван Підкова»). У поемі Т. Шевченка
«Гайдамаки» є два прологи: один ліричний, без назви, другий — історичний, під
заголовком «Інтродукція».
В античній
драматургії прологом називався початок трагедії до появи хору. У пролозі автор
звертався до глядачів і пояснював міфи, що складали підґрунтя сюжету.
Епілог — один з
елементів сюжету, заключна частина твору, де розповідається про події, що
відбулися після розв’язки. Як правило, автор подає її під відповідною назвою.
Фабула — термін,
який не має однозначного тлумачення і часто вживається як синонім слова сюжет.
Деякі літературознавці розрізняють ці поняття, вважаючи фабулою систему подій у
їх причинно-часовій послідовності, а сюжетом — виклад цих подій у творі.
Ліричний
відступ — форма авторської мови, позасюжетний елемент
композиції, коли автор відступає від сюжетної оповіді і висловлює свої думки,
почуття, настрої, пов’язані із зображуваним у творі.
Ліричні
відступи, роблячи оповідь інтимною, довірливою, щирою, підсилюють емоційний
вплив на читача. Особливо часто зустрічаються в ліро-епічних творах. У поемі
«Гайдамаки» Т. Шевченко часто звертається до читачів, розповідає про своє
життя.
Крім сюжету, в
композиції твору існують ще й так звані позасюжетні елементи, які
часто бувають не менш , а то і більш важливі, ніж сам сюжет.
Якщо сюжет
твору — це динамічна сторона його композиції, то позасюжетні елементи —
статична; позасюжетними називаються такі елементи, що не просувають
дії вперед, під час яких нічого не трапляється, а герої залишаються в колишніх
положеннях.
Розрізняють три
основні різновиди позасюжетного елементів:
·
опис;
·
авторські відступи;
·
вставні епізоди (інакше їх називають ще
вставними новелами або вставними сюжетами).
Опис — це
літературне зображення зовнішнього світу (пейзажу, портрета, світу речей тощо)
або стійкого життєвого укладу, тобто тих подій і дій, які вчиняються регулярно,
день у день і, отже, також не мають відношення до руху сюжету.
Описи —
найбільш поширений вид позасюжетного елементів, вони присутні практично в
кожному епічному творі.
Авторські
відступи — це більш-менш розгорнуті авторські висловлювання
філософського, ліричного, автобіографічного і т.п. характеру; при цьому дані
висловлювання не характеризують окремих персонажів або взаємовідносин між ними.
Авторські
відступи — необов’язковий елемент у композиції твору, але коли вони там все ж
з’являються, вони грають, як правило, найважливішу роль і підлягають обов’язковому
аналізу.
Нарешті, вставні
епізоди — це відносно закінчені фрагменти дії, в яких діють інші
персонажі, дія переноситься в інший час і місце і т.п. Іноді вставні епізоди
починають грати і творі навіть більшу роль, ніж основний сюжет.
Немає коментарів:
Дописати коментар